جستجو

با اجرای اجلاس آب و هوایی در گلاسکو، این هفته محیط زیست یکی از موضوعات اصلی در اخبار بوده است. زمان آن فرا رسیده است که به طور جمعی هر کاری را که می توانیم برای جبران خسارت های آب و هوایی انجام دهیم. متأسفانه صنعت فلزات یکی از مقصران اصلی ایجاد آلودگی است. این صنعت چه در معادن، پالایش و ذوب، فرآوری و یا حمل و نقل، منبع اصلی تولید دی اکسید کربن است. به غیر از ذرات معلق، آلاینده های شیمیایی و سایر اشکال آسیب های زیست محیطی معدنکاری به تنهایی بین 4 تا 7 درصد گازهای گلخانه ای ساخته دست بشر را تشکیل می دهد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایفنا ، فلزات هم برای خودروهای الکتریکی، توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی و هم برای ساخت و توسعه مستمر، ضروری هستند. دستیابی به تکامل بیشتر فناوری بدون فلزات قابل اجرا نیست. سال‌ها پیش از جذب و ذخیره‌سازی کربن به عنوان ناجی صنعت زغال‌سنگ یاد می‌شد و این امید را ایجاد می‌کرد که محصولات جانبی دی‌اکسید کربن را می‌توان در زیر زمین و در میادین نفتی یا گازی تخلیه ‌شده دفن کرد. البته پروژه ها برای به ثمر رسیدن بیش از چند سال به طول می انجامد. تحقیقات رویترز روندی را ترسیم کرده که بیشتر شبیه به روند طبیعت است. این تحقیق توضیح می‌دهد که چگونه سنگ‌های حل شده توسط آب باران به رودخانه‌ها می‌ریزند و مواد معدنی دیگری مانند کلسیم و منیزیم را در طول مسیر قبل از اینکه با دی اکسید کربن ترکیب شوند جمع‌آوری می‌کنند، و به عنوان کانی‌های کربناته مانند سنگ آهک در بستر اقیانوس می‌نشینند. این تحقیق توضیح می‌دهد که چنین هوازدگی سنگ‌ها سالانه حدود یک گیگاتن دی اکسید کربن را جذب می‌کند، اگرچه این فرآیند در زمان زمین‌شناسی آهسته‌ای انجام می‌شود. یک شرکت در ایسلند اخیرا راهی برای تسریع این کار با تزریق تا حد ممکن دی اکسید کربن به آب قبل از پمپاژ آن در زیر زمین به سازندهای بازالت پیدا کرده است.. خوشبختانه، این تنها سنگ بازالت نیست که می تواند کربن را جذب کند. اکسید منیزیم نیز یکی دیگر از جاذب های کربن است. به گفته گرگ دیپل، پروفسور دانشگاه بریتیش کلمبیا که رهبری مطالعه بر روی مواد زائد را بر عهده داشت، اظهار کرد مواد زائد اکسید منیزیوم می تواند سالانه حدود 40 هزار تن دی اکسید کربن را جذب ‌کنند.

اگر بتوان این فرآیند را تسریع و بهینه کرد، پسماندها در سراسر جهان می‌توانند درصد قابل توجهی از ردپای کربن معادن را در سال جبران کنند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.