جستجو

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: معدن طلای آق دره تکاب یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می‌شود و تکاب قطب طلایی کشور است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایسنا ، پریسا عابدپور با بیان اینکه معدن طلای آق دره تکاب یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می‌شود، اظهار داشت: این معدن بیش از پنج میلیون تن ذخیره قطعی دارد که در واحد استحصال و فرآوری این معدن ۷۰۰ کیلوگرم طلا با عیار ۹۹۹.۹ تولید می‌شود.

وی افزود: معدن طلای زره شوران تکاب نیز ۲۷.۵ میلیون تن ذخیره کانسنگ طلا با عیار چهار گرم در تن دارد. معدن باریکای ربط سردشت هم دارای ۷۶۳ هزار تن کانسنگ طلا با عیار طلای 8.1 گرم است که این معادن با اندیس‌های معدنی قابل توجه موقعیت استان به لحاظ تولید فلزات گران‌قیمت را به نحو چشمگیر تقویت می‌کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه شهرستان تکاب با توجه به وجود معادن طلا و سنگ‌های تزئینی قطب معدنی استان و قطب طلایی کشور محسوب می‌شود، مطرح کرد: در این شهرستان اقدامات خوبی برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی توسط بخش خصوص صورت گرفته است. ایجاد واحدهای فرآوری و استحصال شمش طلا و واحدهای سنگ‌بری در محل معادن نمونه‌ای از این اقدامات است.

عابدپور تصریح کرد: رقابتی کردن بازار در عرصه صنعت و معدن و به‌ویژه در بخش طلا در استان، نیاز اصلی برای زمینه‌سازی صادرات و تجارت با کشورهای همسایه است. نگاه نو در عرصه بین المللی به سمت استفاده از مواد اولیه در پهنه‌ای جدید و کالای صنعتی است و امید می‌رود با ایجاد زیر ساخت‌های لازم از جمله جاده و راه، ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم و کارگاه‌های مجتمع فنی و تخصصی در استان این نیاز به حد بهینه ارتقا یابد.

وی با اشاره به معادن تکاب، بیان کرد: در حال حاضر در این شهرستان ۶۶ معدن دارای پروانه بهره‌برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۴۸ میلیون تن انواع مواد معدنی فعالیت دارند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان خاطرنشان کرد: معادن فعال این شهرستان سالانه با استخراج دو میلیون و ۲۷۸ هزار تن انواع مواد معدنی زمینه اشتغال مستقیم را برای یک هزار و ۳۹۰ نفر فراهم ساخته‌اند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.