جستجو

عقبگرد بهای انرژی در دنیا با محوریت افت بهای زغال‌‌‌سنگ حرارتی در چین ظرف هفته‌‌‌ های اخیر باعث شده بود، نرخ کالا های پایه اندکی تعدیل شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از دنیای‌اقتصاد، با انتشار داده‌‌‌های تورمی چین و ایالات‌متحده آمریکا طی هفته‌‌‌ گذشته روند تضعیف نرخ فلزات صنعتی در بازارهای جهانی متوقف شد و مجددا این کالاها به روند افزایش قیمت بازگشتند. در این شرایط کاهش حدود ۶۰درصدی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نسبت به ابتدای سال‌جاری میلادی نیز به کمک بازار کامودیتی‌‌‌ها آمد و از رشد قیمتی در این بازار حمایت کرد.

این در حالی بود که عقبگرد بهای انرژی در دنیا با محوریت افت بهای زغال‌‌‌سنگ حرارتی در چین ظرف هفته‌‌‌های اخیر باعث شده بود، نرخ کالاهای پایه اندکی تعدیل شود. اما ظرف روزهای گذشته اثرگذاری سیگنال تضعیف بهای انرژی رو به افول گذاشت.

اداره ملی آمار چین هفته گذشته از رشد 5/ 13درصدی شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) این کشور در ماه اکتبر نسبت به همین زمان در سال قبل خبر داد. این رقم سریع‌‌‌ترین سرعت رشد این شاخص پس از جولای 1995 است. در عین حال، در ماه اکتبر نیز شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چین رشد 5/ 1درصدی داشت که فراتر از رشد این شاخص در ماه سپتامبر بود.

داده‌‌‌های اقتصادی منتشرشده از سوی چین موید رشد کم‌‌‌سابقه تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد کالایی دنیاست و طبیعتا این داده می‌تواند بر بازارهای کالاهای پایه اثر مستقیم داشته باشد. با توجه به رشد بیشتر شاخص قیمت تولیدکننده نسبت به شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین، نگرانی نسبت به انتقال فشار از بخش تولید به بخش مصرف وجود دارد که تحقق آن می‌تواند به ثبت رکوردهای جدید در بخش قیمت‌های مصرف‌کننده چین در هفته‌‌‌های پیش‌رو منجر شود.

همزمان با بحرانی‌شدن تورم در چین، سرعت رشد اقتصادی این کشور افت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. در این شرایط دولت این کشور مجبور به انتخاب میان سیاست‌‌‌هایی است که به کنترل نرخ تورم یا بهبود رشد اقتصادی منجر می‌شود. در واقع کندی رشد اقتصادی چین در عین افزایش تورم تولیدکننده این کشور نگرانی‌ها نسبت به ایجاد وضعیت رکود تورمی در بازارهای کالایی دنیا را افزایش داده است. بنابراین انتظار می‌رود چین سیاست انبساط پولی خود به منظور کنترل تورم را با احتیاط کاهش دهد.

در این شرایط بازار سنگ‌‌‌آهن و فولاد چین روندی کاملا متفاوت را در پیش گرفته است؛ سایه بحران مالی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک بر بخش فولاد حاکم است و محدودیت قابل ملاحظه تقاضا در عین چشم‌‌‌انداز منفی برای آن ظرف ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو باعث شده تا اقبال از معاملات فولاد در چین بازگردد. ظرف روزهای گذشته هر تن بیلت فولاد در تانگشان چین با نرخ حدود 650دلار به ازای هر تن به فروش رفت، اما احتمال سقوط قیمت به کانال 500دلاری نیز مطرح است.

ظرف روزهای گذشته، فلزات صنعتی از عقبگرد قیمتی بخش فولاد چین در امان‌‌‌ مانده‌‌‌اند، همچنان تقاضا برای فلزات صنعتی بالاست و برتری تقاضا نسبت به تقاضا از رشد قیمتی در این بازارها حمایت می‌کند.

بر اساس گزارش اداره کل گمرک چین، واردات مس و فرآورده‌‌‌های خام آن به چین در ماه اکتبر به 410‌هزار و 541تن رسید که این رقم نسبت به میزان واردات در ماه سپتامبر رشد 2/ 1درصدی داشت. رشد واردات مس از سوی چین، به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف این فلز، سیگنالی در جهت رشد قیمتی آن به‌‌‌شمار می‌رود. بررسی بازار آلومینیوم نیز از تداوم محدودیت‌های تولید آن به دلیل استمرار محدودیت کمبود انرژی در دنیا و سیاست‌‌‌های کنترلی آلاینده‌‌‌های هوا حکایت دارد که این موضوع نیز به تضعیف نرخ این فلز صنعتی دامن زده است.

در عین حال مطابق گزارش‌‌‌های منتشرشده از سوی بورس فلزات لندن، موجودی انبارهای فلزات اساسی به کمترین میزان از سال 2008 رسیده است. میزان موجودی انبارهای این بازار ظرف 9ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی کاهش 64درصدی داشته است. این موضوع سیگنالی در جهت تقویت بهای فلزات پایه به‌‌‌شمار می‌رود و البته می‌تواند به تضعیف بورس فلزات لندن در مقابل بورس شانگهای چین نیز منجر شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.