جستجو

طرح جهش مسکن در کوتاه مدت می تواند بازار فولاد را با افزایش تقاضا همراه کند اما این صنعت نیازمند نگاهی بلند مدت برای بهره برداری از سرمایه گذاری های صورت گرفته است.


به گزارش معدن مدیا، اجرای طرح جهش مسکن می تواند بازار فولاد را با افزایش تقاضا همراه کند.
تقاضایی که عدم مدیریت در عرضه می تواند قیمت ها را افزایشی و تورم را بالا ببرد. با این حال فولادسازان آمادگی تامین نیاز این طرح در بخش فولادهای ساختمانی را دارند.
اما نکته مهم دیگر آن است که اجرای طرح مسکن نباید مانع از صادرات شود زیرا بخش عمده ای از نیاز ارزی تولیدکنندگان فولاد از محل ارز حاصل از صادرات تامین می شود.
از سویی دیگر اجرای طرح جهش مسکن می تواند میزان سرانه مصرف فولاد در کشور را فزایش داده و استفاده کامل از ظرفیت های نصب شده را به همراه داشته باشد اما تمامی موارد یاد شده نیازمند مدیریت بازار است.

محمود اکبری، معاون سابق فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز با اشاره به تاثیر اجرای این طرح بر بازار فولاد اظهار کرد: بدون شک بحث مسکن که جدیدا مطرح شده بر بازار فولاد اثر گذار است اما این یک حرکت مقطعی بوده و نمی تواند در دراز مدت ادامه دار باشد زیرا به اندازه کافی مسکن در کشور وجود دارد اما توزیع آن نامناسب است.
وی همچنین با اشاره به مصرف فولاد و کاهش سرانه مصرف این محصول بیان کرد: متاسفانه سرانه مصرف مطابق برنامه های از پیش تعیین شده پیش نرفته و ما هرروز شاهد آن هستیم که این مصرف رو به کاهش است زیرا سرمایه گذاری های دولت در طرح های ارائه شده هیچ کدام به هدف پیش بینی شده دست پیدا نکرده و در بخش صادرات محصولات نهایی نیز عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته ایم.
اکبری درباره بهره وری در صنعت فولاد نیز تصریح کرد: میازن بهره وری در صنعت فولاد ما از میانگین جهانی کمتر است . این عدد در سطح جهانی حدود 75 درصد اما در ایران کمتر از 60 درصد است.
به گفته وی، اتفاقاتی که امروز با آن مواجه هستیم حاکی از عدم برنامه ریزی درست در بلند مدت است. اگر با همین فرمان در حرکت باشیم بدون شک شرایط آینده بهتر از امروز نخواهد بود.

صحبت های اکبری حاکی از آن است که با شروع طرح مسکن با توجه به شرایط موجود در صنعت فولاد و مشکلاتی در زمینه زیرساخت های انرژی ممکن است تولید و به دنبال آن عرضه با مشکل همراه شود و این همان تهدیدی است که فعالان صنعت ساختمان نسبت به آن هشدار می دهند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.