جستجو

صنعت فولاد ژاپن مدت ها قبل از دوران بحران نفتی سال 1973، کاوش ها در زینه صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار دی اکسید کربن را با سرمایه گذاری های سنگین آغاز کرده و از سال 2008 با معرفی پروژه COURSE50 تمرکز بیشتری بر کاهش قابل توجه انتشار دی اکسید کربن از کارخانه های فولادی را در دستور کار خود قرار داده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایفنا ، تا سال 2017، این کشور توانست به کاهش 10 درصدی انتشار دی اکسید کربن از طریق فن آوری تولید فولاد هیدروژنی دست یابد و در حال پیشرفت به سمت تجاری سازی اولین خط تولید تا سال 2030 و استفاده از این فناوری ها در تمام کوره های ذوب فولاد خود تا سال 2050 می باشد. صنعت آهن و فولاد ژاپن خواستار توسعه فناوری های نوآورانه برای تحقق تولید فولاد بدون انتشار کربن است و معتقد است این پروژه تنها دریچه ای به آینده می باشد. در این راستا صنعت فولاد ژاپن به افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی در فرایند تولید فولاد و توسعه فناوری های انقلابی و کم هزینه در تولید فولاد برای جامعه‌ای با کربن کمتر ادامه خواهد داد.

علاوه بر کوره های بلند، بسیاری از تأسیسات دیگر از جمله اجاق‌ها و کوره‌های کک و کارخانه‌های سینترینگ همگی منابع انتشار دی اکسید کربن در کارخانه‌های فولاد هستند و بازیافت گرمای اتلاف شده نیز کمک زیادی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کارخانه‌های فولاد می‌کند، که ژاپن اقدامات تکنولوژیکی کمی را برای توسعه این بخش نیز داشته است. از این رو فناوری های نوآورانه از دیدگاه بلندمدت امری ضروری است. ژاپن کوچکترین فضا را برای صرفه جویی در مصرف انرژی هنگام تولید فولاد دارد. به عبارت دیگر، فولادسازی در ژاپن آنقدر از نظر مصرف انرژی کارآمد است که صرفه جویی بیشتر تقریبا غیرممکن است.

نیپون استیل که بزرگترین فولاد ساز ژاپن است، در اوایل سال جاری اعلام کرد که انتشار دی اکسدی کربن خود را تا سال 2030 به میزان 30 درصد یا 70 میلیون تن نسبت به سال 2013 کاهش می دهد و تا سال 2050 به انتشار کربن صفر می رسد. در سال 2019، انتشار دی اکسدی کربن این شرکت حدود 91 میلیون تن در سال بود.

همچنین صنعت فولاد ژاپن در تلاش است با به اشتراک گذاشتن فناوری های مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی با سایر کشورها به کاهش انتشار دی اکسدی کربن در سراسر جهان نیز کمک می کند، زیرا چنین اقداماتی به کاهش انتشار کربن ناشی از فولادسازی تا بیش از 60 میلیون تن در سال کمک می کند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.