جستجو

با شروع نیمه دوم سال و شروع فصل سرما فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز از سرعت خود می کاهند. این موضوع یکی از مهم ترین عوامل در کاهش سرعت تقاضا و شروع رکود بازار فولاد در ایران است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس البته ارزیابی ها نشان می دهد که بازارهای فولاد آسیا با یک روند همه گیری با رکود همراه شده اند. این موضوع می تواند وضعیت بازار آهن و فولاد را در ماه های آتی سال تحت الشعاع قرار دهد.

شروع فصل سرما؛ علت اصلی رکود بازار فولاد

معمولا در پاییز و زمستان در بازار رکود ایجاد می‌شود ولی قیمت‌ها به علت شرایط موجود که مشخص نیست با چه مکانیزمی تعیین تکلیف می‌شود، در روزهای اخیر افزایش قیمت جزئی داشته است. به طور کلی بازار فولاد ایران در سال جاری با ریسک هایی همراه بود که مسیر بازار را به سمت عدم تعادل سوق داد. از سویی قطع برق در فصل تابستان باعث شد تا بخش زیادی از تقاضا به پائیز هدایت شود. از سویی دیگر بالا رفتن هزینه های تولید باعث شد تا بازار از قیمت ها عقب بیفتد.

رکود تورمی در بازار فعلی فولاد

با همه تفاسیر بالا نیمه دوم سال در بازار فولاد در شرایطی شروع شده که بازار درگیر یک رکود تورمی است. در این فصل از سال نیاز واقعی بازار آهن و فولاد تامین شده است و بعد از این به علت سرمای هوا معمولا با کاهش مصرف آهن و فولاد مواجه می‌شویم. بنابراین در پاییز و زمستان رکودی در بازار ایجاد می‌شود. قیمت‌ها هم به علت شرایط موجود که مشخص نیست قیمت با چه مکانیزمی تعیین تکلیف می‌شود، در روزهای اخیر افزایش قیمت جزئی داشته است. حواشی مربوط به ورود کل زنجیره فولاد به بورس یکی از مهم ترین عوامل رشد مقطعی قیمت بازار در شرایط فعلی است.

افزایش جزئی قیمت فولاد؛ متاثر از رشد قیمت دلار

به نظر می‌رسد افزایش قیمت جزئی آهن و فولاد در اثر نوسانات نرخ ارز یا دیگر عوامل باشد، وگرنه مصرف در بازار افزایش پیدا نکرده است تا به خاطر افزایش تقاضا و کمبود کالا با افزایش قیمت مواجه شده باشیم. نوسانات قیمتی در این بازار حدود هر کیلوگرم ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بوده است.

تکرار اشتباهات قبل و رکود بازار

تا زمانی که برنامه روشنی برای موضوعات اقتصادی تعریف نکرده و به خوبی به وهله عمل تبدیل نشود نتیجه مثبتی در بازار مشاهده نخواهیم کرد. دولت قبل در ماه‌های پایانی بازار را رها کرده بود، دولت جدید برای نظم‌بخشی به بازار تلاش می‌کند اما اگر روش‌ها همان روش‌های قدیمی باشد به نتیجه نمی‌رسد. همه ضوابط قانونی رعایت شود و بر مبنای قانون پیش برود چون اگر شکل دستوری به خود بگیرد ما با همان مشکلات قبلی مواجه خواهیم بود. بارها روش های قیمت گذاری دستوری در بازار فولاد مورد ارزیابی قرار گرفته است. این روش هیچ نتیجه ای جز گرانی هر چه بیشتر محصولات فولادی نداشته است.

امکانسجی طرح مجلس برای مقابله با رکود بازار فولاد

عده ای مسیری که مجلس برای بازار فولاد در نظر گرفته است را مسیر منطقی می دانند. ورود کل زنجیره فولاد به بورس شاید در تئوری و نظریه اتفاق مثبتی باشد. ولی پیاده سازی آن به صورت کامل انجام نخواهد شد. لذا شاهد گلوگاه در برخی از محصولات فولادی خواهیم بود. همین موضوع رکود بازار فولاد در ماه های اخیر را بهتر مشخص می کند. برای قضاوت در مورد طرح ساماندهی بازار فولاد و انتقال همه زنجیره به بورس کالا باید عملکرد بورس را بررسی کنیم. در فضای فعلی عرضه فولاد در بورس وضعیت را بهتر نخواهد کرد و اشکالات ادامه پیدا می‌کند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.