جستجو

پس از آنکه هفته گذشته درخواست برای بیلت فولادی با کاهش روبرو بود در این هفته افزایش درخواست خرید از سوی بسیاری از کشورها معاملات بیلت فولادی آسیا را دارای نرخ صعودی کرد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن، پیشنهادات ارائه شده برای محموله های جدید بیلت فولادی تولید شده در آسیا در روزهای اخیر پس از اندکی کاهش در هفته گذشته، در روز سه شنبه ۲۳ نوامبر ثابت مانده است. این در حالی است که بازار کلیدی واردات چین نشانه هایی از صعود را نشان داده است.

با توجه به افزایش شیوع ویروس Covid-19 در کشور ویتنام، این کشور بیشتر روی محصولات فولادی داخلی تمرکز کرده و طی هفته گذشته شروع به ارائه پیشنهادات برای بیلت فولادی صادراتی کرده است. همچنین با توجه به اینکه قیمت بیلت فولادی داخلی چین افزایش یافته است، این کشور قیمت بیلت فولادی وارداتی را نیز افزایش داده است تا بتواند ضررهای وارد شده طی هفته گذشته را جبران کند.

فعالان بازار گزارش دادند تعداد انگشت شماری محموله بیلت فولادی جدید تولید شده طی روزهای اخیر با قیمت ثابت به خریداران در آسیای جنوب شرقی عرضه شده است.

قیمت محموله بیلت فولادی کوره قوس الکتریکی نوع ۵sp با مبدا ویتنام (EAF) برای ماه دسامبر در محدوده ۶۸۰ دلار در هر تن cfr مانیلا در روز دوشنبه ۲۲ نوامبر شنیده شد. این در حالی است که طبق گزارش ها، فروشنده درخواست قیمت ۶۷۰ دلار در هر تن cfr را برای این محصول داشته است.

در مقابل محموله های بیلت فولادی کوره قوس الکتریکی (EAF) نوع ۵sp و دارای ضخامت ۱۲۵ میلی‌متر با مبدا روسیه که مربوط به ماه ژانویه است همچنان در بازار مانیلا با قیمت ۶۷۰ دلار به ازای هر تن cfr مانیلا عرضه می‌شود. اما پس از اینکه در هفته گذشته هیچ محموله بیلت فولادی با مبدا روسیه به مانیلا فروخته نشد، طبق گزارش ‌ها معامله‌ گران اکنون درخواست قیمت ۶۶۰ دلار در هر تن Cfr را دارند.

در این میان منابع خبری اعلام کردند که بیلت فولادی کوره بلند ۱۵۰ میلی متری اندونزی (BF) در طی هفته منتهی به روز سه شنبه ۲۳ نوامبر با قیمت ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار در هر تن فوب عرضه شد. اما پس از اضافه شدن هزینه های حمل و نقل که حدود ۲۵ تا ۳۰ دلار به ازای هر تن بود، قیمت تمام شده این محصول تقریباً در محدوده ۶۵۵ تا ۶۶۵ دلار در هر تن Cfr مانیلا و چین گزارش شد.

همچنین یک محموله شامل بیلت فولادی نوع ۵sp و دارای ضخامت ۱۵۰ میلی متر با مبدا ویتنام نیز در روزهای اخیر با قیمت ۶۶۰ دلار در هر تن cfr مانیلا عرضه شده است. از طرفی بیلت فولادی ۱۵۰ میلی‌متری BF با مبدا هند هم با قیمت ۶۰۰ دلار در هر تن فوب در مانیلا در دسترس بود. این در حالی است که هزینه حمل و نقل این محموله به چین بین ۵۵ تا ۶۰ دلار در هر تن برای هر ۳۰۰۰۰ تن شنیده شده است.

بازگشت ویتنام به بازار صادراتی

فروشندگان بیلت فولادی مستقر در ویتنام در دو ماه گذشته عمدتاً از بازارهای صادراتی بیلت فولادی جدید تولید شده خارج شده‌ اند و بازار فولاد داخلی این کشور مقصد جذاب ‌تری برای محصولات تولیدی آنها بوده است. اما این روند در چند هفته اخیر تغییر کرده است.

یک تاجر بیلت فولادی مستقر در جنوب آسیا نقل کرد: “به زودی شاهد پیشنهادات رقابتی ‌تری از طرف ویتنام خواهیم بود. این به این دلیل است که بازار محصولات فولادی در کشور ویتنام سقوط کرده است و آن ها دوباره با فراگیری بیشتر عفونت ‌های Covid-19 مواجه هستند”.

یک منبع تولید کننده بیلت فولادی مستقر در ویتنام در روز سه شنبه ۲۳ نوامبر نقل کرد: “ما فعلا هیچ قیمتی برای محصولات خود عرضه نکرده ایم. اما هدف ما برای بیلت فولادی حداقل ۶۵۰-۶۶۰ دلار در هر تن فوب ویتنام است.”

 احساسات در بازار فیلیپین

در این میان معامله گران اعلام کردند در سمت خرید در کشور فیلیپین، میزان تقاضا برای بیلت فولادی بسیار کم بوده است. زیرا این کشور اکنون در فصل بارانی خود به سر می برد.

یک منبع تجاری مستقر در فیلیپین بیان کرد: ” در مانیلا در این فصل از سال، پیمانکاران شروع به ساخت و ساز می کنند و اگر چین هیچ خریدی انجام ندهد، فروشندگان می توانند اکنون قیمت ۶۴۰ دلار در هر تن cfr مانیلا را برای بیلت فولادی ۵sp بپذیرند”.

با این حال باید توجه داشت فروش ارزان محموله های منحرف شده در هفته گذشته همچنان بر احساسات بازار تاثیر می گذارد.

یک منبع تجاری مستقر در ژاپن اعلام کرد: “خریداران مستقر در فیلیپین از محموله‌های فروش مجدد مربوط به چین که به سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی به قیمت ۶۱۵ تا ۶۲۰ دلار در هر تن cfr فروخته می‌شود، آگاه هستند”.

یک منبع خریدار مستقر در اندونزی از شایعاتی مبنی بر معامله با قیمت ۶۳۰ دلار در هر تن cfr اندونزی برای بیلت فولادی با مبدا نامشخص در هفته گذشته خبر داد. اما او این حدس و گمان را نادیده گرفت و گفت که هیچ معامله ای با چنین قیمتی نشنیده یا خریده است.

ارزیابی هفتگی فست مارکت نشان داد قیمت بیلت فولادی وارداتی ۵sp در روز سه شنبه ۲۳ نوامبر در محدوده ۶۴۰-۶۵۰ دلار در هر تن CFR مانیلا بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل و نسبت به روز جمعه بدون تغییر بوده است.

جبران ضررهای وارد شده در چین

فعالان بازار گزارش دادند که بازار بیلت فولادی وارداتی چین در روز سه شنبه ۲۳ نوامبر زیان خود را نسبت به پایان هفته گذشته جبران کرده است.

با توجه ارزیابی قیمت توسط متال بولتن، قیمت بیلت فولادی درجه ۳ وارداتی چین در روز سه شنبه ۲۳ نوامبر در محدوده ۶۰۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن cfr چین گزارش شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز جمعه که برابر ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن بود حدود ۲۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. اما باید توجه داشت که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل تغییری نکرده است.

برخی منابع خبری اعلام کردند که بالاترین قیمتی که خریداران می‌توانند برای بیلت فولادی وارداتی چین پیشنهاد دهند ۶۰۰ دلار در هر تن cfr چین است. اما برخی دیگر گزارش دادند که در صورت لزوم می ‌توان روی قیمت ‌های بالاتر مذاکره کرد.

یک منبع خریدار مستقر در چین نقل کرد: “بازار در این هفته بهتر به نظر می رسد زیرا قیمت بیلت فولادی در بازار داخلی چین در حدود ۵۹۵ دلار در هر تن cfr چین است. آخرین سطح پیشنهادی که من تا الان شنیده ام در محدوده ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار در هر تن فوب برای بیلت BF بوده است. اما باید توجه داشت که این قیمت هنوز برای بیلت فولادی در بازار داخلی چین بسیار بالا می باشد”.

بورس آتی شانگهای در مورد بیلت فولادی

بیلت فولادی در ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه ۲۲ نوامبر در تانگشان با قیمت ۴۲۵۰ یوان (۶۶۶ دلار) در هر تن معامله شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز جمعه ۷۰ یوان به ازای هر تن افزایش داشته است. اما در معاملات روز سه ‌شنبه قیمت این محصول ۱۰ یوان دیگر نسبت به روز قبل افزایش یافته است.

منابع خبری در روز دوشنبه ۲۲ نوامبر شنیدند که افزایش عرضه برق از افزایش تولید میلگرد فولادی و در نتیجه افزایش تقاضا برای بیلت فولادی در بازار Jiangyin در شرق چین حمایت می‌کند. اما گزارش های منتشر شده نشان داد که سایر فعالان بازار مستقر در بازار چین طی هفته قبل بسیار ضعیف تر عمل کرده اند.

در مقابل باید توجه داشت که تقاضای مصرف کننده پایین دست چندان خوش بینانه نیست. طبق برخی پیش بینی های هواشناسی، زمستان امسال بسیار سرد خواهد بود، بنابراین تقاضا برای املاک و مستغلات باید کمتر از زمستان های معمولی باشد.

یک منبع خریدار دیگر مستقر در چین گزارش داد: “افزایش معاملات در بازار چین تنها به دلیل تثبیت شدن پس از سقوط و جبران ضررهای گذشته است. اما باید توجه داشت که روند بازار به طور کلی افزایش نخواهد یافت”.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.