جستجو

تغییرات قیمت سنگ آهن دریایی در روز چهارشنبه 17 نوامبر تا حد زیادی محدود بود. به جز بخش‌های سنگ آهن با عیار متوسط ​​و بالا که قیمت‌های معاملاتی قوی‌تر را در یک پلتفرم معاملاتی دنبال می‌کردند. این وجود بیشتر کارخانه های فولادی ضریب بهره وری کوره های بلند خود را در طول فصل زمستان کاهش داده اند .


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، تغییرات قیمت سنگ آهن دریایی در روز چهارشنبه ۱۷ نوامبر تا حد زیادی محدود بود. به جز بخش‌های سنگ آهن با عیار متوسط ​​و بالا که قیمت‌های معاملاتی قوی‌تر را در یک پلتفرم معاملاتی دنبال می‌کردند. این وجود بیشتر کارخانه های فولادی ضریب بهره وری کوره های بلند خود را در طول فصل زمستان کاهش داده اند . زیرا قطب های اصلی فولادسازی تانگشان و هاندان ضریب بهره وری خود را از اواسط نوامبر به حدود ۶۵ و ۷۰ درصد کاهش دادند. در ادامه به بررسی این موضوع با جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

نوسانات بی وقفه قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی

معاملات آتی سنگ آهن ابتدا از ریزش روز قبل فاصله گرفت و افزایشی شد. با این حال در پایان معاملات در میان تمایل نزولی تقاضای فولاد، دوباره کاهش یافت. معاملات آتی بورس کالای دالیان (DCE) برای تحویل در ژانویه در معاملات صبح امروز چهارشنبه ۱۷ نوامبر با ۰٫۱۸ درصد یا یک یوان (۱۶ سنت) کاهش روزانه به ۵۴۳ یوان در هر تن (۸۵٫۱۵ دلار) رسید. قیمت معاملات آتی میلگرد نیز در طول معاملات صبح امروز با ۰٫۴۵ درصد یا ۱۹ یوان (۳٫۰۰ دلار) رشد . روزانه به ۴۱۷۴ یوان در هر تن (۶۵۴٫۵۰ دلار) رسید.

خوش بینی به تحرکات بازار فولاد در اوج رکود

علیرغم تقاضای کم فولاد، برخی فعالان تجاری هنوز هم خوش بین هستند. که تولید فولاد چین ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۲ پس از کاهش اجباری تولید که قرار بود تا پایان دسامبر اجرایی شود، احیا شده و بازگردد. برخی فعالان تجاری نشانه هایی از بهبود مصرف فولاد را مشاهده کرده اند. چرا که میانگین تولید روزانه فولاد خام چین در دوره اول تا دهم نوامبر به ۲٫۳۴۳ میلیون تن رسید. که ۱٫۵ درصد نسبت به اکتبر افزایش داشته اما تقریبا ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است.

کاهش ضریب بهره وری کارخانه های فولادی در چین

با این وجود بیشتر کارخانه های فولادی ضریب بهره وری کوره های بلند خود را در طول فصل زمستان کاهش داده اند . زیرا قطب های اصلی فولادسازی تانگشان و هاندان ضریب بهره وری خود را از اواسط نوامبر به حدود ۶۵ و ۷۰ درصد کاهش دادند. این افزایش به درخواست های فزاینده خریداران بر مبنای قیمت سنگ آهن های ثابت پس از اصلاحات اخیر قیمت مرتبط است. در همین حال کارخانه ها خرید محموله های فاین با عیار متوسط تخفیف دار را در میان حاشیه سود ناچیز فولاد همچنان ترجیح می دهند.

کاهش داوطلبانه تولید فولاد برای مقابله با آلایندگی های محیط زیستی

شنیده شده که برخی کارخانه ها محموله های قرارداد بلند مدت خود را در بازار ثانویه دوباره می فروشند. چون آنها تولید فولاد را داوطلبانه کاهش داده اند. درحالی که برخی کارخانه ها در میان کاهش تقاضای فولاد، تعمیر و نگهداری را برنامه ریزی کرده اند. برخی فعالان نیز تمایلات نزولی بازار را به تضعیف بازار املاک و فروش خانه و انتظار عملکرد ضعیف ساخت و ساز املاک در سه ماهه اول ۲۰۲۲ نسبت دادند. که منجر به کاهش تقاضای فولاد ساختمانی یا شاید عرضه مازاد در سال جدید شود.

درایورهای کلیدی بازار فولاد و قیمت سنگ آهن چین

پرمعامله ترین قرارداد آتی سنگ آهن ژانویه در بورس کالای دالیان (DCE) تا حد زیادی ثابت ماند. و ۰٫۴ درصد نسبت به قیمت پایانی روز سه شنبه ۵۴۰٫۵۰ یوان (۸۵ دلار) در هر تن کاهش یافت. قراردادهای سوآپ ماهانه سنگ آهن در بورس سنگاپور (SGX) تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند. تا ساعت ۵:۵۹ عصر به وقت سنگاپور، پرمعامله ترین قرارداد دسامبر ۰٫۳۳ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت تسویه سه شنبه ۸۹٫۰۸ دلار در هر تن کاهش یافت.

فعالان بازار بر این باور بودند که حرکت صعودی کمی قوی‌تر در بخش‌های سنگ آهن با عیار متوسط ​​و بالا به دلیل قیمت‌های معاملاتی قوی برای محموله‌های فاین های Pilbara Blend بوده است.

بازار سنگ آهن در مسیر افت تقاضا و کاهش قیمت

به گفته یک منبع تجاری مستقر در شمال چین، تقاضا در بازار سنگ آهن ضعیف بود. احساسات به دلیل محدودیت‌های مداوم برای خرید کاهش می یافت. این منبع افزود: حاشیه سود فولادسازان به دلیل کاهش قیمت فولاد کاهش یافته است. که کارخانه ها را وادار کرد تا هزینه های تولید خود را پایین نگه دارند و علاقه خرید را به سمت قیمت سنگ آهن ارزان تر با عیار پایین و متوسط ​​ترغیب می کند.

کمبود مشهود نقدینگی در معاملات فولاد بنادر چین

به گفته یک تحلیلگر مستقر در شانگهای، نقدینگی در بنادر چین نیز کماکان کم است و قویاً نشان می دهد که تقاضای فولادسازان ضعیف است. یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت، در عین حال، موجودی کلوخه سنگ آهن کاهش یافت زیرا کارخانه‌ها به عنوان جایگزینی برای عدم عرضه سنگ آهن از بازار دریایی، موجودی را از بنادر چین جذب صنعت خود می کنند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.