جستجو

شرکت‌های مختلف زنجیره فولاد از قطعی پیاپی برق در تابستان امسال متضرر شدند. به نظر می رسد که سناریوی قطع گاز از رگ گردن به شرکت های تولیدی فولاد نزدیک تر است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، ادامه روند سنگ اندازی در تامین انرژی فولادسازان می تواند برای بازار و صنعت ایران خسارت های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. اخیرا صحبت از قطع گاز در زمستان برای فولادی ها شده که به هیچ عنوان برای این بخش از بازار قابل تحمل نخواهد بود.

رشد نرخ معاملات آهن اسفنجی متاثر از شایعه قطع گاز در زمستان فولادی ها

بد نیست که در ابتدا نیم نگاهی به نرخ معاملات داشته باشیم. قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا روز گذشته یکشنبه 6 درصد یعنیحدود ۲۳ دلار دیگر افزایش و به ۴۲۵$ در هر تن رسید. بر حسب دلار نیمایی که تنها ۱۲$ از قیمت های جهانی هند فاصله دارد. این ۱۲ دلار عملا برای تجارت با ایران خیلی جذابیت ندارد. لذا دولتمردان در شرایط فعلی این سیگنال را دریافت کرده اند که بازار صادراتی ممکن است با افت تقاضا همراه شود.

رشد تقاضا متاثر از شایعه قطع گاز در زمستان

محرک قیمت معاملات امروز، شایعات مربوط به قطع گاز طبیعی واحدهای احیای فولاد کشور بود که عامل رشد تقاضا و خرید هیجانی مشتریان در بورس کالا شد. حدود ۹۰% فولاد کشور به روش احیا مستقیم تولید می شود. که گاز طبیعی در آن بعنوان خوراک بوده و قابل جایگزینی با سایر انرژی ها نیست.

ریشه حواشی خبر قطع شدن گاز فولادی ها

تنش در بازار، ناشی از اقدام دیروز شرکت ملی گاز در فشار به قطع گاز شرکت فولاد چهارمحال متعلق به فولاد مبارکه همزمان با شروع فصل سرما بوده که خوشبختانه با مذاکره، بطور موقت برطرف شده. لکن خطر در کمین خواهد بود و بازار به دنبال ذخیره سازی آهن اسفنجی است. توصیه می شود از طریق مذاکره با وزارتنفت این ریسک مدیریت شده و همزمان از طریق تقویت عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا (مطابق ابلاغیه جدید معاونت معدنی صمت)، روند فزاینده رشد قیمت مهار شود

سهم هفت درصدی فولادی در مصرف گاز طبیعی

اگرچه کل مصرف گاز زنجیره فولاد فقط ۷ درصد مصرف کشور است. ولی با توجه به پیش بینی محدودیت گاز در فصل زمستان باید مراقب بود که دوباره زنجیره ارزش فولاد دچار مشکل نشود. محدودیت بدون کارشناسی و بدون برنامه ریزی صحیح و لحاظ نمودن اطلاعات واقعی از همه صنایع، سبب آسیب جدی به تولید فولاد کشور می شود.

مهم ترین مصارف گاز طبیعی در کشور

ترکیب مصرف گاز در کشور به گونه ای است که حدود ۱۱ درصد خوراک پتروشیمی ، ۹ درصد سوخت پتروشیمی، ۴۱ درصد مصارف خانگی، ۲۵ درصد صنعت، ۲ درصد کشاورزی، ۴ درصد تجاری، ۶ درصد حمل و نقل و ۷ درصد کل زنجیره فولاد را در برمی‌گیرد. با این حساب قطع گاز فولادی ها می تواند یک چالش بزرگ برای اقتصاد صنعتی کشور محسوب شود.

ریسک قطع گاز در زمستان برای فولادسازان کوچک

کارخانه‌های کوچک فولادسازی اگر در ایام زمستان برای آنها گاز تخصیص داده نشود. چون گازسوزند و کوره‌شان نمی‌تواند بدون گاز کار کند. مجبور به تعطیلی واحدهای خود هستند . که ضرر و زیان زیادی را متحمل خواهند شد. این ضرر به تمام جامعه تسری پیدا خواهد کرد. ادامه این روند وضعیت را برای تمام زنجیره فولاد دشوار خواهد کرد.

احتمال اختصاص مازوت به کارخانه های تولیدی

بر اساس تجربه ۴۰ ساله از ابتدای انقلاب تاکنون همیشه در فصل زمستان به کارخانه‌های تولیدی به جای گاز، سهمیه مازوت هم تخصیص داده می‌شد. و معمولاً اکثر کارخانه‌های بزرگ مثل کارخانه‌های سیمان، فولاد و … که گازسوز هستند این امکان را دارند که در ایام زمستان با مشعل مازوت هم کار کنند. این مسئله مشکلا زیست محیطی را در کلانشهرها به همراه خواهد داشت.

ریسک های زیست محیطی در صورت اختصاص مازوت به کارخانه های فولادی

در ایام زمستان وزارت نیرو و صمت معمولاً سوخت و انرژی مصرفی صنایع بزرگ را از گاز به مازوت تبدیل می‌کردند و مازوت مصرفی واحدهای تولیدی با قیمت مناسب به آنها داده می‌شد. که بتوانند تولید داشته باشند. این تجربه‌ای است که سال‌های سال تکرار می‌شود و تجربه عملی این بوده که مجموع گاز مصرفی صنایع را که حجم بالایی مصرف دارند کم می‌کردند و به جای آن مازوت می‌دادند و خیلی راحت هم جایگزین می‌شد و هیچ مشکلی هم نبود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.