جستجو

شنیده ها و اطلاعات میدانی از سطح بازار خرده فروشی آهن از شرایط نه چندان جالب این بازار حکایت دارد. به نظر می رسد مسیر قیمت گذاری در بازارهای خرده فروشی به سمت و سویی حرکت کرده که شرایط بازار به شدت به زیان فعالان این حوزه است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس، در شرایطی که بازار خرده فروشی آهن به دلیل فرمول های قیمت گذاری نامناسب در یک وضعیت رکود بی سابقه به سر می برد، رسته عمده فروش نیز از کسادی مفرط بازار و تقاضای ضعیف رنج می‌برد. رسته خرده فروش درگیر وصول مطالبات خود از سطح بازار و مشکلاتی که قوانین به شدت دست و پا گیر مالیاتی برای آنها ایجاد نموده، فعلا با خودداری از معامله با همکاران ضعیف‌تر و نسیه‌ بخری که پیش از این به عنوان بخشی از تقاضای این بازار محسوب می‌شوند؛ در تلاش برای حرکت به سمت شفاف سازی های مالی است؛ شفاف سازی هایی که عملا گردش مناسبات و مراودات مالی بازار را فلج کرده تا جایی که بسیاری از تقاضاهای خُرد گاها تا چند روز سرگردان می‌مانند.

مشکل نقدینگی در بین کسبه بازار آهن

در زیر به چند مورد از نمونه های عملی این موانع اشاره می شود :

رد و بدل کردن چک های دریافتی کسبه از یکدیگر فعلا تا حد زیادی بنا به ترس از تشدید نظارت های بانکی و سامانه های نظارتی متوقف شده و عملا همکاران نمی توانند چک های وصول نشده سایر همکاران را دریافت کنند و وصول مطالبات صرفا محدود شده به نام مستقیم خریدار؛ فروشنده از دریافت چک های مشتری ثالثی که در اختیار خریدار است به دلیل سخت گیری های مالیاتی امتناع می کند و عملا چرخه وصول مطالبات در بازار داخلی موقتا بین همکاران قفل شده است.

تشدید نظارت های مالی بر بازار آهن

بنابر اطلاعات کسب شده، به دلیل تشدید نظارت های مالیاتی و اتصال دستگاه های پوز ( کارتخوان ) به سامانه های نظارتی و مالیاتی، مطلع شدیم بسیاری از همکاران در تکاپو برای جمع آوری کارتخوان های حساب های غیر رسمی هستند که همین موضوع باعث شده تا در سطح خرده فروشی، بازار با اختلالات جدی مواجه گردد تا جایی که برخی تقاضاهای خرده‌پا به دلیل طلب کدملی و مشخصات توسط فروشنده و از طرفی قابل توجه نبودن حجم خرید و امتناع از تسلیم کد ملی، خریداران حتی به صورت موقت هم که شده فعلا به سمت بازار تاریک و افرادی که گاها نه مجوز کسب دارند و نه جزو اعضای رسمی آهن فروش هستند، معطوف شده و اینها فعلا تا جایی که بتوانند از شرایط پیش آمده به نفع خود استفاده می کنند؛ در واقع کار از دست کسبه قدیمی و با هویت و مجوز رسمی خارج شده و به دست افرادی افتاده که گاها هویت مشخصی برای سازمان های مالیاتی ندارند یا چیزی برای از دست دادن در مواجه با سخت گیری های پیش روی این سازمان نخواهند داشت ( همانند کارت های بازرگانی اجاره ای که مشخص نبود چه کسی ذی نفع است و مطالبات دولت باید از چه کسی وصول شود).

تکرار اشتباهات مالیاتی سال های گذشته

قدر مسلم این وضعیت، همانند گذار از سال های ابتدایی عملیاتی شدن دریافت مالیات ارزش افزوده، نیز گذرا خواهد بود اما این گذار با مشکلات بسیار زیادی که در حال حاضر برای کسبه به وجود آورده، بنظر نمی رسد به این زودی ها حل و فصل یا عادی شود.

بزرگترین مانع پیش روی فعالان خُرد بازار فولاد کشور، در حال حاضر، بحث خود مالیات بر درآمد نیست بلکه مشکل بزرگ و بغرنج این صنف؛ مطالبات جریمه ۹ درصدی ارزش افزوده است که برای این صنف قابل تحمل و شدنی نیست.

ضعف آشکار قوانین مالیاتی در فرآیندهای بازار فولاد

به دلیل ضعف آشکار قوانین مالیاتی در اخذ جرائم مالیات ارزش افزوده از اصل مبلغ معامله رد شده؛ هیچ کاسبکار آگاهی، حاضر به پذیرش ریسک انجام مبادلات مالی بی پروا و قبول این جریمه ۹ درصدی نیست چرا که سود فعالیت اهالی این بازار بیش از یکی دو درصد نیست و هیچ کاسبی نمی تواند از عهده جریمه سنگین ۹ درصدی مالیات ارزش افزوده برآید.

درست و عادلانه این است که جرائم مالیات ارزش افزوده از سود تاجر مطالبه شود نه از اصل مبلغ گردش مالی که مشمول جریمه شده چراکه به هر حال دولت سهم ۹ درصدی مالیات ارزش افزوده خود را به هر صورت در ابتدای زنجیره تامین دریافت کرده و سزاوار نیست که مجددا تجار در زنجیره تامین فولاد کشور، به خصوص خرده فروشان بازار را گاها به دلیل کافی نبودن مدارک ( به بهانه های مختلف ) به همین میزان جریمه نمایند.

چالش کسبه برای وفق پذیری با تغییرات بازار آهن

اکثر کسبه سنتی بازار در حوزه خرده فروشی از توانایی و دانش و امکانات و انعطاف پذیری لازم و کافی برای تنظیم اسناد رسمی خود مطابق با میل سازمان مالیاتی کشور و قوانین پیچیده فعلی برخوردار نیستند و این جرایم ناجوانمردانه گویی به قصد فلج نمودن کسب و کار آنها وضع شده است.

به هر ترتیب این هشداری بود که در آغاز شروع به کار سامانه جامع تجارت و سخت گیری های مالیاتی به جهت ضروری بودن به مسئولان ذی ربط داده شد اما ظاهرا مسائل انقدر پیچیده شده و مشکلات آنقدر زیاد شده که فعلا این صدا شنیده نمی شود؛ اما صدای شکسته شدن استخوان های کسانی که از راه خرده فروشی امرار معاش می کنند قریب الوقوع به گوش خواهد رسید، وانگهی مشکلات و اختلال در تامین نیاز بازار در سطح کشور نیز آرام آرام خودنمایی خواهد کرد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.