جستجو

قیمت شمش صادراتی از ایران در طول هفته منتهی به چهارشنبه ۸ دسامبر، تحت فشار کاهش قیمت جهانی شمش و محصولات فولاد بلندی و تقاضای کم از سوی تجاری که به طور سنتی محصولات ایرانی را برای فروش مجدد خریداری می‌کنند، کاهش زیادی پیدا کرد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس، با خارج ماندن چین از بازار واردات، تعداد مقاصد صادرات شمش ایرانی محدود است، در حالی که تقاضای خرید محصولات ایرانی از سوی مصر پس از حذف تعرفه حمایتی ۱۰ درصدی، همانطور که انتظار می‌رفت کوتاه‌مدت بود، زیرا مشتریان مصری به اندازه کافی در دو هفته اول پس از آن خرید کردند. در نتیجه، آسیای جنوب شرقی یکی از معدود مقاصدی بود که امکان صادرات شمش ایرانی وجود داشت.

یکی از منابع تجاری به Fastmarkets گفت:

تاجران هنوز محموله‌های قدیمی را در دست دارند و نمی‌توانند آن را بفروشند، بنابراین نمی‌توانند پول خود را برای خرید محموله‌های جدید پس بگیرند.

طبق گزارش ها شنیده شده که شرکت ذوب‌آهن اصفهان ۲۵۰۰۰ تن شمش را برای تحویل در ژانویه به قیمت ۵۶۰ دلار در هر تن فوب بنادر جنوبی ایران به فروش رساند که ۵ دلار به ازای هر تن کمتر از هفته گذشته بود.

گفته شد این محموله بیشتر برای جنوب شرقی آسیا تعیین شده است. هزینه حمل و نقل به مقصد جنوب شرقی آسیا ۶۵ دلار در هر تن برآورد می‌شود.

مناقصه جدید فولاد خوزستان

همچنین فولاد خوزستان، یکی از صادرکنندگان بزرگ شمش ایران روز سه‌شنبه مناقصه جدیدی را برگزار کرد، اما منابع آگاه اعلام کردند که برنده و قیمت هنوز اعلام نشده است. در همین حال گفته می‌شود که فولاد خراسان، کارخانه‌ای در شمال شرق ایران مناقصه خود را به دلیل عرضه ناکافی گاز لغو کرد. در نوامبر، دولت ایران نامه‌ای به تولیدکنندگان داخلی فولاد مبنی بر کاهش مصرف گاز در ماه‌های زمستان ارسال کرد.

منابع مطلع گفتند که این یک رویه رایج برای صنعت فولاد ایران است زیرا کارخانجات فولادی ایران عمدتاً از کوره قوس الکتریکی و آهن با احیای مستقیم تشکیل شده و به تأمین گاز وابسته است.

یک منبع بازاری هم در این خصوص گفت:

تنها فولاد خوزستان است که در ماه‌های زمستان گاز مناسبی دارد زیرا در جنوب غربی ایران قرار دارد و دمای هوا در آنجا حدود ۳۰ درجه است.

ارزیابی قیمت هفتگی Fastmarkets برای شمش فولاد صادراتی ایران در روز چهارشنبه ۵۶۰ دلار به ازای هر تن فوب بود که نسبت به ۵۶۵ دلار در هر تن در هفته قبل ۵ دلار کاهش نشان می‌دهد. شنیده‌ها حاکی از آن بود که معامله گران در این هفته شمش با منشأ ایران را به امارات متحده با قیمت ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار در هر تن cfr ارسال می‌کردند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.