جستجو

با توجه به اینکه کارخانه های فولادسازی چین میزان تولید خود را محدود کرده اند و میزان علاقه به خرید در ماه های دسامبر و ژانویه به دلیل تعطیلات کاهش می یابد، قیمت سنگ آهن دریایی چین دچار رکود شده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز جمعه ۳ دسامبر، در میان کاهش علاقه به خرید از سوی تاجران و کارخانه های فولاد در چین، تا حد زیادی ثابت بود.

شاخص های سنگ آهن در فست مارکت

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می باشد:

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز جمعه ۳ دسامبر حدود ۱۰۲٫۳۶ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود و این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۰٫۷۴ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز جمعه ۳ دسامبر حدود ۱۰۲٫۶۱ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل ۰٫۴۸ دلار در هر تن افزایش یافته است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در روز جمعه ۳ دسامبر در حدود ۷۵٫۲۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد و این در حالی است که نسبت به روز قبل حدود ۰٫۱۷ دلار در هر تن افت کرد.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز جمعه ۳ دسامبر در حدود ۱۱۶٫۳ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روزهای قبل با افزایش ۰٫۵ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا در روز جمعه ۳ دسامبر حدود ۰٫۱۴ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰٫۰۱ دلار در هر تن متریک خشک افزایش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز جمعه ۳ دسامبر در حدود ۶۶۷ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۹۵٫۸۹ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روزهای قبل با کاهش ۲۶ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

عوامل کلیدی موثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

متال بولتن گزارش داده است قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس کالای دالیان (DCE) در طول معاملات روز جمعه ۳ دسامبر به تدریج روند نزولی داشت.

قیمت پایانی بسته شده در عصر روز جمعه ۳ دسامبر از قیمت بسته شده در روز پنج شنبه که برابر ۶۰۹ یوان (۹۶ دلار) در هر تن بود حدود ۰٫۵ % کاهش یافته است.

منابع خبری گزارش دادند قراردادهای swap ماهانه سنگ آهن در بورس سنگاپور (SGX) نیز در معاملات روز جمعه ۳ دسامبر تا حد زیادی ثابت بود.

طبق تحلیل فعالان بازار تا ساعت ۶:۲۳ بعدازظهر روز جمعه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات مربوط به سنگ آهن نسبت به روز پنج شنبه که برابر ۱۰۱٫۰۹ دلار در هر تن بود حدود 1.16 دلار در هر تن افزایش یافته است.

پس از آنکه کارخانه‌های فولادسازی مستقر در تانگشان و هاندان مجبور شدند تولید خود را برای بهبود کیفیت هوا با کاهش کوره‌های بلند و عملیات سینترینگ محدود کنند، جو بازار در روز جمعه ۳ دسامبر تا حد زیادی آرام ماند.

به نقل از منابع دولتی محلی، محدودیت های مربوط به کوره بلند و عملیات سینترینگ در تانگشان از تاریخ ۳ دسامبر آغاز شده و در ۱۱ دسامبر پایان می یابد. این در حالی است که این محدودیت ها در هاندان ادامه خواهد داشت و هیچ تاریخی برای پایان آن در نظر گرفته نشده است.

یک تاجر مستقر در شیامن در مورد علاقه به خرید اینگونه گفت:

علاقه خرید به محموله‌ها در ماه‌های دسامبر و ژانویه ضعیف خواهد بود و برخی از فروشندگان این محموله‌ها را بر اساس میانگین شاخص فوریه به منظور مدیریت آربیتراژ بین ماه‌های مختلف ارائه می‌کنند.

برخی از فعالان بازار به دلیل عدم علاقه به خرید و به دلیل اینکه سنگ آهن قراردادی بیشتری توسط کارخانه های فولادی بازفروش می شد، به کاهش پرمیوم مربوط به سنگ آهن فاین با لایکان ژانویه روی آوردند.

یک تاجر مستقر در شانگهای در مورد فروش سنگ آهن اظهار کرد:

یک کارخانه بزرگ موجود در جنوب چین در حال فروش سنگ آهن فاین درجه متوسط با لایکان ​دسامبر در سطح تخفیف گسترده طی این هفته بود. اما باید توجه داشت که این کارخانه هیچ پیشنهادی دریافت نکرد و معامله ای انجام نشد. در نتیجه این امر چشم انداز صعودی محموله های مربوط به ماه ژانویه را کاهش داده است.

معامله گران گزارش دادند فعالیت های تجاری در بنادر چین نیز در روز جمعه ۳ دسامبر به دلیل عملکرد ضعیف در بازار معاملات آتی کاهش یافته است. آنها افزودند که معاملات عمده منعقد شده در بنادر چین برای سنگ آهن فاین با عیار پایین به دلیل قیمت پایین آنها انجام شده است.

سخنان شنیده شنیده از بازار در روز جمعه ۳ دسامبر

یک تاجر مستقر در سنگاپور در مورد تقاضا برای سنگ آهن بیان کرد:

روحیه کلی بازار همچنان ضعیف است و تقاضای واقعی برای سنگ آهن همچنان کاهش یافته است. یک احساس عمومی از عدم اطمینان در بازار در مورد اینکه آیا تقاضا در کارخانه‌هایی که تولید فولاد را از سر می‌گیرند افزایش می‌یابد یا خیر وجود دارد، اما این امر هنوز اتفاق نیفتاده است.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

به گفته فعالان بازار در ریو تینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) می باشد، یک محموله شامل ۱۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ از نوع Pilbara Blend در روز جمعه ۳ دسامبر با قیمت ۱۰۱٫۱۰ دلار در هر تن معامله شد. این محموله مربوط به لایکان ۱ تا ۱۰ ژانویه می باشد.

معامله گران اعلام کردند در بستر تجاری Globalore، ۱۸۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین 65٪ نوع کاراجاس در روز جمعه ۳ دسامبر با قیمت ۱۱۳٫۹۰ دلار در هر تن cfr چین معامله شد. زمان تحویل این محموله ماه دسامبر تعیین شده است.

گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore ، یک محموله شامل ۹۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۰٫۸٪ از نوع Mining Area C را در روز جمعه ۳ دسامبر معامله کرد. این محموله مربوط به لایکان ۱ تا ۱۰ ژانویه می باشد.

همچنین گروه صنعتی BHP بستر تجاری Globalore، محموله دیگری شامل ۹۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۰٫۸٪ از نوع Mining Area C را در روز جمعه ۳ دسامبر مورد معامله قرار داد. زمان بارگیری این محموله ۱ تا ۱۰ ژانویه بوده است.

شاخص های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز جمعه ۳ دسامبر در محدوده قیمت ۱۰۰ تا ۱۰۳ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز جمعه ۳ دسامبر شاخص در حدود قیمت ۱۰۰٫۷۱ تا ۱۰۳٫۵ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

با توجه به ارزیابی روزانه متال بولتن سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز جمعه ۳ دسامبر حدود ۷۹٫۶۹ تا ۸۶٫۰۸ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز جمعه ۳ دسامبر در محدوده قیمت ۱۱۴ تا ۱۱۸٫۵ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

* قیمت محموله های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه ۳ دسامبر در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۶۵۰ – ۶۵۸ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز پنج شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۶۶۵ – ۶۸۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه ۳ دسامبر در محدوده ۹۳ تا ۹۵ دلار در هر تن در بازار دریایی می باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن ژانویه در روز جمعه ۳ دسامبر با قیمت ۶۰۶ یوان (۹۵ دلار) در هر تن بسته شد. در حالی که ۳ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل کاهش داشته است.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.