جستجو

زمستان بسیار سرد در راه است و چین، اروپا و هند در ماه‌ های آینده با بحران انرژی بزرگی روبرو هستند. از آنجایی که مصرف انرژی در جهان به سطح قبل از همه‌گیری باز می‌گردد، زنجیره‌های تامین به سادگی قادر به پاسخگویی به این تقاضا نیستند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایفنا ، در حال حاضر، درست در لحظه ای که اجلاس آب و هوایی COP26 در اسکاتلند در حال برگزاری است تا مسیری را به سمت کربن زدایی جهانی تعیین کند، چین به زغال سنگ روی آورده و هند که برای 70 درصد ترکیب انرژی خود به آلاینده ترین سوخت فسیلی متکی است، در وضعیت بدی قرار دارد. این در حالی است که اتکای اتحادیه اروپا به سوخت های فسیلی با افزایش قیمت انرژی کاهش یافته است.

با این حال، تداوم مشکلات زنجیره تامین جهانی تنها بخشی از داستان است. بر اساس این گزارش خشکسالی می تواند ناخواسته مقصر حداقل بخشی از کمبود عرضه باشد. چین دارای بزرگترین ظرفیت برق آبی در جهان است و تقریباً 10 درصد از ترکیب انرژی کشور را به این بخش متکی است. با این حال، با افزایش دما و تغییر الگوی بارندگی، می‌تواند مشکلات بزرگی را برای پروژه‌های برق آبی در سراسر جهان به همراه داشته باشد. رویترز در ماه اوت گزارش داد: «امسال، خشکسالی‌های ناشی از تغییرات اقلیمی باعث بزرگ ‌ترین اختلالات در تولید برق آبی در دهه ‌های اخیر در مناطقی مانند غرب ایالات متحده و برزیل شده است». از دست دادن تولید برق آبی در چین به زنجیره‌های تامین جهانی ضربه می‌زند، زیرا چین برای پر کردن این شکاف به منابع انرژی دیگر نگاه می‌کند و در نتیجه ذخایر جهانی زغال‌ سنگ، نفت و گاز طبیعی را کاهش می‌دهد. در حالی که اروپا، چین و هند مستاصل می شوند، به نظر می رسد روسیه برای منافع ژئوپلیتیکی خود بر روی منابع گاز طبیعی نشسته است. اعتقاد بر این است که روسیه از گاز طبیعی خود به عنوان یک سلاح استفاده می کند تا اروپا را تسلیم خواسته های کرملین کند. محرک اصلی به احتمال زیاد خط لوله نورد استریم 2 است. خط لوله 11 میلیارد دلاری که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک به یکدیگر متصل می کند، قبلاً تکمیل شده است، اما به دلیل نگرانی از اینکه این اقدام باعث نفوذ بیش از حد روسیه بر اتحادیه اروپا می شود، هنوز آنلاین نشده است.

مسکو آماده است تا در زمستان امسال از آسیا و اروپا مزایای زیادی هم از نظر استراتژیک و هم از نظر مالی کسب کند. چین و هند نیز به دنبال واردات روسیه هستند تا چراغ ها را روشن نگه دارند. انتظار می رود پکن امسال 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از گازپروم روسیه از طریق خط لوله مسیر شرق چین – روسیه خریداری کند. هند نیز اخیرا قراردادی را با روسیه برای فروش سالانه 40 میلیون تن زغال کک امضا کرده است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.