جستجو

طبق گزارشات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه نخست سال جاری شمسی (برابر با ۲۱ مارس تا ۲۲ سپتامبر) بیش از ۱۲ میلیون و ۸۸۸ هزار تن فولاد خام در ایران تولید شده است. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی در صنایع مختلف از جمله فولاد با تحریم‌هایی مواجه شده و ایالات متحده نهادها و افراد مرتبط با صنعت فولاد ایران را تحریم نموده است. در این راستا در اوایل ژانویه، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) دوازده تولیدکننده ایرانی فولاد و سایر محصولات فلزی را به فهرست تحریم ها اضافه کرد. اما در آن زمان کارشناسان آمریکایی ادعا کردند جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته در برابر سیاست فشار حداکثری آمریکا مقاومت نموده و دولت ترامپ در مواجهه با تحریم ها نتوانسته به هیچ یک از اهداف خود دست یابد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از تهران تایمز ، همچنین فعالان بخش فولاد ایران معتقد بودند که تحریم‌های ۴۰ ساله علیه ایران ربطی به صنعت ایران ندارد. به عنوان مثال، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ISPA) با اشاره به موفقیت ایران در تولید فولاد، اظهار داشت: “ایران یکی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان است و بدون شک تحریم های آمریکا علیه صنعت فولاد ایران در این مرحله تاثیری نخواهد داشت.”

همچنین بهادر احرامیان خاطرنشان کرد: رتبه ایران در بین ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان نشان می دهد که نزول جایگاه ایران در بین کشورهای تولیدکننده فولاد کار آسانی نخواهد بود. و اکنون بر اساس گزارشات و آمار منتشر شده از سوی مجامع بین‌المللی و منابع ایرانی ثابت شده که بخش قوی فولاد ایران به سادگی از تحریم‌ها ضربه نمیخورد.

بر اساس اطلاعات انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، شرکت‌های فولادی ایران در سال گذشته (منتهی به ۳۰ اسفند برابر با ۲۰ مارس) ۳۰٫۲ میلیون تن فولاد تولید کرده و رشد سالانه سه درصدی را به ثبت رساندند.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد (WSA)، تولید فولاد خام در ایران طی ماه های ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۱ به ۱۷٫۸ میلیون تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۹٫۹ درصد رشد داشته است. همچنین طبق گزارش WSA تولید ماهانه فولاد خام ایران در ژوئیه ۲۰۲۱ به ۲٫۶ میلیون تن رسید که نسبت به رقم ژوئیه ۲۰۲۰، ۹ درصد افزایش داشته است و بر اساس همین گزارش جمهوری اسلامی جایگاه خود را به عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در بازه زمانی مذکور حفظ کرده است. همچنین، روند افزایشی در صادرات فولاد ایران نیز مشاهده می شود، به طوری که بر اساس آخرین گزارش منتشر شده در این مدت، تولیدکنندگان بزرگ فولاد ایران از جمله شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان و برخی دیگر، به گزارش روز شنبه ایرنا، در نیمه نخست سال جاری ۳ میلیون و ۸۱۱ هزار تن فولاد صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشت.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.