جستجو

پس از اینکه در هفته های گذشته معاملات بسیار اندکی در بازار بیلت فولادی صادراتی آسیا انجام شده بود، صادرکنندگان بیلت فولادی قیمت های خود را کاهش دادند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن، منابع دو فروشنده بزرگ بیلت فولادی در آسیا در روز سه ‌شنبه ۱۴ دسامبر تلاش کرده‌اند تا با کاهش قیمت ‌های پیشنهادی خود برای محصولات فولادی نیم ساخته در این هفته، آرامش فعلی در بازار آسیا را از بین ببرند.

فعالان بازار گزارش دادند یک کارخانه بزرگ کوره بلند (BF) مستقر در اندونزی قیمت پیشنهادی خود را برای بیلت فولادی پس از یک دوره طولانی بدون فروش هیچ محموله ای به چین کاهش داد. باید توجه داشت که کارخانه های چین تا حد زیادی بزرگترین مقصد برای صادرات بیلت فولادی آسیا بوده است.

به نقل از منابع خبری در روز سه‌ شنبه ۱۴ دسامبر شنیده شد که یک کارخانه تولید کننده محصولات فولادی در چین، بیلت فولادی 150 میلی‌متری ۳sp BF را در جنوب چین به قیمت ۶۲۵ دلار در هر تن cfr Xiamen و با قیمت حدود ۶۳۰ دلار در هر تن cfr در Jiangyin، برای محموله های مربوط به فوریه ارائه می‌ کند. این در حالی است که قیمت اعلام شده برای این محصول نسبت به هفته قبل که برابر ۶۵۰ دلار در هر تن cfr مانیلا بود کاهش یافته است.

علاوه بر این، بیلت کوره قوس الکتریکی ۱۲۵ میلی متری ۵sp روسیه (EAF) در روزهای اخیر به قیمت ۶۴۰ – ۶۴۵ دلار در هر تن cfr مانیلا برای محموله های مربوط به ماه فوریه عرضه شد. منابع خبری اعلام کرد که معامله گران در این هفته برای بیلت فولادی روسیه قیمت ۶۴۰ دلار به ازای هر تن cfr را درخواست می کرد، اما این سطح قیمت نمی تواند هیچ علاقه ای را در بازار تحریک کند. باید توجه داشت که این محموله در ابتدای هفته گذشته با قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن Cfr مانیلا عرضه شده بود.

در همین حال، یک پیشنهاد برای بیلت فولادی ۱۵۰ میلی‌متری BF با مبدا ویتنام، با قیمت ۶۳۵ دلار در هر تن فوب در روز سه ‌شنبه ۱۴ دسامبر ارائه شد که نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بررسی ها نشان داد که کارخانه های عرضه کننده تمایلی به فروش با قیمت پایین تر ندارند زیرا با اینکه قیمت پیشنهادی نسبت به هفته قبل ثابت بود، اما در مقایسه با دو هفته قبل حدود ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته بود. همچنین هزینه حمل و نقل محموله های بیلت فولادی از ویتنام به چین حدود ۲۵ تا ۳۰ دلار در هر تن برآورد شده است.

یک منبع تجاری مستقر در آسیای جنوبی در مورد قیمت محموله های بیلت فولادی در روز سه ‌شنبه ۱۴ دسامبر بیان کرد:

یک خریدار عمده مستقر در بازار فیلیپین به دنبال خرید محموله های بیلت فولادی از دو بندر مختلف بود، اما تمایلی به ارائه قیمت پیشنهادی به تامین کنندگان بالقوه نداشت.

یک تاجر چینی تخمین زد که قیمت ۶۳۰ دلار به ازای هر تن cfr مانیلا قیمتی قابل اجرا در روز سه شنبه خواهد بود و پیش بینی کرد که فروش بعدی در این سطح انجام خواهد شد.

ارزیابی هفتگی فست مارکت نشان داد قیمت شمش بیلت فولادی استاندارد ۱۲۰ – ۱۵۰ میلی متری ۵sp در روز جمعه ۱۰ دسامبر در محدوده ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار به ازای هر تن cfr مانیلا اعلام شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل که در محدوده ۶۳۵ – ۶۴۰ دلار در هر تن بود و حدود ۵ دلار در هر تن کاهش یافت همچنین قیمت پیشنهادی برای بیلت فولادی نسبت به هفته گذشته که در محدوده ۶۴۰ – ۶۵۰ دلار در هر تن بود با کاهش ۱۰ – ۱۵ دلاری همراه بود.

بهبود جو در بازار چین

قیمتی که واردکنندگان مستقر در چین می توانند برای بیلت فولادی بپردازند علیرغم بهبود جو در شرق چین طی هفته گذشته، کمتر از سطحی است که فروشندگان آن را قابل اجرا می دانند.

معامله گران مستقر در چین در روز سه شنبه ۱۴ دسامبر گزارش دادند که سطح موجودی میلگرد فولادی در شرق چین به دلیل کمبود عرضه به این منطقه از سوی تولیدکنندگان شمالی پایین است، به این معنی که نوردکاری مجدد در منطقه به خوبی رزرو شده است.

فعالان بازار نقل کردند که مانند افزایش تقاضا در بازار کلیدی Jiangyin، این امر منجر به تقاضای قابل توجهی برای بیلت فولادی داخلی در مناطق شرقی چین شده است، اما علاقه به بیلت فولادی وارداتی بسیار کم است و قیمت‌ های پیشنهادی همچنان برای خریداران بسیار بالا در نظر گرفته می ‌شود.

یک منبع بزرگ وارد کننده بیلت فولادی چین در روز سه شنبه ۱۴ دسامبر اظهار کرد:

بازار داخلی چین به ویژه در شهر Jiangyin با علاقه خرید بیشتر در این شهر اخیراً بهبود یافته است و به نظر من دلیل اصلی این افزایش بهبود حاشیه سود برای خریداران بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت بیلت فولادی در معاملات داخلی چین در روز دوشنبه ۱۴ دسامبر حدود ۴۴۸۰ یوان (۷۰۴ دلار) در هر تن بود به طوری که قیمت این محصول بر اساس واردات حدود ۶۱۵ دلار در هر تن cfr چین گزارش شده است. اما باید توجه داشت که قیمت اعلام شده از طرف چین هنوز حدود ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر تن کمتر از قیمت پیشنهادی از طرف اندونزی است.

یک منبع تجاری مستقر در چین خبر داد که قیمت ۶۱۰ دلار در هر تن cfr حداکثر سطح قابل اجرا برای خریداران بیلت فولادی وارداتی در روز سه شنبه ۱۴ دسامبر خواهد بود.

یک منبع فولادساز مستقر در ویتنام در روز سه شنبه ۱۴ دسامبر در مورد خریداران چینی گفت:

خریداران چینی اکنون مایل به خرید بیلت فولادی هستند، اما قیمت پیشنهادی آن ها برای این محصول هنوز بسیار پایین می باشد.

ارزیابی قیمت انجام شده توسط متال بولتن نشان داد قیمت بیلت فولادی درجه ۳ وارداتی در روز سه شنبه ۱۴ دسامبر در محدوده 610 – 615 دلار در هر تن cfr چین اعلام شده است. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته که برابر ۶۰۵ – ۶۱۰ دلار در هر تن بود حدود ۵ دلار در هر تن افزایش داشته است.

تحلیل میانگین قیمت های بیلت فولادی در ماه های گذشته

ارزیابی فعالان بازار نشان داد میانگین قیمت بیلت فولادی وارداتی مانیلا در ماه سپتامبر برابر ۶۸۶.۰۲، در ماه اکتبر برابر ۶۹۵.۰۷ و در ماه نوامبر برابر ۶۵۲.۳۸ دلار در هر تن cfr مانیلا بود که در روز سه شنبه ۱۴ دسامبر به ۶۳۲.۵ دلار در هر تن رسید. همچنین میانگین قیمت بیلت فولادی وارداتی چین در ماه سپتامبر برابر ۷۰۴، در ماه اکتبر برابر ۶۸۲.۱۴ و در ماه نوامبر برابر ۶۱۲.۲۲ دلار در هر تن cfr چین بود که در روز سه شنبه ۱۴ دسامبر به ۶۱۲.۵ دلار در هر تن رسید.

 

منبع: آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.