جستجو

اخیرا معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور از ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت برای نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی خبر داده است. اتفاقی که می تواند تامین انرژی برای صنایع معدنی از جمله واحدهای تولید کننده سیمان را به چالشی تبدیل کند که در ادامه آن میزان عرضه به بازار را کاهش و بار دیگر آرامش بازار را برهم زند.


به گزارش معدن مدیا ، در تابستانی که گذشت کمبود برق و محدود شدن ساعات فعالیت، توانست واحدهای تولید کننده سیمان را با مشکلات جدی همراه کند. اتفاقی که یکی از دلایل افزایش یکباره قیمت سیمان در بازار محسوب می شد.
از سویی دیگر عدم به موقع تامین انرژی واحدهای سیمانی و فولادی توانست آسیب جدی به بنگاه های تولید وارد کند، این در حالی بود که تولیدکنندگان بخش های فولاد و سیمان در تابستان، کاهش تولید در زمستان را جبران می کردند، اتفاقی که برای سال جاری کمی سخت خواهد بود زیرا درباره کمبود گاز در زمستان از ماه ها قبل هشدارهایی داده شده بود.
اما در این بین واحدهای تولید کننده سیمان با جایگزینی مازوت می توانستند بر این کمبود در زمستان غلبه کنند. حال با تصمیم سازمان حفاظت از محیط زیست کشور فعالیت واحدهای سیمانی می تواند دچار مشکل شود.
علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره این تصمیم گفت: هیچ یک از نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی حق استفاده از سوخت مازوت را ندارند. با توجه به نزدیکی فصل سرد سال و احتمال قطع شدن گاز نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی، برای سوخت جایگزین آن‌ها باید فکری شود.
وی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های صمت، نیرو و نفت باید برای تامین سوخت نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی برنامه‌ریزی کنند، افزود: آمادگی کامل داریم تا از این واحدها حمایت و شرایط را برای رفع مشکل آن‌ها تسهیل کنیم.
در این زمینه نادر غفاری فعال صنعت سیمان در گفت و گو با «معدن مدیا»‌ درباره این تصمیم بیان کرد: لازم به توضیح است که این تصمیم برای واحدهای حاضر در کلان شهر ها یا در نزدیکی آنها گرفته شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه برای دیگر واحدهای سیمانی مازوت تامین و مشکلی برای تامین انرژی مورد نیاز در فصل زمستان وجود ندارد.
پیش تر فعالان صنعت سیمان به وزارت نفت درخواست داده بودند تا مازوت مورد نیاز را در منابع ایجاد شده ذخیره کند تا نگرانی برای تولید وجود نداشته باشد، غفاری درباره عدم اجرایی شدن این تصمیم گفت: متاسفانه این کوتاهی از سوی وزارت نفت صورت گرفت اما به طور کلی وضعیت امروز بسیار بهتر از قبل است.
این فعال صنعت سیمان با اشاره به وضعیت بازار سیمان نیز گفت: در حال حاضر بازار در آرامش است و یکی از دلایل این آرامش عرضه محصول در بورس کالاست. البته فراموش نکنیم ادامه دار بودن این آرامش مشروط بر تامین انرژی است در غیر این صورت بار دیگر بازار می تواند با چالش هایی همراه شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.