جستجو

استاندار قم گفت: علاوه بر تلاش برای احیای معادن راکد باید در بخش فرآوری مواد معدنی و توسعه زنجیره تولید آن نیز در استان اقدام‌های لازم صورت گیرد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا ، استاندار قم گفت: علاوه بر تلاش برای احیای معادن راکد باید در بخش فرآوری مواد معدنی و توسعه زنجیره تولید آن نیز در استان اقدام‌های لازم صورت گیرد.

بهرام سرمست روز سه‌شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم در سالن کرامت استانداری، بیان کرد: در همین رابطه استفاده حداکثری از ظرفیت اقتصادی معدن منگنز به عنوان یکی از مهمترین معادن استان و کشور تا به حال مورد غفلت واقع شده‌است و باید طرح‌های توسعه زنجیره تولید و فرآوری مواد استخراج شده از آن به سرعت اجرایی شود.

وی تاکید کرد: باید چهره فعالیت‌های معدنی استان به سمت معادن فلزی که راهبردی است و ارزش افزوده اقتصادی فراوانی به دنبال دارد، تغییر کند و در این رابطه مسئولان دستگاه‌های متولی حمایت‌های لازم را از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش به‌عمل خواهند آورد.

وی همچنین دراین جلسه بااشاره به اینکه وضعیت اجرای برنامه‌های حمایتی از توسعه فعالیت واحدهای صنعتی درقم با توجه به ارزیابی‌های انجام شده،‌ مطلوب است،‌ تاکید کرد: از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به دلیل اجرای دقیق و منظم برنامه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، تشکر می‌کنیم.

معدن منگنز ونارچ قم با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریال و ظرفیت ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ تن بزرگترین و بهترین معدن منگنز ایران است که ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

معادن منگنز «ونارچ» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور از سال ۱۳۴۱ فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه در سطح منطقه و خاورمیانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این سنگ معدنی محسوب می شود. این معادن در جنوب غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن ۳۰ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن جاده اصلی قم – نیزار و ۱۲ کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است. این معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستای «ونارچ» در ۲ کیلومتری معدن واقع شده و تعداد زیادی از ساکنان آن در این معدن فعال هستند.

۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد.

مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان قم شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ‌آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی قم حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار تَن فرصت اشتغال ایجاد شده‌است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.