جستجو

برای ارزیابی وضعیت نرخ شمش صادراتی در روزهای اخیر تصمیماتی گرفته شده که نشان می دهد افت قیمت در این حوزه محسوس است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، عقب نشینی ۱۲ دلاری نرخ صادراتی شمش CIS و همچین بازار داخلی چین در پی سیاست های تنظیم بازاری دیروز چین در کنترل نرخ زغال سنگ زمینه را برای کاهش ۲۰ دلاری نرخ شمش صادراتی ایران فراهم کرده است. به نظر می رسد که این وضعیت در بازار صادراتی ایران اتفاق بیفتد و در ادامه تثبیت شود.

عقب نشینی ۱۰ دلار نرخ جهانی و تاثیر آن بر نرخ شمش صادراتی ایران

گزارش روز گذشته استیل پرایس به نقل از پلتس از آخرین تغییرات بازارهای صادراتی عقب نشینی ۱۰ دلاری نرخ صادراتی شمش CIS و همچین بازار داخلی چین را نشان می دهد. در پی سیاست های تنظیم بازاری دیروز چین در کنترل نرخ زغال سنگ و متعاقب آن کاهش حدودا ۵۰ درصدی بازار آتی زغال سنگ دیروز برخی از خبرگزاری های خارجی از جمله بلومبرگ و رویترز از کاهش قابل توجه یا به عبارتی ریزش نرخ زغال سنگ در بازار داخلی چین اطلاع دادند. دولت چین مصمم به کنترل نرخ زغال سنگ گردیده است . چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در دنیا نقش مهمی در سمت و سوی نرخ های جهانی فولاد دارد. به خصوص اینکه یکی ار مهم ترین بازارهای هدف فولادسازان ایران هم هست . و لذا انتظار کاهش نرخ صادراتی فولاد ایران هم‌گام با سایر نقاط دنیا دور از واقعیت نخواهد بود‌‌.

احتمال تغییرات محسوس نرخ شمش صادراتی ضعیف است

شنیده شد قیمت پایه شمش اعلامی از سوی بورس جهت عرضه مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۱ به شرح زیر خواهد بود . سقف قیمت ۱۳۹۰۷۳ریال کف قیمت ۱۳۰۹۷۱ریال میانیگن موزون نرخ معاملاتی شمش هفته گذشته در بورس کالا با رقم ۱۳۵،۰۲۲ ریال برآورد گردید. با توجه به استقبال خوب هفته گذشته از عرضه ها، ظاهرا سقف مجاز ۳ درصدی در محاسبه نرخ سقف عرضه های این هفته اعمال شده است .

با توجه به گزاره های موجود شامل متوسط نرخ خرید و فروش امروز حواله دلار، بنظر میرسد که سقف نرخ عرضه پایه این هفته شمش معادل با نرخ شمش صادراتی ۶۳۰ دلار/تن خواهد شد که زیر خط قرمز ۶۴۰ دلاری کنونی شمش صادراتی CIS است.یعنی اینکه این نرخ شمش در محصول نهایی بازار داخلی پیشخور شده و با شرایط فعلی فضای تعزیراتی بازار و نرخ اعمال شده در سقف نرخ صادراتی کنونی و عقب نشینی نرخ ها در بازارهای صادراتی . احتمال تغییرات محسوس قیمت های بازار ضعیف است.

احتمال تضعیف بلند مدت تقاضای شمش در بازار داخلی

دوستان عنایت داشته باشند ‌که حباب منفی نرخ شمش در بازار داخلی برای اوایل هفته گذشته بود که نرخ شمش صادراتی تا ۶۶۰ دلار پیش رفته بود اما با توجه به عقب نشینی سریع ۲۰ دلاری بازار صادراتی؛ و اعمال ضریب ۳ درصدی در نرخ پایه این هفته شمش؛ اکنون در سقف قیمتهای جهانی قرار خواهیم گرفت و تازه احتمال اینکه نرخ شمش صادراتی پایین تر هم بیاید، هست و لذا به عنوان نظر شخصی؛ به علاوه مباحث فوق با چاشنی فضای تعزیراتی حاکم شده بر بازار آهن فروشان با الزامات سامانه جامع تجارت؛ چندان به ادامه افزایش قیمتها و استقبال هیجانی شمش همانند هفته گذشته در بورس کالا خوشبین نیستیم اما خوب به هر حال شمش همیشه مشتری خودش را دارد.

پیوستگی نرخ قراضه آهن و شمش فولاد و سناریوهای وابسته به آن

هفته گذشته همه دست اندرکاران انتظار بهبود نسبی قیمت ها را داشتند. علت آن هم افزایش قیمت ضایعات و شمش در دنیا بود ولی بحث سیاست گذاری دولت و احتمال اعمال ضریب ۸۰ درصد قیمت جهانی به عنوان مبنای قیمت گذاری بازار را به انتظار برد. بازار متوجه این مطلب شده که علیرغم تبلیغات، کف قیمت تمام شده میلگرد ۱۴ هزارتومان است و سقف آن ۱۷ هزارتومان است. شمش کمتر از ۱۳ هزارتومان و ورق مبارکه کمتر از ۲۴ هزارتومان نخواهد شد.

تلاش دولت برای کنترل بازار شمش داخلی

شیوه نامه جدید تلاش می کند بازار داخل را کنترل کند تا سهم صادرات افزایش یابد. تلاش دولت از طریق سامانه تجارت برای کنترل بازار داخل بسته به رعایت آن از سوی کارخانه های عرضه کننده در بورس است که بعضی از آنها عقب هستند و تمام زنجیره را گرفتار می کنند. هفته گذشته دولت تلنگری به بعضی از آنها در موقع عرضه شمش در بورس زد.

این موضوع باعث کاهش فروش شمش در بورس شد. بازار مثل همیشه خودش را با شرایط تطبیق می دهد فقط این سوال می ماند که با افزایش قیمت نفت و گاز در جهان آیا قیمت فولاد هم بر همین پایه می ماند؟. و بورسی که مبنای قیمت آن ۸۰ درصد قیمت جهانی است . چگونه میتواند بازار داخل را با این روند تطبیق دهد. شاید امید دولت افت تقاضای جهانی به علت فصل سرما باشد. ولی سرما تقاضا را پس انداز می کند اما آن را از بین نمی برد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.