جستجو

صنعت فولاد با چالش‌ها و تهدیدهای زیادی از جمله قیمت مواداولیه و عدم دسترسی به آن، هزینه‌های حمل و نقل دریایی، عدم دسترسی به بنادر و ریسک ریزش قیمت دلار و.. روبه رو است. چالش قطع برق و قطعی قابل پیش بینی گاز موجب عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی شده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، این عدم سرمایه گذاری با افت درآمدزایی این شرکت ها باعث شده تا شاهد چشم انداز منفی در سودآوری و ارزآوری فولاد در شرایط فعلی باشیم. صنعت فولاد کشور با سیاست های کنترلی و مبتنی بر نرخ ارز داخلی کم کم رقابت بین المللی خود را از دست خواهد داد.

با توجه به مشکلاتی که صنعت فولاد در ماه های اخیر درگیر آن بوده و به نوعی با آنها دست و پنجه نرم می کرده. به نظر می رسد که ارز آوری شرکت های فولادی در ماه های آتی با چالش رو به رو شود. قطعی برق و عدم رسیدگی به تعهدات صادراتی این شرکت ها مسیر را برای پیشبرد اهداف آنها یعنی ارز آوری فولاد با چالش رو به رو کرده است. در حال حاضر خرید آهن آلات از بورس کالا با ۲۳ درصد سود، متأثر از نوسانات ارز همراه است که غیر متعارف است.

تهدید های ارز آوری فولاد با توجه به چالش های انرژی

صنعت فولاد با چالش‌ها و تهدیدهای زیادی از جمله قیمت مواداولیه و عدم دسترسی به آن، هزینه‌های حمل و نقل دریایی، عدم دسترسی به بنادر و ریسک ریزش قیمت دلار و.. روبه رو است. چالش قطع برق و قطعی قابل پیش بینی گاز موجب عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی شده است. این عدم سرمایه گذاری با افت درآمدزایی این شرکت ها باعث شده تا شاهد چشم انداز منفی در سودآوری و ارزآوری فولاد در شرایط فعلی باشیم. صنعت فولاد کشور با سیاست های کنترلی و مبتنی بر نرخ ارز داخلی کم کم رقابت بین المللی خود را از دست خواهد داد.

تنگ شدن عرصه فولادی ها به واسطه سیاستگذاری های دولت و مجلس

از سویی دیگر کانال های سیاست گذاری عرصه را برای شرکت های فولادی تنگ تر خواهند کرد. الگوی جدید مدیریت بازار با ۲۵ ابزار مرتبط با دولت و بورس معرفی می‌شود. در این الگو بازارها به دو دسته مازاد عرضه و کسری عرضه تقسیم شده و همزمان با ۲۵ ابزار مرتبط با دولت و بورس سعی می‌شود نسبت به متعادل کردن ان اقدام شود. کسری و مازاد عرصه شامل ۳ رنگ سبز(بنیادی)، زرد(قابل پیش‌بینی) و قرمز(غیرقابل پیش‌بینی) است. این وضعیت باعث واهد شد تا مصالح داخلی مسیر را برای صادرات محصولات فولادی تنگ تر کند. این موضوع باعث خواهد شد ارز آوری فولاد در سال های آتی تخت تاثیر قرار بگیرد. تا به امروز مازاد موجودی انبارها به بازارهای صادراتی روانه می شد. این روند گویا در شرف پایان یافتن است.

قراردادهای کشف پریمیوم، ریسک بالقوه برای ارز آوری فولاد ایران

اهداف الگوی جدید مدیریت بازار ذخیره‌سازی کالاها به منظور عرضه در مواقع کمبود (انبارهای بورس کالا)، انعقاد قراردادهای بلندمدت بین صنایع و بالادست و پایین‌دست (کشف پریمیوم) ، تامین کمبود مواد بازار از طریق واردات همزمان با حفظ رقابت‌پدیری صنایع(عرضه تلفیقی)، پیش‌بینی پذیری بازار (عرضه‌های آتی ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۱۲ ماهه و خدمات هیچینگ)، حدف سهمیه‌ها و کاهش رانت اختلاف قیمت بازار و بورس کالا، تسهیل صادرات و حذف مجوزها و امضاهای طلایی و تامین مالی حوزه صنعت از طریق ابزار بورس‌های کالایی است. اما خلاصه این موضوع این است که ارز آوری فولاد در ماه های آتی شاید به صورت مقطعی کاهش یابد.

راه حل قطعی برای خروج از بحران ارز آوری فولاد داخلی

اما راه حل برای این موضوع و خروج آنی از بحران ارز در بازار فولاد چیست. نخست؛ معاف کردن تولیدکنندگان فولاد از محدودیت‌های احتمالی مصرف گاز در فصول پاییز و زمستان. با توجه به کسری پیش‌بینی شده در بخش تولید گاز طبیعی برای دوره‌‌‌های پاییزی و زمستان. در صورت اعمال محدودیت مجدد تولید در صنعت فولاد، با توجه به اولویت تامین نیاز داخلی نسبت به صادرات، برآورد می‌شود ارزآوری فولاد کشور بیش از ۲ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. باید به صنعت فولاد کمک کرد تا بتواند تعهدات صادراتی خود را به بهترین شمل ممکن برآورده سازد.

نقش فاکتورهای سیاسی در آرامش بازار فولاد

نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، تماس تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با پوتین رئیس‌جهمور روسیه و اظهارات دو طرف درباره رفع عملی تحریم‌ها هم خبر مهم دیگری بود که بر آرامش بازارها موثر است. اگر در مقاطعی نرخ دلار آرامش داشته باشد شرکت هیا فولادی می توانند با خیالی آسوده تر معاملات تجاری خود را به نتیجه برسانند. از سویی این موضوع در بازار داحل اما یک شمشیر دو لبه است. با بازگشت بازار ارز به روند نزولی، بازارهایی همچون بازار فولاد که مستقیم از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند هم با روند کاهشی یا توقف افزایش مواجه شده‌اند

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.