جستجو

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محفظه آب شیرین کن‌های صنعتی با استفاده از کامپوزیت پلیمری شدند، محصولی که از خروج ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از معاونت علمی و فناوری، سیدحمیدرضا هاشمی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: کامپوزیت‌های زمینه پلیمری دسته‌ای از کامپوزیت‌ها هستند که از الیاف کوتاه یا بلند در زمینه پلیمری ساخته می‌شوند. این دسته از کامپوزیت‌ها برای انتقال بار از بین الیاف و ماتریس طراحی و ساخته شده‌اند.

وی، یکی از کاربردهای مهم کامپوزیت در تولید محفظه نگهدارنده تحت فشار عنوان کرد و افزود:این محفظه ها که از آن ها تحت عنوان «پرشر وسل» نیز یاد می شود، در ساخت آب شیرین کن های صنعتی به کار می روند.

هاشمی می گوید:مخازن تحت فشار ظروفی هستند که برای نگه داشتن مایعات، بخارها یا گازها در فشارهای بالا، به طور معمول بالای ۱۰۰۰ psi طراحی شده اند.

وی افزود: از آنجا که پرشر وسل ها تحت فشارهای زیاد کار می کنند، یک مخزن تحت فشار پارگی می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به نشت گاز، آتش سوزی و حتی انفجار شود. به همین دلیل، ایمنی فشار در محفظه نگهدارنده تحت فشار ضروری است.

این فعال حوزه دانش بنیان اظهارکرد:در صنایع آب شیرین کن، پس از تصفیه اولیه، که شامل جداسازی ضایعات و جامدات است، آب تحت فشار در محافظ کامپوزیتی پلیمری قرار گرفته و یون های نمک در این شرایط جدا می شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه، در گونه ای دیگری از تصفیه‌خانه‌ها، آب تحت عنوان لب شور به آب قابل شرب تبدیل می شود، پرشر وسل کامپوزیتی نیز کاربرد دارد و محصولی کاملا طبیعی و فاقد سنگینی آب را تحویل می دهد. در این فرایند صرفا مرحله دوم تصفیه و شیرین کردن آب در مخازن تحت فشار کامپوزیتی پلیمری صورت می گیرد.

هاشمی تصریح کرد:طبق برآوردهای انجام شده در یک سال با تولید محفظه های تحت فشار توسط شرکت، مانع خروج ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور شده اند. نمونه داخلی محفظه های تحت فشار یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد با وجود این که از همان کیفیت مناسب برخوردار است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.