جستجو

بازار جهانی انرژی در سال 2021 دوران نسبتا پرفراز و نشیبی را سپری کرد و قیمت نفت به طور پیوسته در اوایل سال به دلیل رونق تقاضا افزایش یافت، سپس با افزایش سرسام آور تقاضای گاز به دلیل نگرانی از کمبود گاز برای تامین نیاز زمستانی اروپا، افزایش یافت. از آن زمان قیمت گاز به دلیل سرمای بیشتر از حد انتظار اروپا صعودی بود در حالی که قیمت نفت با توجه به افزایش نگرانی در مورد سویه جدید ویروس کرونا و تاثیر احتمالی آن بر تقاضا در سطح متوسط باقی ماند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از فولاد ایران ، تحلیلگران موسسه پلاتس انتظار دارند که عرضه به دلیل افزایش صادرات گاز طبیعی مایع، بهبود عرضه نفت شیل امریکا و بازگشت سرمایه گذاری ها در بخش تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک، با سطح تقاضا به توازن می رسد. نگرانی‌ها در مورد سویه جدید کرونا به نوسانات بازار می‌افزاید، ولی شاید این نگرانی ها کمی اغراق آمیز هم بوده چون افزایش واکسیناسیون آسیب بالقوه را کاهش می‌دهد.

با بهبود موجودی بازار، قیمت‌ها شروع به عادی شدن خواهند کرد، هرچند که انتظار می‌رود بازار جهانی گاز برای مدت طولانی‌تری در چالش بماند، و اختلاف بین قیمت‌های نفت و گاز بیشتر خواهد شد. علی‌رغم تمرکز دنیا بر انتقال انرژی به سمت انرژِ های پاک، انتظار می‌رود تقاضا برای همه سوخت‌های فسیلی در سال 2022 افزایش یابد که به نوبه خود باعث بهبود سرمایه‌گذاری می‌شود و قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.

سه ماهه اول سال آینده نقش راهنما را خواهد داشت. اگر زمستان در بازارهای کلیدی چون آسیا و اروپا سردتر باشد، به احتمال زیاد ذخایر گاز برای تامین نیاز نیروگاه های برق بیشتر کاهش می یابد، که به نوبه خود منجر به افزایش بیشتر قیمت جهانی گاز خواهد شد. البته به میزان زیادی به سرعت بخش عرضه هم بستگی دارد که خود را با میزان تقاضا هماهنگ کند. علت رشد قیمت های سال 2021 این بوده که تقاضا سریع تر از عرضه روند صعودی داشته است.

در بازار نفت هم این که ایران و امریکا به توافق برسند بر قیمت ها تاثیر بسزایی خواهد داشت. با برداشته شدن تحریم ها، 1.4 میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی نفت تا پایان 2022 افزوده خواهد شد در حالی که این کمبود می تواند قیمت نفت را به 100 دلار و بالاتر برساند.

علاوه بر بحث تقاضای زمستان، قیمت گاز به موضوع به تاخیر افتادن خط لوله نورد استریم 2 نیز وابسته خواهد بود که برای انتقال بیشتر گاز روسیه به اروپا کلیدی است.

همچنین انتظار می‌رود که بازار زغال‌سنگ هم در سال 2022 شاهد افزایش قیمت باشد زیرا بازارهایی مانند چین و هند مصرف خود را برای برآورده کردن رشد تقاضای انرژی افزایش می‌دهند، اگرچه انتظار می‌رود که تنها هند واردات بیشتری داشته باشد.

سال 2021 نشان داد که رهایی کامل بازارها از اثرات رویدادهای مخربی چون همه گیری کرونا نیاز به زمانی چند ساله دارد. در حالی که روند بهبود در سال 2022 نیز ادامه خواهد داشت، این احتمال وجود دارد که همه بازارهای انرژی تا پایان سال به حالت عادی باز نگردند، به ویژه که نیاز به انتقال به سمت انرژی های پاک مستلزم اختلال های بیشتر در روال معمول داد و ستد بازارها است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.