رسانه فناوری های نوین معدن و صنایع معدنی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس؛ بیش از ۵۰ درصد از مساحت استان فارس در حال اکتشاف مواد معدنی است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از مساحت استان فارس در حال اکتشاف مواد معدنی است،گفت: با توجه به عملیات‌های مختلفی که در زمینه اکتشافات در حال انجام و حتی در زمینه ژئوفیزیک هوایی انجام شده است می‌توان افق روشنی را برای صنعت متصور شد. حمیدرضا ایزدی روز شنبه در نشست تخصصی با رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای استان فارس با هدف ایجاد ارتباطات بهتر و هدفمندتر دانشگاه با صنعت، افزود:حدود یک سوم دانشجویان استان در دانشگاه فنی حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند و این یک ظرفیت جدی و تعیین کننده برای صنعت فارس محسوب می‌شود. برگزاری این چنین جلسات می‌تواند بسیار مثبت و موجب تحول و بهبود فضای کسب و کار و بازار حرفه‌ای شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، ادامه داد: تفاوت عمده‌ای که دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر دانشگاه دارد این است که آموزش‌ها به صورت عملی و در محیط آموزشی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های نظری و عملی مکمل هم تربیت دانشجویان هستند،‌گفت: در مدل آموزشی دانشگاه‌ها اگر با صنعت ارتباطی وجود نداشته باشد، در گذر زمان هم برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و هم برای واحدهای صنعتی مشکلاتی به وجود خواهد آورد که لازم است تدابیر و راهکارهای ویژه‌ای لحاظ شود.

ایزدی افزود: طبق آمارهای ارائه شده حدود یک سوم دانشجویان استان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و این یک ظرفیت جدی و تعیین کننده برای صنعت ما محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: همانگونه که در دهه‌های گذشته در طرح‌های آمایش سرزمین نسبت به موضوعاتی نظیر گردشگری و کسب و کارهای وابسته، صنایع ظریف مانند الکترونیک و حتی قالب سازی به صورت جدی برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی وجود داشته است ما بر این باوریم که هنوز از ظرفیت‌های مختلف صنعت در استان ما بهره چندانی برده نشده است.

ایزدی بیان داشت: با توجه به اینکه بیش از چهار هزار پروانه بهره برداری در صنعت وجود دارد و در این زمینه ما اکنون رتبه ۴ کشور از نظر نرخ بهره برداری داریم و همچنین رتبه ۴ سرمایه گذاری و رتبه ۸ اشتغال‌زایی در بخش صنعت کشور هستیم؛ بدین معناست که ما در حال صنعتی شدن هستیم و باید برای این موضوع برنامه‌ریزی و طرح و برنامه واقعی و به نوعی نقشه راه برای توسعه صنعتی استان پهناور فارس داشته باشیم.

وی به اقدامات خوبی که در مجموعه های مختلف این استان که در زمینه‌های مختلف نظیر فولاد نی‌ریز و ذوب آهن پاسارگاد کوار در حال انجام است اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال ما در فولاد شاهد پیگیری عوامل صنعتی در پیشبرد طرح‌های توسعه گرایانه هستیم و ما هم بر اساس وظیفه و توان خود تاکنون حمایت جدی را در پیشبرد امور توسعه‌ای داشته‌ایم.

حمیدرضا ایزدی در ادامه افزود: اگر ما در شهرهایی چون اصفهان، اراک یا تبریز فعالیت صنعت‌های مختلف را شاهد هستیم، نشان‌دهنده آن است که فرهنگ کار صنعتی و شرایط صنعتی بودن از قبل ایجاد شده است و اکنون در حال بهره‌برداری از آن هستند.

وی گفت: استان فارس با توجه به مزایا و قابلیت‌های خود آینده بسیار روشنی را به ویژه در بخش های صنعتی و معدنی داراست.

ایزدی یادآور شد: به عنوان مثال ما در بخش معدن اکتشافات مهم و قابل توجهی داریم که پایه آن‌ها فلزی است و این مهم در آتی باعث ایجاد کارخانه‌های زیادی در استان خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تأکید بر اینکه ما وظیفه داریم زمینه ساز رشد و خلاقیت نسل جوان به ویژه قشر دانشجو باشیم، عنوان کرد: ایجاد رشته های پویا در دانشگاه های مختلف به ویژه دانشگاه های فنی و حرفه ای و صنعتی باید با نیازسنجی واحدهای صنعتی پیگیری شود و این نیازمند تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه است.

وی با بیان اینکه حضور دانشجویان به محیط صنعتی و حتی مدیران عامل و کارشناسان مسئول در بخش صنعت به دانشگاه‌ها می تواند گام جدی در زمینه تحکیم این ارتباطات باشد، گفت: ما نیازمند داشتن رابطه‌ای هدفمند البته به صورت فراگیر و منظم در دو حوزه صنعت و دانشگاه هستیم که باید دید با راهکارهای عملیاتی چگونه می توان ایجاد انگیزه کرد و شرایط تغییر و تحولات برای قرار گرفتن ما در مسیر توسعه و پیشرفت را فراهم کرد.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای استان فارس نیز در این نشست،اظهار کرد: آموزش‌های مهارتی در دنیا خیلی متفاوت است و دانشگاه‌های ما باید متناسب با نیاز جامعه بتوانند در موضوع آموزش‌های خود انعطاف بیشتری داشتن باشند که در این زمینه بازنگری در نظام آموزش عالی با توجه به نیاز بسیار جدی صنعت لازم است.

محمد جامعی افزود: بخش قابل توجهی از فراگیری آموزش باید در صنعت انجام شود تا با شناسایی نخبگان زمینه حضور آنها را در بخش‌های مختلف صنعت و بازار فراهم کنیم و بتوانیم محدودیت‌های پیشین ارتباط صنعت و دانشگاه را تسهیل کنیم.

وی به معرفی و تشریح تاریخچه، ساختار تشکیلاتی، دروس دانشگاهی و قابلیت‌های این مجموعه پرداخت و گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای که از ابتدای قرن و به صورت آکادمیک از دهه ۴۰ با فعالیت در زمینه آموزش به ویژه در دروس مختلف عملی و در حال حاضر مهندسی تکنولوژی با الگوگیری از مدل آموزشی کشور توسعه یافته آلمان به وجود آمد به تربیت تکنسین و مهندسی کاربردی به ویژه در حوزه صنعت پرداخت.

جامعی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های اصلی این دانشگاه تربیت تکنسین است و به همین خاطر تاکنون به سمت تحصیلات تکمیلی نرفته‌ایم، بیان داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با دارا بودن حدود ۱۸۰ مراکز دانشگاهی تحت عنوان دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور که ۱۳ مراکز آن در استان فارس و تحت مدیریت دانشگاه فنی حرفه ای استان فارس فعال است بر اساس ظرفیت پذیرش که دارد، فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها را که حدود سه سال در ساختار آموزش و پرورش و در یک رشته مشخص آموزش دیده‌اند، طبق آمار ورودی کنکور پذیرش دارد و به مدت دو یا چهار سال در مقطع کاردانی و کاردانی به کارشناسی و البته در برخی رشته‌ها به صورت کارشناسی پیوسته در این دانشگاه تحصیل خواهند کرد. او با بیان اینکه ۶۰ درصد آموزش‌های دانشجویان این دانشگاه به صورت کارگاهی و در آزمایشگاه‌ها برگزار می‌شود، افزود: این دانشگاه در دروس مختلف مکانیک، برق ساختمان، صنایع شیمیایی، طراحی دوخت و لباس، صنایع گاز، مکانیک خودرو، حسابداری، شهرسازی و معماری و همچنین رشته های جدید نظیر تعمیرات و تجهیزات پزشکی، انرژی های نو و در آتی هم رشته‌های جدیدی مانند ایمنی نیز دانشجو تربیت می‌کند که می‌تواند فرصتی برای تأمین نیاز بازار حرفه‌ای به ویژه بخش صنعت باشد.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای استان فارس با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از فراگیری آموزش باید در صنعت انجام شود، افزود: ارتباط با بدنه صنعت می‌تواند موثر باشد که البته در این زمینه دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیشنهاداتی را در تدوین برنامه هفتم توسعه داده است.

وی گفت: همچنین با توجه به قانون کار و موضوع بیمه، رایزنی ها و پیشنهاداتی را ارائه کردیم تا بتوانیم با شناسایی نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان توانمند نخبه، خلاق و کارآمد هم زمینه حضور آن‌ها را در بخش‌های مختلف صنعت و بازار کار استفاده نماییم و هم بتوانیم محدودیت‌های پیشین ارتباط صنعت و دانشگاه را تسهیل کنیم. جامعی با بیان اینکه در استان فارس در بخش صنعت در مقایسه با سایر استان‌ها شاید در یک رده پایین تر باشیم اما در صنعت جایگاه داریم، اظهار داشت: باید قبول داشته باشیم ما صنعتی هستیم و ظرفیت‌های خوبی را برای توسعه صنایع مختلف داریم؛ حتی برخی از واحدهای صنعتی ما بخشی تحت عنوان تحقیق و توسعه دارند که همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا در پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود نقش‌آفرین هستند.

وی با بیان اینکه این دانشگاه مانند سایر مراکز فنی و مهندسی به صورت آکادمیک وظیفه تربیت تکنسین‌های دانشگاهی در رشته‌های مختلف مهندسی دارد، بیان کرد: با توجه به الگوی پایه آموزشی مناسبی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای همانند ساختار علوم پزشکی و ارتباط مستقیم آن با محیط بیمارستان وجود دارد، با تعاملات بهتر صنعت و دانشگاه امکان پیشبرد اهداف کلان دور از انتظار نیست.

جامعی با استقبال از ایجاد ارتباط بیشتر با سازمان صمت و سایر مراکز صنعتی به ویژه در تامین نیروی انسانی، ایجاد رشته‌های جدید، تقویت همکاری با مرکز رشد و فناوری، انجام پژوهش‌های کاربردی، فناوری ساخت، تامین نیروهای آموزشی از بخش صنعت به دانشگاه و سایر موارد دیگر تاکید و اعلام آمادگی و همکاری کرد.

در ادامه این نشست، مسئولان هر دو مجموعه از بخش‌های مختلف این دانشگاه به ویژه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های انستیتو برق، مکانیک، عمران و کامپیوتر بازدید کردند.