جستجو

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: تکمیل زنجیره تولید در حوزه معدن استان با هدف جلوگیری از خام فروشی انجام می‌شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا ، مهرانگیز رحمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام فروشی و برنامه محوری نهضت کاهش خام فروشی وزارت صمت در کشور و پاسخ به لزوم موضوع کاهش خام فروشی مواد معدنی در استان، اظهار کرد: توقف و ممنوعیت خام فروشی جزو مهم ترین برنامه های ابلاغی این وزارت خانه بوده و اقدامات لازم در این باره در معادن فلزی استان نیز آغاز شده است.

وی افزود: با تکمیل و راه اندازی فازهای جدید و توسعه مجتمع مس سونگون، مسیر ایجاد ارزش افزوده از کنسانتره تا مس کاتد تسهیل می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ظرفیت فعلی کشور در تولید مس کاتد افزون بر ۳۰۰ هزار تن در سال است؛ اضافه کرد: تکمیل زنجیره تولید در این مجتمع ظرفیت تولید سالانه کشور را افزایش خواهد داد.

وی توجه به ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی را در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده بسیار مهم دانست و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بسیار بالای استان در تولید کنسانتره مس، تمهیدات لازم در جهت توسعه این بخش و سایر صنایع پایین دستی در دستور کار قرار دارد.

رحمانی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران به باور اهمیت ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معدن رسیده اند، گفت: ایجاد صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران در اولویت اقدامات سازمان صنعت و معدن استان است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بر لزوم حضور شرکت های دانش بنیان و جامعه دانشگاهی در حوزه معادن و صنایع معدنی تاکید کرد و گفت: ورود علم و تکنولوژی های نوین و به روز در این صنعت موجب تکمیل زنجیره ارزش و استفاده بهینه از مواد معدنی خام و در نهایت ایجاد ارزش افزوده می شود.

رحمانی در پاسخ به پرسش دیگری با عنوان صادرات کنسانتره مس با بیان اینکه، از نظر کارشناسی صادرات کنسانتره مس خام فروشی به معنای عام نیست، اظهار کرد: ماده معدنی مس از زمان استخراج در روند تبدیل کنسانتره تا مس کاتد و مس خالص برای کاربرد در صنایع دیگر به نوعی ماده اولیه مرحله بعدی است و در واقع در این صنعت، هر مرحله از فرآیند یاد شده در جهت تکمیل زنجیره ارزش مرحله بعدی است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.