جستجو

حباب بازار فولاد در ماه های اخیر وابسته به تغییرات نرخ دلار موضوعی است که از چشم تحلیل گران دور نمانده است. حباب ۸ درصدی نرخ فولاد نسبت به نرخهای صادراتی بنا بر مفروضات فعلی تقریبا در بازار تثبیت شده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، احتمال تعییر فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا وجود دارد. این موضوع به تنهایی می تواند برای بازار ریسک هایی را به همراه داشته باشد.

واکاوی دلایل تقاضای سنگین در بورس کالای داخلی

تقاضا در روزهای گدشته در بورس کالا حدود دو برابر عرضه وارد میدان شده. این رخداد در حالی صورت گرفت که بازار روز قبل این معامله آرام و حتی در مواردی تخفیفات هم زیادتر شده بود. در این خصوص گمانه هایی رد و بدل شد.بطور مثال اینکه ممکن است عوامل و زیرمجموعه های خود تولیدکننده وارد عمل شده و خرید کرده باشند؛ یا اینکه خبرهایی در راه است که فعلا بازار از آن مطلع نشده است. اما محتمل‌ترین گزینه‌ای که به نظر می رسد ، بحث حباب منفی بازار داخلی در مواجه با رشد قابل توجه اخیر نرخ های صادراتی است. شاید بتواند هجوم دیروز و امروز تقاضا به بورس کالا را تا حدی توجیه نماید.

بلعیده شدن تمام حجم شمش عرضه شده در بورس کالا

گزاره های بنیادین ما اکنون چه اعدادی هستند؟ شمش حدود ۶۶۰ دلاری در حوزه های صادراتی CIS و ایران و میلگرد ۷۴۰ دلاری ترکیه و نرخ حواله دلار ۲۳،۲۵۰ تومانی را داریم و از طرفی آخرین نرخ میانگین موزون شمش معاملاتی در بورس کالا در روز سه‌شنبه هفته جاری یا دیروز را داریم که حدود ۱۳،۵۰۰ تومان بود و از معدود روزهایی بود که تقریبا همه حجم عرضه شمش توسط تقاضا بلعیده شد، تازه آنهم در شرایطی که شنیدیم کد معاملاتی تعدادی از نوردکاران نیز به دلایل مختلف در بورس کالا بسته شده بود.

دامنه نوسان حباب بازار فولاد در هفته آتی

از طرفی میدانیم سقف مجاز نرخ پایه شمش، حداکثر می تواند معادل ۹۵ درصد نرخ صادراتی ضربدر میانگین نرخ هفتگی حواله دلار نیمایی باشد و اینکه نرخ پایه عرضه هر هفته؛ هم بسته به استقبال تقاضای هفته قبل به شرطی که از سقف نرخ مجاز مفروض تجاوز نکند. نهایتا از مثبت ۳ تا منهای ۳ میانگین نرخ معاملاتی هفته قبل تعیین می‌گردد.

تثبیت منفی ۸ درصدی حباب بازار فولاد در ماه های اخیر

سقف مجاز نرخ پایه شمش ۱۴،۵۸۰ است. با یک حساب ساده می توان به این نتیجه رسید که حباب بازار فولاد در حدود ۸ درصد منفی در نوسان است. یعنی اینکه نرخ معاملاتی این هفته شمش حدود ۸- درصد نسبت به سقف مجاز نرخ پایه حباب منفی دارد و اگر و تنها اگر فرمول تعیین نرخ پایه همچنان مطابق الگوی فعلی تغییری نداشته باشد. اگر نرخ حواله دلار نیمایی، طی ۱۵ روز آینده کاهش محسوسی نداشته باشد .اگر نرخ صادراتی شمش طی ۱۵ روز آینده، کاهش محسوسی نداشته باشد. آنگاه میتوان به این نتیجه رسید اگر تقاضا همانند این هفته، همچنان به بورس کالا هجوم بیاورد و روی خوش نشان دهد و از عرضه ها استقبال کند.

انتظار رشد قیمت ها و سوددهی بازار فولاد در روزهای آتی

در اینصورت حداقل طی دو هفته متوالی دو تا ۳+ برای این بازار را انتظار خواهیم داشت. تا نرخ پایه عرضه به سقف نرخ مجاز عرضه نزدیک شده تا نظر عرضه‌کنندگان فولاد تامین گردد. شاید تنها همین محاسبات کافی بوده باشد تا تقاضای هوشمند این هفته پرقدرت ظاهر شده و خریدها تا حدی چشم‌گیر بودند. و اما سقف نرخ شمش هدف ۱۴،۵۰۰ تومانی در نهایت بنا بر مفروضات مسئله چنانچه اگر تحقق پیدا کند؛ آنگاه نرخ میلگرد را به عدد ۱۵،۹۵۰ تومان سوق خواهد داد. یعنی نرخ میلگرد با ۸ درصد رشد بازهم از نرخ صادراتی کنونی ترکیه همچنان کمتر خواهد بود.

ریسک تغییر مفروضات قیمت گذاری در بازار داخلی

البته این گمانه اواسط هفته گذشته، همزمان با لمس شمش ۶۶۰ دلاری CIS قابل محاسبه بود و به آن اشاره شد اما باید توجه داشت که مفروضات همه با اماواگرهایی توام هستند که تغییر هر یک از آنها میتواند برهم زننده این معادلات باشد یا حتی غیرمنتظره‌تر از آن . بطور مثال کافی است تا طی یک ابلاغیه غیرمنتظره؛ بطور مثال ضریب ۹۵ درصدی به یکباره به ۸۰ درصد شیوه‌نامه مصوب آبان سال گذشته تغییر پیدا کند که میتواند به مثابه خنثی کننده تمامی این مفروضات و به نوعی پوست موز زیر پای بازار باشد .

آرمان خروج شیوه قیمتگذاری از نرخ های صادراتی و دلار

البته روند صعودی شمش صادراتی CIS هم دو روزی است که متوقف شده است و شاید روی همین ایستگاه با اندکی تعدیل، تثبیت نماید. شاید هم روزی برسد که دیگر نیاز نباشد برای تشخیص چشم‌انداز بازار داخلی. مدام یک گوشه چشم ما به نرخ صادراتی فولاد و نرخ دلار باشد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.