جستجو

بخش معدن با توجه به طرح های تعریف شده در پایین دست، نیازمند توسعه اکتشافات است، این در حالی است که حوزه اکتشافات در سال های گذشته آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و امروز در آستانه افق 1404، بسیاری از صنایع همچون صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه نگران هستند.


به گزارش معدن مدیا، اکتشاف اولین حلقه و به نوعی از فعالیت های زیربنایی در مسیر توسعه بخش معدن محسوب می شود. درواقع غفلت از این بخش در سال های گذشته امروز فعالان صنعتی همچون فولاد را نسبت به تامین مواد اولیه نگران کرده است.
محمد حسین بصیری استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با «معدن مدیا» با اشاره به اهمیت موضوع اکتشافات، اظهار کرد: یکی از وظایف دولت برای رشد صنعت ایجاد زیرساخت ها و زیربنایی است. در این میان اکتشافات نیز یکی از کارهای زیربنایی است که به طور معمول به عهده دولت ها بوده و سازمان زمین شناسی به عنوان سازمانی بزرگ این وظیفه را برعهده داشته اما متاسفانه آن طور که باید به این وظیفه عمل نشده است.
وی ادامه داد: اگر نگاهی به ذخایر بزرگ کشف شده داشته باشیم، خواهیم دید این ذخایر متعلق به سال های خیلی قبل بوده که سازمان زمین شناسی نقش چندانی نداشته است. به همین دلیل امروز شرکت های فولادی و دیگر صنایع معدنی ناگذیر به اکتشافات هستند.
به گفته این استاد دانشگاه، متاسفانه عملکرد سازمان زمین شناسی برای مطالعه در کل کشور و کشف ذخایر جدید و اعلام آن برای حضور بخش خصوصی بسیار ضعیف است و این توقع وجود دارد که این سازمان قوی تر و به روز تر شود.
بصیری با اشاره به تجربه شرکت نفت در سال های گذشته، افزود: شرکت های خارجی حاضر بودند بدون دریافت هزیمه ای، به صورت رایگان اکتشافات شرکت نفت را انجام داده و میزان ذخایر را اعلام کنند. اما دلیل این موضوع چه بود؟ دلیل آن بود که بعدها اگر تندری برگزار می شد با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داشتند حضور آنها موفق تر بود.
وی اظهار کرد: اگر این کار در بخش معدن انجام شود نتایج خوبی به همراه دارد. امروز شرکت های زیادی تمایل دارند که اکتشافات را انجام داده و سپس در مناقصه های بین المللی به دلیل اطلاعاتی که در اختیار دارند شانس بالایی در اختیار دارند. اقدامات زیادی به این صورت انجام می شود.
بصیری با اشاره به مغفول مانده اقدامات اکتشافی، گفت: امیدوار هستیم در دولت جدید سیاست های حمایتی در جهت ایجاد زیرساخت ها شکل بگیرد. زیرا امروز با هر اتفاقی اولین ضربه را صنعت متحمل می شود که در ادامه هزینه ها برای مردم را افزایش می دهد.
وی افزود: دولت باید در تنظیم مصارف انرژی هوشمندانه تر عمل کرده و کاستی ها را برطرف کند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.