جستجو

رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه تاکنون به معنای واقعی سرمایه‌گذاری بزرگ و کوچک جذب بخش معدن نشده است، گفت: دلیل این مساله ترس سرمایه‌گذاران از حضور در این بخش یا نداشتن شناخت کافی است.


«محمدرضا بهرامن» امروز (پنجشنبه) در جریان سومین روز از دهمین نمایشگاه بین‌المللی ماینکس ۲۰۲۱ افزود: توسعه سرمایه‌گذاری نیاز به فضای باز و امن دارد و بخش معدن از جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. در ایران با وجود ساختار زمین‌شناسی مطلوب، اما سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ تاکنون به معنای واقعی در بخش معدن جذب نشده است، سرمایه‌گذاری‌هایی که کوچکترین آنها حدود ۴۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: گرچه امروز برخلاف سال‌های گذشته، بخش معدن از حاشیه درآمده و در متن فعالیت‌های اقتصادی جامعه قرار دارد، اما تاکنون نتوانسته سهم و نقش واقعی واقعی خود را ایفا کند.

رییس خانه معدن ایران تاکید کرد: در جهان بخش معدن به‌طور دائم در حال تغییرات تکنولوژیک است و اگر این تغییرات در کشورمان به‌خوبی دیده نشود آسیب‌پذیری‌مان در موضوع جذب سرمایه زیاد خواهد شد.

وی ادامه‌داد: در موضوع فناوری، از اکتشافات مقدماتی تا اکتشافات تکمیلی، تجهیز کارگاه‌ها تا استفاده از انرژی‌های نو در فرآوری و غیره، زنجیره‌ای است که باید به طور کامل وجود داشته باشد.

بهرامن معتقد است: یکی از ضعف‌های ما در این بخش حضور کم‌رنگ مسوولان در همایش‌های بین‌المللی است که سبب می‌شود فضاسازی‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاران و بخش‌های سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی شکل نگیرد و این مساله حتی ارتباطی به تحریم‌ها ندارد.

وی اضافه‌کرد: در حالی که جهان برای سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۵۰ دگرگونی در تکنولوژی را متصور است، اما در کشورمان نگاه به این مقوله ضعیف است.

رییس خانه معدن ایران گفت: مصرف مواد معدنی در اقتصاد رو به توسعه امروز جهان روز به روز در حال افزایش است که این مساله فرصتی برای کشورهای دارنده این مواد فراهم کرده است، با این حال تاکنون نتوانسته‌ایم از این فرصت در کشورمان به خوبی استفاده کنیم.

وی یادآوری‌کرد: مطابق آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، عملکرد خوبی در سال‌های گذشته در جذب سرمایه در بخش معدن نداشته‌ایم و در این راستا باید قوانین مشکل‌دار و بازدارنده اصلاح شود.

بهرامن به‌طور نمونه اظهار داشت:‌ به‌تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی برای «اختصاص پنج درصد از درآمد فروش معادن واگذار شده بخش خصوصی به شهرستان محل معدن» پیشنهاد کرده‌اند؛ پیشنهادی که در ورای ظاهر زیبای خود عقب‌گرد سرمایه‌گذاران را به دنبال خواهد داشت، این در حالی است که بیشتر معادن کشور همجوار مناطق محروم هستند و علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره صنایع وابسته، پتانسیل اشتغال‌زایی را به دنبال دارند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد اکسپوی ۲۰۲۰ دبی، افزود:‌ به‌طور حتم معرفی و حضور آخرین دستاوردها و یافته‌ها در بخش معدن ایران توسط نخبگان و خبرگان این صنعت، نتایج مطلوبی را برای اقتصاد معدنی ایران به همراه خواهد داشت و صنعت معدن‌کاری ایران در اکسپو دبی خواهد درخشید.

رییس خانه معدن ایران خاطرنشان‌کرد: نقش ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای باید نگاه به ساخت آینده در بخش معدن باشد و ما می‌توانیم ساخت آینده را بر مبنای ساختار زمین‌شناسی‌مان به کشورهای منطقه و همسایه معرفی کرده و در این راستا با استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های سرگردان مردمی به جلب و جذب سرمایه بپردازیم.

دهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی (ماینکس ۲۰۲۱) روز سه‌شنبه (۱۱ آبان‌ماه) با شرکت ۳۵ شرکت خارجی در محل مصلای امام‌خمینی(ره) تهران آغاز به‌کار کرد.

این دوره از نمایشگاه با مشارکت ۲۱۵ شرکت داخلی و ۳۵ شرکت خارجی از ۲۲ کشور از جمله ایتالیا، ژاپن، آلمان، هلند، چین، روسیه و ترکیه از ۱۱ تا ۱۳ آبان‌ماه در حال برگزاری است.

این نمایشگاه فرصتی برای گردهمایی متخصصان و سرمایه‌گذاران است تا ضمن معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود، زمینه سرمایه‌گذاری لازم را در این حوزه‌ها فراهم کنند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.