جستجو

تغییر مواد خام کوره های بلند، جایگزین کردن کوره های قوس الکتریکی و ذوب مبتنی بر هیدروژن راهکارهایی بودند که در سخنرانی دهمین انجمن مواد خام فولاد چین به منظور کربن زدایی در چین در سال ۲۰۲۲ مطرح شدند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، در سخنرانی دهمین انجمن مواد خام فولاد چین که در ۱۲ نوامبر در پکن برگزار شد، رئیس و مهندس ارشد موسسه تحقیقات و برنامه ریزی صنعت متالورژی چین (MPI)، اظهار کرد: صنعت فولاد چین در سال ۲۰۲۲ با تغییر مواد خام و به روز رسانی فناوری کربن زدایی، انتشار کربن خود را بیشتر کاهش خواهد داد.

راهکارهای کربن زدایی از نگاه لی

لی، در مورد راهکارهای کربن زدایی چین گفت:

“در کوتاه مدت، کارخانه های فولاد می توانند با تغییر مواد خام مورد استفاده در کوره های بلند خود، از جمله افزایش مصرف گندله های سنگ آهن و کاهش مصرف کک، انتشار دی اکسید کربن خود را کاهش دهند. انتشار گرد و غبار حاصل از گندله سازی حدود ۱۴٫۲۹ درصد است، در حالی که انتشار دی اکسید گوگرد ۳۳٫۳۳ درصد و انتشار اکسید نیتروژن ۲۰ درصد از آلاینده های تولید شده در فرآیند تف جوشی است. مصرف انرژی برای گندله سازی نیز ۳۳ تا ۵۰ درصد است.”

رئیس و مهندس ارشد موسسه تحقیقات و برنامه ریزی صنعت متالورژی چین (MPI) در ادامه افزود:

“تجزیه کنونی سنگ آهن در کوره بلندهای معمولی ۷۰ تا ۸۰ درصد سنگ زینتر، ۱۰ تا ۱۵ درصد گندله و ۰ تا ۱۵ درصد کلوخه است، اما MPI انتظار دارد که این میزان به ۶۰ تا ۷۰ درصد سنگ زینتر، ۲۰ تا ۳۰ درصد گندله و حدود ۱۰ درصد ضایعات برسد.”

MPI پیشنهاد کرد که کارخانه های فولادسازی برای کمک به کاهش انتشار کربن به کوره های قوس الکتریکی (EAFs) روی آورند.

لی در ادامه اشاره کرد:

“انتشار کربن EAF ها ۰٫۴ تن به ازای هر تن فولاد خام تولید شده است، اما اگر EAF از برق با کربن صفر استفاده کند، ممکن است به ۰٫۱ تن کاهش یابد. در مقایسه، انتشار کربن کوره بلند ۲ تن در هر تن فولاد خام است.”

MPI انتظار دارد که تولید قراضه چین تا سال ۲۰۳۰ به بالای ۴۰۰ میلیون تن برسد که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و این به تغییر به EAF کمک می کند. بر اساس گزارش MPI، چین از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱، ۲۰۰ میلیون تن قراضه فولادی مصرف کرده است که ۳۱٫۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

* کارخانه‌های فولاد باید روی فناوری‌های متالورژی کم کربن سرمایه‌گذاری بیشتری کنند

لی در خاتمه سخنانش اظهار کرد:

“در بلندمدت، کارخانه‌های فولاد باید روی فناوری‌های متالورژی کم کربن مانند ذوب مبتنی بر هیدروژن سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. چین قبلاً تعدادی پروژه فولادسازی را با استفاده از فناوری‌های کم کربن به سرانجام رسانده است. به عنوان مثال، Hesteel در حال ساخت اولین کارخانه آهن احیای مستقیم (DRI) در جهان است که از گاز غنی شده با هیدروژن استفاده می کند. پیش بینی می شود این کارخانه ظرفیت سالانه ۶۰۰۰۰۰ تن داشته باشد و شرکت Hesteel قصد دارد تا پایان امسال به تولید برسد. این نیروگاه از گاز مخلوط – حدود ۷۰ درصد هیدروژن – برای تولید DRI با انتشار تنها ۲۵۰ کیلوگرم دی اکسید کربن در هر تن DRI استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، CO2 را می توان تا حدی بازیافت کرد.”

بنابر گفته تنوا، پیمانکار ساخت کارخانه Hesteel، انتشار خالص CO2 نهایی تنها حدود ۱۲۵ کیلوگرم در هر تن DRI است. Hesteel همچنین عضو اتحادیه جهانی نوآوری متالورژی کم کربن (GLCMIA) است، ابتکاری که توسط گروه Baowu چین برای کمک به توسعه و پذیرش نوآوری‌های تکنولوژیک کم کربن رهبری می‌شود.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.