جستجو

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه هرگونه قیمت‌گذاری دستوری و دخالت دولت در بازار باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد، گفت: دولت باید بازار فولاد را مطابق با قانون تجارت اداره کند و آن را رها کند، اما دولت هیچ برنامه‌ای ندارد و نمونه آن هم نداشتن برنامه برای گاز در زمستان است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از روزگارمعدن، محمد کشانی در رابطه با وضعیت آینده بازار فولاد گفت: اگر بازار مطابق با استانداردهای خود و قانون تجارت پیش برود، قطعا قیمت‌ها تناسب خواهند یافت و در شرایط بدون رانت اداره خواهند شد، ولی اگر وزارت صنعت، معدن تجارت مانند دولت قبل، به دنبال قیمت‌گذاری دستوری باشد، رانت در بازار ایجاد خواهد شد و شاهد افزایش نرخ خواهیم بود. وی با تأکید بر اینکه تولید فولاد کشور نزدیک به دو برابر مصرف داخلی است، افزود: تولید فولاد تا پایان امسال به ۳۴ میلیون تن خواهد رسید و این در حالی است که مصرف فولاد بیش از ۱۵ میلیون تن نمی‌تواند باشد بنابراین، با این میزان تولید نباید نگرانی در تأمین داشته باشیم و عرضه و تقاضا به تعادل قیمت‌ها کمک شایانی خواهد کرد، اما دخالت دولت موجب به هم خوردگی عرضه و تقاضا و افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: صنعت فولاد همه کشورهای تولیدکننده وضعیت خوبی دارند و روند تولیدشان رشدی است. به این ترتیب، بازار فولاد صادراتی ایران، مشتریان زیادی خواهد داشت و اگر اجازه فعالیت به صادرکنندگان فولاد کشور داده شود، قطعا ما می‌توانیم در حوزه صادرات موفق‌تر از سال گذشته عمل کنیم.

کشانی درباره تأثیرگذاری کمبود گاز در زمستان روی صنایع فولادی کشور گفت: مشکلات کمبود گاز هم مانند کمبود برق در تابستان، تأثیر بسزایی روی زنجیره فولاد خواهد داشت. قسمت اصلی زنجیره فولاد کشور، آهن اسفنجی است که مصرف گاز بالایی دارد و اگر در تأمین گاز کارخانه‌ها مشکل داشته باشیم، قطعا برای تأمین فولاد کشور با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد: وزارتخانه در رابطه با مصرف گاز نامه‌هایی به فعالان صنعتی داده است، اما از نحوه قیمت‌گذاری و یا قطعی گاز هیچ مطلبی در آنها پیش‌بینی نشده است و وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای بحران ندارد. در تابستان امسال هم شاهد چنین مشکلی بودیم در صورتی که میزان مصرف کارخانه‌ها مشخص است و می‌توانیم بر اساس الگوی مصرف کارخانه‌ها برای آنها دوران تعمیرات در نظر بگیریم تا مصرف خود را کاهش دهند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.