جستجو

پس از اینکه اکثر کارخانه های فولادی الزامات کاهش انتشار کربن را برآورده کردند، تولید خود را مجددا افزایش دادند که این امر باعث کاهش قیمت فولاد و کاهش قیمت سنگ آهن دریایی چین شد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در میان افت قیمت فولاد روند کاهشی داشت. معامله گران اعلام کردند که افت قیمت فولاد در پی از سرگیری تدریجی تولید توسط اکثر کارخانه‌های فولادی چین در این ماه اتفاق افتاده است.

شاخص های سنگ آهن در فست مارکت

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می باشد:

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر حدود ۱۲۳.۱۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود و این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۳.۴ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر حدود ۱۲۳.۳۳ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل ۳.۶۸ دلار در هر تن کاهش یافته است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در حدود ۹۲.۷۷ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که نسبت به روز قبل حدود ۴.۷۶ دلار در هر تن افت کرد.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در حدود ۱۴۰.۵ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روزهای قبل با کاهش ۵ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر حدود ۰.۱۵ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰.۰۱ دلار در هر تن متریک خشک کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در حدود ۸۱۷ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۱۸.۴۱ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین است. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روزهای قبل با کاهش ۱۷ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

عوامل کلیدی موثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

متال بولتن گزارش داده است قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در بورس کالای دالیان (DCE) در طول معاملات روز دوشنبه ۲۷ دسامبر به تدریج روند نزولی داشت.

قیمت پایانی بسته شده در عصر روز دوشنبه ۲۷ دسامبر از قیمت بسته شده در روز یک شنبه که برابر ۷۱۳.۵ یوان (۱۱۲ دلار) در هر تن بود حدود ۴ % کاهش یافته است.

منابع خبری گزارش دادند قراردادهای swap ماهانه سنگ آهن در بورس سنگاپور (SGX) نیز در معاملات روز دوشنبه ۲۷ دسامبر اندکی افزایش یافت.

طبق تحلیل فعالان بازار تا ساعت ۵:۵۷ بعدازظهر روز دوشنبه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات مربوط به سنگ آهن نسبت به روز جمعه که برابر ۱۲۷.۴۳ دلار در هر تن بود، حدود ۴.۸۳ دلار در هر تن افزایش یافته است.

به نقل از معامله گران، بازار معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان از جمعه شب به دنبال ضعیف بودن قیمت فولاد هم در بازار معاملات آتی و هم در بازار فیزیکی شمال چین کاهش بیشتری داشت.

یک منبع تاجر مستقر در شانگهای در مورد تولید توسط کارخانه های فولادی چین در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر اظهار کرد:

اکثر کارخانه‌های فولاد چین، به جز آن هایی که از نوامبر سال جاری تا مارس ۲۰۲۲ تحت محدودیت ‌های تولید مرتبط با کاهش انتشار کربن در استان هبی هستند، پس از رسیدن به هدف خود برای حفظ تولید فولاد خام، به تدریج تولید خود را از سر گرفتند.

این منبع در ادامه تصریح کرد:

تولید فولاد ممکن است در این هفته به دلیل افزایش حاشیه سود افزایش یابد که این امر همچنین قیمت فولاد را به دلیل تقاضای پایین ، کاهش خواهد داد.

یک منبع معامله گر مستقر در شاندونگ روز دوشنبه ۲۷ دسامبر خاطرنشان کرد:

پیشنهادات ارائه شده برای سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend و سنگ آهن نوع Super Special به دلیل محدودیت منابع موجود توسط معامله گران اندکی کاهش یافته است، اما به طور کلی معاملات مربوط به این نوع سنگ آهن از روز جمعه ۲۴ دسامبر کاهش یافته است.

این منبع در ادامه افزود:

برخی از کارخانه های فولادی دارای ذخایر کم احتمالاً پس از شروع مجدد فعالیت ها و همچنین برای تولید در جشنواره سال نو که از ۱ تا ۳ ژانویه برگزار می شود، سنگ آهن را در بنادر چین بر اساس تقاضا تهیه خواهند کرد.

یک منبع از کارخانه ای موجود در استان هبی در مورد استفاده از سنگ آهن لامپ گفت:

ترجیح کارخانه‌ها بر روی میزان استفاده از سنگ آهن لامپ یا پلت سنگ آهن در کوره‌های بلند تا حد زیادی ثابت مانده است و تجارت خانه ها سوداگرانه تنها خریداران عمده سنگ ‌آهن لامپ در بنادر هستند.

شنیده ها از بازار

یک تحلیلگر مستقر در استان هبی در مورد معاملات سنگ آهن و فولاد در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر بیان کرد:

روند نزولی در معاملات آتی سنگ آهن و فولاد ممکن است به دلیل ترس از فضای محدود برای ادامه افزایش قیمت ها باشد. این در حالی است که تقاضای فیزیکی برای محصولات فولادی به منظور فروش مجدد آنها پس از سال نو چین در فوریه، به دلیل قیمت های بالا ضعیف باقی مانده است.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

به گفته فعالان بازار در ریو تینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) می باشد، یک محموله شامل ۱۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ از نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر با قیمت ۱۲۲.۳۰ دلار در هر تن معامله شد. این محموله مربوط به لایکان ۲۶ ژانویه تا ۴ فوریه می باشد.

شاخص های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در محدوده قیمت ۱۲۱ تا ۱۲۴ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر شاخص در حدود قیمت ۱۲۰ تا ۱۲۱.۴۱ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

با توجه به ارزیابی روزانه متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع Mining Area C در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر حدود ۱۱۳.۴۶ تا ۱۱۴.۲۱ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

طبق برآوردهای قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر حدود ۹۸.۶۶ تا ۱۰۴.۰۲ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در محدوده قیمت ۱۳۲ تا ۱۴۵.۶ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قیمت محموله های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۷۹۸ – ۸۱۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در جمعه گذشته این نوع سنگ آهن با قیمت ۸۱۵ – ۸۴۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در محدوده ۱۱۶ تا ۱۱۷ دلار در هر تن در بازار دریایی می باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر با قیمت ۶۸۳ یوان (۱۰۷ دلار) در هر تن بسته شد و این در حالی است که ۳۰.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل کاهش داشته است.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.