جستجو

افزایش نرخ انرژی برای واحدهای صنعتی می تواند منجر به افزایش قیمت تمام شده شود اما این در حالی است که صنایعی همچون فولاد و سیمان در تامین گاز برای فصل زمستان با بحران مواجه هستند و در نهایت می توان در بخش فولاد شاهد کاهش تولید بود.


آرمان خالقی عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با «معدن مدیا» وبا اشاره به موضوع قطع برق یا گاز برای واحدهای صنعتی اظهار کرد: در مورد انرژی پیش تر قانون موکدی نداشتیم که تامین انرژی برای تولید را در اولویت قرار دهد و مشخص کند خسارت وارد چطور باید جبران شود. اما با تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اعلام شد در صورت قطعی های بدون اطلاع باید خسارت های وارد جبران شود و شرکت های تامین کننده انرژی باید در چنین شرایطی بیمه باشند.
وی ادامه داد: اما گاهی خسارت های وارد شده قابل تخمین نیست و باید قطع برق یا گاز برای واحدهای تولیدی همچون فولاد و سیمان با اطلاع قبلی باشد.
هرچند امروز فولادی ها برای قطع گاز در فصل زمستان آمادگی دارند اما بدون شک این اتفاق آسب جدی به تولید وارد می کند. خالقی بخشی دیگر از خسارت وارده در این بخش را در حوزه عدم ایفای تعهدات و کاهش تولید دسته بندی می کند.
وی در ادامه افزود: عدم فروش ناشی از کاهش تولید خود خسارت های زیادی به همراه دارد، اما سوال این است اگر گاز سه روز برای یک واحد صنعتی مثل فولاد قطع باشد آیا بانک ها هم پرداخت تسهیلات را برای سه روز متوقف می کنند.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: با چنین شرایطی برای صنعت فولاد متاسفانه بازارها را هم از دست خواهیم داد زیرا نمی توانیم به موقع به تعهدات عمل کنیم.
خالقی در ادامه تصریح کرد: از سویی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که در فصل سرما هستیم اما متاسفانه برای مدیریت انرژی کار درستی انجام نداده ایم. به عنوان مثال در حوزه مصرف آب سهم صنعت به 10 درصد هم نمی رسد اما در کشاورزی و شهری شاهد هدر رفت بسیاری هستیم.
وی افزود: در بحث الگوی مصرف برخورد جدی صورت نگرفته و باعث شده بخش کسب و کار با مشکلات جدی مواجه شود. زیرا مردم می خواهند به شکل مورد علاقه خود از انرژی استفاده کنند. اما باید این مصرف یک جا اصلاح شود.
به گفته خالقی، سیستم تامین کننده انرژی بیشتر به دنبال راضی نگه داشتن مشتری بخش خانگی هستند که تعداد بیشتری را نسبت به بخش تولید شامل می شوند در حالی که بخش تولید آورده اقتصادی برای کشور دارند. تا زمانی که این موضوع یا به نوعی باج دهی حل نشود مشکلات در بخش انرژی پابرجا خواهد بود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.