جستجو

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: تکنولوژی‌های لازم در صنعت معدن باید فراهم شوند تا معدنکاران بتوانند در عملیات‌های معدنکاوی‌ و استخراج ماده معدنی در مسیر درست حرکت کنند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، آرمان خالقی درباره چالش‌های صنعت معدن، اظهار داشت: نبود تکنولوژی‌های روز در معادن یکی از مشکلات معدنکاران است. معدنکاران ما در بخش معدن با چالش‌های بسیاری مواجه هستند. چراکه معادن را به‌عنوان آورده یا وثیقه در سیستم‌های بانکی برای تامین مالی نمی‌پذیرند. همین موضوع چالش تامین مالی را برای معدنکاران به وجود می‌آورد. موضوع بعدی وجود بروکراسی‌های فراوان بوده که هر لحظه ممکن است کار معدن را با توقف مواجه کند. سایر مشکلات نظیر منابع طبیعی و زیست‌محیطی است که تکلیف معدنکار را از ابتدا روشن نمی‌کند.

وی افزود: بحث معارضان محلی نیز جزئی از مشکلات معدنکاران بوده که تا به امروز پابرجا بوده است؛ چراکه حضور معارضان محلی در معادلات و محاسبات معدنکاران دیده نمی‌شود. وقتی معدن شروع به کار می‌کند، ساکنان آن منطقه سنگ‌اندازی می‌کنند و معدنکار با مشکلات عدیده‌ایی مواجه می‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: موضوع بعدی تامین ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی است که در حال حاضر یکی از معضلات بزرگ این بخش محسوب می‌شود. معادن دنیا با بهره‌گیری از ماشین‌آلات روز، جدیدترین تکنولوژی‌ها را در دل خود جای داده‌اند. همین موضوع از اکتشاف تا استخراج به معدنکار کمک می‌کند اما در کشور ما با توجه به فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی و به دلیل تحریم‌ها امکان ورود ماشین‌آلات جدید به سختی وجود دارد. همچنین ماشین‌آلات دست دوم خریداری نشده و اجازه نمی‌دهیم این ماشین‌آلات وارد کشور شوند.

خالقی عنوان کرد: همه این موارد باعث شده است که ماشین‌آلات بخش معدن به شدت فرسوده شده و تا به امروز نیز نوسازی یا جایگزین نشده است. این امر بهره‌وری را پایین آورده و هزینه‌های استخراج را بالا برده است. لازم به ذکز است که ماشین‌آلات مجهز به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز جدی معادن کشور هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت باید از چه استراتژی‌هایی در مورد هوشمندسازی معادن و حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های نوین استفاده کند، اذعان کرد: در این حوزه فناوری‌های متفاوتی دیده می‌شود. یکی از کارهایی که هزینه‌های معدن را بالا می‌برد، این است که معدن با توجه به اینکه عمدتا ذخایر زیرزمینی است و قابل تشخیص نیست که میزان ذخایر چقدر است یا در چه نقطه‌ای قرار دارد و حتی چه مقدار استخراج در منطقه‌ باید انجام شود، قاعدتا زمانی که شروع به استخراج معدن و باطله‌برداری می‌کنند تا بخواهند به اصل مواد معدنی برسند، شاهد آن هستیم که هزینه‌های زیادی به معدنکار تحمیل می‌شود. تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه استخراج و حتی نقشه‌برداری معدنی بسیار توسعه یافته و دقیق است. متاسفانه معادن کشور از این امکانات بی‌بهره هستند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد: تکنولوژی‌های روز دنیا باید برای معادن کشور فراهم شود تا معدنکاران بتوانند در معدنکاوی‌ و استخراج ماده معدنی در مسیر درست حرکت کنند. چراکه تکنولوژی‌های روز دنیا به معدنکاران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به ذخیره‌های اصلی دسترسی پیدا کنند و هزینه‌های مازاد نداشته باشند. قاعدتا ما نیازمند این تکنولوژی‌ها در بخش معدن هستیم که باید تهیه و آموزش داده شود و بتوانیم این آموزش را به کار بگیریم. آمارها نشان می‌دهد متاسفانه خیلی به تکنولوژی‌های روز دنیا در معادن کشور دسترسی نداریم و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات جدیدی که با فناوری جدید ایجاد شدند هم فراهم نیستند.

خالقی با اشاره به عدم ناتوانی و فراهم نشدن زمینه ورود تکنولوژی‌های روز دنیا برای معادن، مطرح کرد: امکان خرید آن‌ها توسط کشور ممکن نیست و به دلیل تحریم در اختیار ما گذاشته نمی‌شود. طبیعتا فردی باید آنچه را در دسترس است، معرفی کند و کار ترویجی انجام دهد که به نظر می‌آید این جزو کارهایی است که سازمان‌های توسعه‌ای و تخصصی معادن مانند ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی باید پیشتاز و پیشگام شوند تا این فناوری‌های را شناسایی و آن‌ها را معرفی کنند و در دسترس فعالان معادن قرار دهند.

وی در ادامه ابراز کرد: بخش‌های دیگر هم به مواردی مرتبط بوده که در داخل کشور قابل انجام است. به نظر می‌رسد که ما در حوزه ارتباط بخش دانشگاه با بخش معدن توفیق چندانی نداشته‌ایم و خیلی عقب هستیم. ضرورت دارد که در این قست فناوری‌ها و تولید تجهیزات و مواردی که در بخش معدن مورد نیاز است، در دستور کار دانشگاه‌های ما قرار گیرد که این فناوری را به‌نوعی در این حوزه یا تولید و یا آن را فراهم کنیم و در دسترس قرار دهیم. معادن کشور برای نقش‌آفرینی پررنگ در تولید ناخالص داخلی کشور نیاز به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا دارند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به بستر انقلاب‌ صنعتی چهارم در معادن و حرکت به سمت ایجاد معادن موج چهارمی، اظهار کرد: در بحث فناوری اطلاعات، قاعدتا باید راهی را که بتواند هم در بخش معدن بازار را فراهم کند و هم دانش فنی را در اختیار قرار دهد، پیدا کنیم. این راه همان بحث‌های معدن و ماهواره‌های تخصصی است که در حوزه اکتشاف معدنکاری وجود دارد و این موضوعات به یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین معدنکاران ما باید از نظر فنی و دانش‌های مورد نیاز معادن آماده شوند.

خالقی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من، معدنکاران ما خیلی نسبت به این موضوعات آگاهی ندارند. بحث آگاه‌سازی و آموزش است و اینکه اصولا ما باید یک استراتژی در بخش فناوری داشته باشیم که چگونه بتوانیم از فناوری اطلاعات در حوزه فروش، بازاریابی و موضوعات کیفیتی بخش معدن استفاده کنم. متاسفانه تا به امروز برنامه‌ای ندیده‌ایم و باید برنامه‌ریزی لازم در این خصوص صورت پذیرد تا بتوانیم در بازارهای جهانی مواد معدنی‌ را عرضه کنیم و در مقابل آن چیز‌هایی که لازم داریم را تهیه کنیم.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.