جستجو

بررسی بازار مس جهانی حاکی از این موضوع است که مس به عنوان کامودیتی قابل‌توجه، در حال ورود به فاز تقاضای قوی‌‌‌تر نسبت به گذشته است. این روند در کوتاه‌‌‌مدت با بهبود اقتصاد جهانی و افزایش تولیدات صنعتی در جهان و در بلندمدت با تغییر مسیر انرژی جهانی (در فناوری انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و ذخیره‌‌‌سازی باتری) با افزایش تقاضا همراه خواهد بود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از دنیای اقتصاد ، می‌توان بیان کرد که فناوری‌‌‌های نوظهور در طول زمان در ایجاد تقاضای جدید برای مس نقش قابل‌توجهی ایفا خواهند کرد. افزایش هزینه‌‌‌های زیرساخت در طیف وسیعی از کشورها (به‌‌‌ویژه ایالات‌متحده) پتانسیل صعودی بیشتری برای تقاضای مس ایجاد خواهد کرد؛ اگرچه آمار دقیقی از مقیاس آن هنوز در دست نیست.
پس از افزایش ۳درصدی تولید مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول با رشد ۴/ ۴درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۲۵میلیون تن برسد. این مساله به دلیل افزایش ظرفیت پالایش جدید احداث‌شده در چین بوده و قیمت‌های بالا نیز باعث افزایش نرخ فرآوری شده است. بررسی‌ها حاکی از این است که تولید مس پالایش‌شده طی دو سال آینده، رشد حدود ۷‌درصد را تجربه کند و در سال ۲۰۲۳ به ۲۷میلیون تن افزایش یابد. انتظار می‌رود این مقدار افزایش عرضه، کمی از مصرف فراتر برود و مقداری از فشار صعودی قیمت در بازار جهانی مس بکاهد. از سوی دیگر، دیدگاه‌هایی در مورد وجود برخی ریسک‌‌‌ها می‌تواند روند نزولی برای رشد تولید ایجاد کند که به طور بالقوه از کاهش قابل‌توجه قیمت در دو سال آینده جلوگیری می‌کند. عواملی همچون کمبود نهاده‌ها برای تولید پالایشگاه‌‌‌های چین از سال ۲۰۲۰ بارها باعث ایجاد تغییراتی در سطح تولید مس تصفیه‌شده در این کشور شده است. کمبود کنسانتره (متاثر از کاهش تولید آمریکای جنوبی) و کمبود اسیدسولفوریک از دیگر مشکلات تولیدی پالایشگاه‌های این کشور بوده‌اند. افزایش فشارهای زیست‌محیطی به عنوان یک عامل کاهنده، بر روند تولید مس تصفیه‌شده چین موثر بوده است. بر این اساس، انتظار می‌رود مصرف مس تصفیه‌شده جهانی در سال ۲۰۲۱ با ۴/ ۴‌درصد افزایش به ۲۶میلیون تن برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود کل مصرف جهانی مس در سال ۲۰۲۳ به ۲۷میلیون تن افزایش خواهد یافت.

چین با اختصاص بیش از نیمی (۵۴درصد) از مصرف جهانی مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۰ و به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگر مس در جهان، دارنده رتبه اول این محصول در سطح جهانی شناخته شده است. این موقعیت در قلب بازار جهانی مس، چین را با توجه به قیمت‌های جهانی مس و تصمیمات سرمایه‌گذاری بسیار تاثیرگذار می‌‌‌سازد؛ به گونه‌ای که موج جدید آلودگی به کووید-۱۹ ممکن است رشد تولید صنعتی چین را با کاهش همراه سازد. این امر باعث شده است تا چند بندر مهم مورد استفاده در حمل‌ونقل مس در چین، فعالیت خود را متوقف کنند. شاخص PMI چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ برابر ۶/ ۴۹ و در ماه متناظر سال ۲۰۲۰ برابر ۵۱ بوده است؛ این کاهش خود نشان‌دهنده شرایط اقتصاد این کشور طی سال ۲۰۲۱ است.

پیش‌بینی می‌شود میزان تولید معادن مس جهانی در سال ۲۰۲۳ به ۲۵میلیون تن افزایش یابد که این حجم در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۲میلیون تن خواهد بود. چشم‌انداز قیمت‌های بالا و انتظارات از رشد قیمت و تقاضا در آینده، انگیزه‌‌‌ای قوی‌‌‌ برای پروژه‌‌‌های توسعه در صنعت مس جهانی ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، احتمال کاهش عیار سنگ‌معدن جهانی مس می‌تواند این تغییرات را متعادل کند. برآوردها نشان‌ می‌دهد که بیشترین افزایش تولید سنگ‌معدن مس در پرو و شیلی بوده است؛ اگرچه هر دو کشور با برخی مشکلات کوتاه‌مدت در ورود به بازارهای صادراتی مواجه‌اند.

از فعالیت‌‌‌های سایر کشورهای جهان در صنعت مس می‌توان به توسعه مشترک روسیه و قزاقستان اشاره کرد؛ اقدامی که باعث نهایی شدن توافق‌نامه استخراج معدن بزرگ مس تاروتینسکی در منطقه چلیابینسک روسیه می‌شود. انتظار می‌رود این معدن ظرفیت تولید ۷۵۰هزار تن در سال را در طول عمر معدنی ۵/ ۹ساله داشته باشد و تا حد زیادی به سمت بازارهای صادراتی هدایت شود.

پرو، دومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌معدن مس، در معدن لاس بامباس که یکی از بزرگ‌ترین معادن مس جهان است، با مشکلات تولید مواجه شده است. این معدن به دلیل ترافیک سنگین تحمیل‌شده در جاده‌‌‌های محلی و انتشار گرد و غبار معدنی که خطری برای کشاورزی در منطقه محسوب می‌شود، با مشکلات زیست‌محیطی مواجه است.

قیمت مس به دلیل افزایش تقاضا برای مواد مورد استفاده در فناوری‌‌‌ها و باتری‌‌‌های کم‌آلاینده، ترس از کمبود مواد اولیه، افزایش فعالیت‌‌‌های صنعتی در چین و چشم‌‌‌انداز راه‌‌‌اندازی زیرساخت‌‌‌ها در ایالات‌متحده، در ماه مه ۲۰۲۱ به سطح رکورد (۱۰۷۲۰دلار آمریکا) رسید. با این حال، اعتدال در خرید، به‌ویژه در چین، در بحبوحه افزایش عفونت‌‌‌های کرونا و آزادسازی ذخایر استراتژیک مس چین، کمی از گرمای بازار مس را کاهش داده است. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در مدت باقی‌مانده از سال ۲۰۲۱ در سطوح نسبتا قوی باقی بمانند که در واقع تحت‌تاثیر فشارهای عرضه قرار دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت مس در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۱۲۲دلار در هر تن خواهد بود، اما قیمت لحظه‌‌‌ای در پایان سال‌جاری کمی کمتر از ۸۵۰۰دلار در هر تن خواهد بود. روند این پیش‌بینی می‌تواند به صورت صعودی افزایش یابد. یکی از دلایل افزایش پیش‌بینی قیمت، احتمال اختلافات کاری در معدن اسکوندیدا در شیلی بوده که می‌تواند در کوتاه‌مدت بر عرضه تاثیر بگذارد. همچنین کاهش موجودی انبارها تا حدودی می‌تواند بر افزایش قیمت‌ها و پیش‌بینی آتی موثر باشد. با این حال، اعلام اخیر چین مبنی بر اینکه ممکن است ذخایر مس بیشتری آزاد شود -در صورت افزایش قیمت- ممکن است اثرات صعودی قیمت را در مدت باقی‌مانده از سال ۲۰۲۱ تعدیل کند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ قیمت مس به طور متوسط ۸۶۵۰دلار در هر تن باشد که کمتر از سطح فعلی، اما بسیار بیشتر از قیمت‌های سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

لیلا نیلفروشان
مدیر گروه مطالعات اقتصادی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.