جستجو

چین با اتخاذ سیاست های جدید به دنبال استفاده بیشتر از سنگ آهن داخلی و جایگزین نمودن محموله های وارداتی است و این سیاست ها با هدف کاهش وابستگی این کشور به سنگ آهن وارداتی به عنوان ماده خام اصلی در صنایع متالوژی صورت گرفته است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، طبق اعلام فعالان بازار به Fastmarkets در صورت حمایت درازمدت دولت چین سنگ آهن داخلی بیشتر می تواند جایگزین محموله های وارداتی شود، به ویژه زمانی که تقاضای کلی برای سنگ آهن به دنبال تولید ثابت فولاد تثبیت گردد. در این باره، انجمن سنگ آهن و فولاد چین در یک سخنرانی در ۱۲ نوامبر اظهار کرد چین قصد دارد ۱۰۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن داخلی را به حدود ۳۷۰ میلیون تن در دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۵ برساند.

محصولات جایگزین در بازار فیزیکی

بیشتر کنسانتره‌های سنگ آهن داخلی به عنوان ماده اولیه جهت گلوله‌سازی استفاده می‌شوند، اگرچه برخی از آن‌ها می‌توانند به عنوان ذرات سینتر عمل کنند.

کارخانه‌ها معمولاً منابع موجود و تفاوت قیمت‌ها را با محموله‌های وارداتی ارزیابی می‌کنند تا مناسب ‌ترین ترکیب سنگ‌ آهن را تنظیم نمایند. کنسانتره خانگی با محتوای آهن ۶۵ یا ۶۶ درصد شبیه به کنسانتره کم آلومینا و سیلیس اوکراینی به عنوان ماده اولیه گلوله است.

برخی از کارخانه های فولاد زمانی که قیمت این محصول در مقابل کنسانتره وارداتی رقابتی باشد، علاقه به خرید نشان می دهند. اما قیمت کنسانتره داخلی معمولاً در سه ماهه چهارم سال در شرایط آب و هوای سرد، به دلیل تولید پایین افزایش می یابد.

در این راستا بنا بر ادعای یک منبع تاجر مستقر در پکن احتمالا تقاضا برای کنسانتره وارداتی از اوکراین، آفریقای جنوبی و شیلی افزایش خواهد یافت. همچنین، در شمال چین، کنسانتره سنگ آهن داخلی و ذرات خام برزیلی با آلومینا کم وارداتی نیز می‌توانند بر اساس ارزش اسیدی جایگزین یکدیگر شوند. همچنین، برخی کارخانه‌ها می‌ توانند از ۱۰ تا ۳۰ درصد کنسانتره‌ های داخلی با سایر ریزدانه ‌های وارداتی برای پخت در زمانی که مقرون به صرفه باشد، استفاده کنند، در حالی که چند کارخانه در استان شانشی می‌توانند از ۱۰۰ درصد کنسانتره داخلی معادن خود برای پخت استفاده نمایند.

افزایش چشمگیر ارزش سنگ معدن داخلی و کاهش واردات

در سال ۲۰۲۱ بر اساس آخرین داده های اداره ملی آمار (NBS)، تولید محصول سنگ آهن خام چین در اکتبر ۲۰۲۱ با ۲ درصد افزایش سالانه به حدود ۸۰٫۱۳ میلیون تن رسید. این در حالیست که تولید انباشته از ژانویه تا اکتبر ۸۰۲٫۰۹ میلیون تن بود و شاهد افزایش ۱۲ درصدی معادل با ۸۶٫۸۷ میلیون تن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بود، البته این میزان معادل حدود ۲۴۰ میلیون تن سنگ آهن با ۶۲ درصد آهن است.

باید توجه داشت تولید سنگ آهن خام چین برای تولید ریزدانه های سنگ آهن با ۶۲ درصد آهن یا ۶۵ درصد آهن برای پخت و گندله سازی نیاز به بهره برداری بیشتر دارد. نسبت سود حدود ۳۰ درصد است.

طبق اعلام یک تحلیلگر صنعت به Fastmarkets، دولت و انجمن های صنعتی چین افزایش تولید سنگ آهن داخلی و سرمایه گذاری های بیشتر در پروژه های سنگ آهن جدید خارج از کشور را برای کاهش وابستگی به محموله های وارداتی مورد تشویق قرار داده اند.

همچنین، بر اساس داده های گمرک چین، این کشور در طول ژانویه تا اکتبر حدود ۹۴۳٫۶ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است. ۸۰ درصد سنگ آهن از محموله‌های وارداتی در سال‌های گذشته تامین می‌شد، اما این نسبت تا سپتامبر ۲۰۲۱ [در چین] به حدود ۷۵ درصد کاهش یافت.

لی شین‌چوانگ، دبیرکل مؤسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین در ۱۲ نوامبر گفت: این نشانه خوبی است زیرا چین نه تنها مقادر به کنترل ظرفیت فولاد است، بلکه تولید این محصول را نیز کنترل می‌کند.

سیاست های مثبت و موانع موجود

دپارتمان ها و انجمن های صنعت سنگ آهن و فولاد چین در نیمه اول سال ۲۰۲۱ زمانی که سنگ آهن وارداتی همچنان نوسانات شدید قیمت را نشان می داد، حمایت خود را از توسعه سنگ آهن داخلی اعلام کردند.

علاوه بر این، وزارت منابع طبیعی چین در چهاردهمین گزارش برنامه پنج ساله (۲۰۲۱-۲۰۲۵) از ساخت ۲۵ پروژه بزرگ استخراج سنگ آهن و ۲۸ منطقه معدنی در سطح دولتی طی سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ خبر داده است.

در اوایل نوامبر نیز، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) گفت که آنها به همکاری با ادارات مرتبط برای اطمینان از تامین سنگ آهن داخلی و تعیین راه حل برای مشکلات خاص معدن ادامه خواهند داد.

یک تحلیلگر صنعت در این باره اعلام کرد، با این حال، رویه های صدور مجوز معدن و افزایش هزینه با بهبود امکانات حفاظت از محیط زیست ممکن است تولید سنگ آهن را کاهش دهد و پروژه های سنگ آهن در مقیاس بزرگ در چین را به تاخیر بیندازد. همچنین کاهش هزینه تولید سنگ آهن داخلی نیز حیاتی است.

جیانگ شنگ‌چای، دبیرکل انجمن معادن متالورژی چین در سخنرانی کنفرانسی در ۱۲ نوامبر اذعان داشت، معادن سنگ آهن چین می‌توانند تولید منظم خود را حفظ کنند، اگر قیمت سنگ آهن وارداتی کمتر از ۶۰ دلار cfr چین نباشد، اما معدن ‌کاران داخلی همچنان باید هزینه تولید را از طریق فناوری بالاتر و سبزتر در درازمدت کاهش دهند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.