جستجو

تولید آهن اسفنجی ایران در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی به ۱۷ میلیون و ۸۲۰ هزار تن رسید و به نظر می رسد که ایران در این مسیر توانسته با وجود تحریم ­ها موفقیت های چشمگیری به دست آورد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس، تولید آهن اسفنجی در ایران در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی به ۱۷ میلیون و ۸۲۰ هزار تن و تولید آهن اسفنجی در هفتمین ماه سال جاری به ۲٫۵۶۳ میلیون تن رسید. آهن احیا شده مستقیم (DRI) که آهن اسفنجی نیز نامیده می شود از احیای مستقیم سنگ آهن (به شکل کلوخه، گلوله) به آهن توسط گاز کربن تولید می شود. در ایران بسیاری از سنگ معدن ها برای احیای مستقیم مناسب هستند.

رشد تولید آهن اسفنجی

در حالی که ایران در حال مبارزه با تحریم‌های شدید آمریکا بر اقتصاد خود است، بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی کشور تحت تأثیر محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از شرایط تحریم قرار گرفته‌اند، بخش معدن کشور با عبور از چنین موانعی به‌طور محسوسی رو به جلو حرکت می‌کند.

در میان محصولات مختلف بخش معدن، آهن اسفنجی نمونه بارز آن است، زیرا تولید این اقلام در کشور روز به روز در حال افزایش است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بزرگترین هلدینگ فلزات و معادن ایران، یکی از مهم ترین دلایل افزایش تولید آهن اسفنجی در ایران را ایجاد کارخانه های جدید آهن اسفنجی عنوان کرده است. این سازمان در سال های اخیر با استراتژی جدید خود و با مشارکت بخش خصوصی توانسته است چندین پروژه تولید آهن اسفنجی را راه اندازی کند.

تأسیس اولین واحد با سوخت گاز

در همین حال، ایمیدرو در اواخر تیرماه گزارش داد که شرکت معادن و فلزات ایران اولین واحد تولید آهن اسفنجی با سوخت گازی را با استفاده از فناوری احیا مستقیم تأسیس کرده است.

ایمیدرو در آن زمان اعلام کرد:

ایران به عنوان اولین تولید کننده آهن اسفنجی مبتنی بر گاز در جهان، اکنون در حال انتقال این فناوری به بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان است. قرارداد ساخت اولین کارخانه آهن اسفنجی گازی بین شرکت CSTM چین و شرکت معادن و فلزات ایران از ایران به عنوان صاحب مجوز فناوری منعقد شد. این کارخانه با ظرفیت ۳۰۰۰۰۰ تن در شهر تایوان چین راه اندازی شده است.

 مزیت های تکنولوژی پرد در تولید آهن اسفنجی

پرد فناوری جدیدی برای تولید آهن اسفنجی با استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت است که به گفته شرکت معادن و فلزات ایران شاهکار صنعت فولاد ایران است و از همه جهات مانند درجه خلوص محصول، مصرف سوخت، عملکرد کارآمدتر و موثرتر نسبت به سایر فناوری ها پیشرو است.

همچنین هزینه و سهولت عملیات در مقایسه با فناوری های مشابه نیز قابل تامل است. این فناوری در حال حاضر در چندین واحد تولیدی در سراسر ایران از جمله فولاد شادگان، فولاد میانه، فولاد نی ریز و فولاد بافت مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت اصلی فناوری پرد با سایر فناوری ها، کیفیت بالا و نرخ سریع بازدهی این فناوری در تولید آهن اسفنجی است که در روز اول به رقم بالای ۹۵ درصد رسیده است. با این حال، در سایر فناوری‌ها، دستیابی به درجه فلزی شدن بالای ۹۵ درصد در ماه‌های اول عملیات یک کار بسیار دشوار است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.