جستجو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کشف ۱۳ نوع ماده معدنی جدید در حدود پنج سال گذشته و افزایش تعداد مواد معدنی موجود در کشور به ۸۱ عنصر خبر داد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا ، علیرضا شهیدی افزود: در گذشته بر اساس اطلاعاتی که وجود داشت، صحبت از وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور بود.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیان‌داشت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده از دستگاه‌هایی که آنالیز بهتری از عناصر معدنی در مقایسه با گذشته انجام می‌دهند، افزایش یافته، وجود ۸۱ نوع ماده معدنی در کشور به اثبات رسیده است.

وی معتقد است: با توجه به تنوع معدنی و موقعیت خاص زمین‌شناسی کشور، تعداد عناصر موجود در کشور می‌تواند به عدد ۸۵ نیز برسد.

شهیدی خاطرنشان‌کرد: در جدول تناوبی عناصر، ۱۵ عنصر نادر خاکی سبک و سنگین وجود دارد که عناصر نادر خاکی سبک این جدول در کشور شناسایی شده است.

وی ادامه‌داد: اکنون به‌دنبال اکتشاف عناصر نادر خاکی سنگین در کشور هستیم که جزو عناصر اقتصادی به شمار می‌روند.

ایران دارای ۸۱ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است.

کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.

پیشتر رییس سازمان زمینه‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: امروز سعی ما در سازمان زمین‌شناسی این است که با توجه به اطلاعات بسیار متنوع موجود در این سازمان طی سالیان متمادی، محدوده‌هایی که ریسک کمتری دارد در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود تا پس از سرمایه‌گذاری بتواند به منافع خود نیز برسد.

شهیدی اظهار داشت: سازمان زمین‌شناسی از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون از لایه اطلاعاتی ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان استفاده می‌کند و نزدیک به ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی برداشت ژئوفیزیک هوایی داشته است.

وی ادامه‌داد: برای دستیابی به اهداف، نیاز است تا حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی برداشت نیز انجام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توقف ژئوفیزیک هوایی در حدود ۲ سال اخیر، خاطرنشان‌کرد: از اواخر آبان یا اوایل آذرماه یکی از جدیدترین کارهای این سازمان در موضوع ژئوفیزیک هوایی در منطقه «دیوان‌دره» استان کردستان مجدد آغاز خواهد شد و امید می‌رود به اکتشاف مناسبی در ذخایر پنهان برسیم.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.