جستجو

تفاهم‌نامه احداث کارخانه ۲.۵ میلیون تُنی کنسانتره‌ سنگ‌آهن در سنگان خواف با همکاری مجتمع فولاد خراسان، شرکت‌ تهیه و تولید مواد ‌اولیه شرق فولاد خراسان و شرکت‌های “ایریتک” و “ایمپادکو” به امضا رسید.


به گزارش معدن مدیا به نقل از مجتمع فولاد خراسان (مستقر در نیشابور)، مدیرعامل این مجتمع صنعتی در نشست امضای این تفاهم‌نامه چهارجانبه گفت: تامین مواد اولیه یکی از دغدغه‌های جدی فولادسازان کشور است و با تامین سهم فولاد خراسان در بخش کنسانتره سنگ آهن از سنگان خواف، به عنوان غنی‌ترین پهنه معدنی سنگ آهن شرق کشور، بخش عظیمی از دغدغه‌ تامین کنسانتره برای صنعت فولاد خراسان تا مدتها رفع می‌شود.
کسری غفوری با اشاره به این‌که طرح کنسانتره سنگان خواف سالها متوقف شده بود، افزود: امروز فعال شدن این طرح به عنوان یکی از ثروت های طبیعی خراسان به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره با اینکه این‌ مجتمع با دستیابی به مواد اولیه از توان بیشتری برای تولید فولاد و اشتغال‌زایی در منطقه برخوردار می‌شود، اظهار کرد: با تزریق منابع مالی مورد نیاز بر سرعت اجرای این طرح افزوده می‌شود، البته تامین مالی این طرح واجد برخی الزامات حقوقی و مالی بود که با در نظر گرفتن حقوق و منافع طرفین، این تفاهم‌نامه برای سرعت بخشیدن به احداث این طرح بزرگ منعقد شد.
وی با بیان اینکه خراسان قطب سوم تولید فولاد کشور است، افزود: با توجه به حمایتی که از توسعه معدنی استان از سوی مسوولان خراسان رضوی در همه سطوح حاکمیتی وجود دارد، حق واقعی خراسانی‌ها از این ثروت خدادادی که در عرصه استان‌شان وجود دارد با احداث کارخانه کنسانتره فولاد خراسان استیفا می شود.
مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی «ایریتک» نیز در نشست امضای این تفاهم نامه گفت: اجرای این طرح در گذشته با توجه به وجود برخی مشکلات به نتیجه مطلوبی نرسیده بود و با امضای این تفاهم‌نامه و به محض دریافت پیش‌پرداخت، قرارداد خرید تجهیزات با شرکت NCP آفریقای‌ جنوبی منعقد می‌شود.

بابک اشجع افزود: در حال حاضر بسیاری از ارکان این طرح اجرایی شده و در ادامه قابلیت تسریع در اجرای این طرح را داریم البته بخش پیچیده آن خرید چند تجهیزات خاص است که با عقد قرارداد با شرکت NCP و همکاری کارفرما، خرید تجهیزات آغاز شده و امیدواریم عملیات اجرایی این طرح شامل ساخت، حمل و نصب تجهیزات در کمتر از ۲۴ ماه به سرانجام برسد.

تامین نیاز ۲۵ ساله فولاد خراسان در بخش کنسانتره سنگ آهن

مدیرعامل شرکت «ایمپادکو» نیز گفت: معادن «سنگان» خواف جزو ذخایر قابل اطمینان کشور است و با ایجاد کارخانه ۲.۵ میلیون تُنی کنسانتره‌ سنگ آهن در سنگان خواف، نیاز ۲۵ سال آینده مجتمع فولاد خراسان در این بخش تامین شده و قیمت تمام ‌شده تولیدات فولاد خراسان کاهش می‌یابد.

ابوالفضل ذبیحی‌حصاری افزود: اجرای این نوع طرح‌ها دست کم ۳۶ماه زمان می‌برد که گاه تا ۵۰ ماه نیز به ‌طول می‌انجامد اما تلاش می‌کنیم با همکاری فولاد خراسان این طرح را در کمتر از ۲۴ ماه به فرجام برسانیم.
وی اظهار کرد: «ایمپادکو» به ‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خراسان هم اکنون ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تُن آهن‌ اسفنجی را دارد که امیدواریم در آینده نزدیک با نهایی‌ شدن قرارداد توسعه این شرکت شاهد افزایش تولید آن به ۱.۲ میلیون تُن و ساخت و بهره‌برداری طرح توسعه در ۱۵ ماه آینده باشیم.
مجتمع فولاد خراسان در منطقه ای به مساحت ۱۴۰۰ هکتار، واقع در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در شرق کشور، سال ۱۳۸۰ به بهره برداری رسید.
این مجتمع صنعتی در سال ۱۳۶۹ با سرمایه اولیه ۱.۵ میلیارد ریال با مشارکت شرکت ملی فولاد ایران و بانک سپه تاسیس و با نام نورد فولاد خراسان به ثبت رسید و در سال ۷۴ نام آن به شرکت مجتمع فولاد خراسان تغییر یافت.
از کل سهام مجتمع فولاد خراسان ۵۱.۴۴ درصد به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، ۳۲.۱۶ درصد به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، ۱۳.۳۳ درصد به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان و ۳.۰۷ درصد به سایر سهامداران تعلق دارد.
این مجتمع شامل ۶ کارخانه گندله سازی با ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن در سال، ۲ واحد احیای مستقیم با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن، ۲ واحد فولادسازی با ظرفیت ۱.۴ میلیون تن و کارخانه نورد با ظرفیت تولید سالانه ۶۴۰ هزار تن است.
مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.