جستجو

تعیین حقوق دولتی شاید مهمترین بخش بودجه برای فعالان بخش خصوصی باشد. آن هم در شرایطی بخش معدن در تلاش است تا سهم خود در اقتصاد غیر نفتی را افزایش دهد. اما در این میان فعالان بخش معدن معتقدند افزایش غیر کارشناسی حقوق دولتی می تواند سرمایه گذار از بخش معدن را فراری داده و میزان تولید را کاهش دهد.


به گزارش معدن مدیا، فراموش نکنیم بخش معدن در 3 فصل اخیر رشد تولید منفی را ثبت کرده است که حال با افزایش حقوق دولتی در بودجه 1401 می تواند تشدید شود.
دولت در بودجه 1401 میزان حقوق دولتی و بهره مالکانه در مجموع 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که حال زمزمه هایی به گوش می رسد که نمایندگان مجلس به دنبال افزایش رقم پیشنهادی دولت هستند و این موضوع می تواند بخش معدن را با مشکلات بسیاری همراه کند.
کوروش شعبانی نایب رییس انجمن مس ایران در گفت و گو با «معدن مدیا» درباره پیشنهاد 40 هزار میلیارد تومانی دولت برای حقوق دولتی و بهره مالکانه بیان کرد: بدون شک این اعداد به بخش معدن لطمه می زند.
وی با اشاره به قانون معادن اظهار کرد: در قانون معادن تعریفی داریم که مشخص می کند حقوق دولتی جز درآمدهای دولت نیست و به بخش معدن باز می گردد.
به گفته شعبانی، زمانی که برای این موضوع دیدگاه درآمدی داریم، اعداد و ارقام نامتعارف می شوند با چنین وضعیتی بخش معدن نمی تواند ایجاد درآمد کند.
نایب رییس انجمن مس ایران در ادامه افزود: تحقق 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده می تواند بسیاری از معادن کوچک را تعطیل کند.
وی تصریح کرد:‌ در حالی چنین تصمیمی اتخاذ شده است که حدود 70 تا 80 درصد معادن ما کوچک مقیاس هستند و هزینه قیمت تمام شده در این بخش بالا است و نمی توان توقع تحقق حقوق دولتی را داشت در غیر این صورت بسیاری از معادن کوچک ما تعطیل خواهد شد.
آن طور که پیداست نگاه درآمدی به موضوع حقوق دولتی می تواند بخش معدن را با مشکل همراه کند. اگر دولت به دنبال رونق در بخش معدن است باید با نگاه تشویقی به بخش معدن بنگرد. اگر حقوق دولتی جنبه تشویقی به خود گرفته و به بخش معدن بازگردد بدون شک می توان شاهد اتفاقات بهتر در این بخش و در ادامه حوزه صنایع معدنی خواهیم بود.
لطمه به بخش معدن می تواند تحقق برنامه های 1404 در بخش صنایع معدنی را با مشکل همراه می کند، این در حالی است که امروز حوزه ای همچون فولاد در تامین مواد اولیه یعنی سنگ آهن با مشکل همراه است زیرا اکتشافات همسو با توسعه در صنعت فولاد پیش نرفته و امروز این تصمیم می تواند شرایط تولید در بخش معدن را سخت تر کند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.