جستجو

با توجه به اهداف محدودیت انتشار کربن و پیش رو بودن بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ کشور چین تولیدات خود در صنایع بخصوص بخش فولاد را کاهش داده و کارشناسان پیش بینی کرده اند همین کاهش تولید موجب کاهش قیمت فولاد در سال آینده میلادی خواهد شد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس، انتظار می رود قیمت فولاد در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد زیرا کشور چین که بزرگترین تولید کننده جهان است، تولید خود را کاهش داده است تا میزان کربن منتشر شده توسط این صنعت محدود شود. بر اساس شاخص اوراق بهادار، قرارداد ژانویه ۲۰۲۲ مربوط به کویل نورد گرم فولادی داخلی (HRC) در ایالت های غرب میانه آمریکا که در بورس کالای شیکاگو (CME) معامله می شود، در تاریخ ۲۹ دسامبر به قیمت ۱۴۲۳ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به ۱ دسامبر که برابر ۱۴۱۶ دلار در هر تن بود اندکی افزایش یافته است.

قیمت‌ کویل نورد گرم فولادی در معاملات آتی در طول سال در حال افزایش بوده و در ۳ سپتامبر به بالاترین حد خود یعنی ۱۷۲۵ دلار در هر تن کوچک رسید. اگرچه اکنون قیمت ها از بیشترین حد خود کاهش یافته است، اما باید توجه داشت که قیمت کویل نورد گرم فولادی داخلی امریکا نسبت به ۴ ژانویه ۲۰۲۱ که برابر ۷۰۵ دلار در هر تن بوده، بیش از دو برابر شده است.

چشم انداز قیمت فولاد در پی افزایش تولید در چین

طبق به‌ روزرسانی انجمن جهانی فولاد در نوامبر ۲۰۲۱ ، چین که بزرگترین تولید کننده فولاد خام در جهان است تقریباً ۵۷ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل Tata Steel و مدیر عامل TV Narendran در گفت و گو با شبکه تلویزیونی CNBC اعلام کردند که در نتیجه افزایش تولید و صادرات فولاد چین در دهه گذشته که منجر به عرضه بیشتر از تقاضا شده است، قیمت فولاد تحت فشار قرار گرفته و در محدوده ۴۰۰ تا ۴۵۰ دلار در هر تن متریک شنیده شد.

به نقل از فعالان بازار صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۰ به دلیل کاهش تقاضای جهانی مرتبط با کووید ۱۹ کاهش یافت. بر اساس داده های منتشر شده، چین در سال گذشته ۵۳.۶۷ میلیون تن متریک (MMT) فولاد صادر کرد که ۱۶.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

منابع خبری اعلام کردند از آنجا که اقتصادهای جهانی در سال جاری پس از کاهش اقدامات قرنطینه بازگشایی شدند، این امر منجر به بهبود صادرات فولاد چین شد. چین از ژانویه تا نوامبر حدود ۶۱.۸۸ میلیون تن فولاد ارسال کرد که حدود ۲۶.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

علی رغم رشد سالانه صادرات در ۱۱ ماه گذشته، صادرات فولاد چین پس از رسیدن به بالاترین میزان خود یعنی ۱۱۲.۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۵، طی هفت سال گذشته کاهش یافته است.

چین پس از سال ها توسعه صنعتی پی در پی و اعمال مقررات زیست محیطی بسیار کم به یکی از آلوده ترین کشورهای جهان تبدیل شده است. با رشد صنعت فولاد داخلی چین و تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده فولاد جهانی، این بخش نیز به میزان قابل توجهی در افزایش انتشار کربن کمک کرده است.

در سال ۲۰۱۷، دولت چین مقررات سختگیرانه زیست محیطی را برای کمک به کاهش سطح آلودگی در این کشور اجرا کرده است. در نتیجه، محدودیت های سختگیرانه تری بر ظرفیت فولاد در بسیاری از استان ها اعمال گردید. با این حال، علی رغم محدودیت های زیست محیطی، تولید فولاد خام در چین به افزایش خود ادامه داد و در سال ۲۰۲۰ از یک میلیارد تن گذشت.

کاهش تولید فولاد چین به دلیل بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲

انتظار می رود پیش از شروع بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲، چین فعالیت های صنعتی خود را برای کاهش سطح آلودگی هوا در این کشور محدود کند. این کار قبل از بازی های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ نیز در پکن انجام شده بود.

Wenyu Yao که برنامه ریز ارشد کالا در شرکت مشاوره تحقیقات کالا ING است اظهار کرده است که کارخانه‌ های فولاد مستقر در استان ‌های متعدد مجبور هستند تولید خود را کاهش دهند تا به دستور رشد ثابت در راستای اهداف کربن‌ زدایی ایالت چین و محدودیت‌ های گسترده در تانگشان که مرکز تولید برتر است عمل کرده و آسمانی آبی برای المپیک فراهم کنند.

در گزارش بازار سنگ آهن که در تاریخ ۱۰ دسامبر منتشر شد، Wenyu Yao خبر داد که کاهش تولید فولاد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ میلیون تن برآورد شده است.

تأثیر تضعیف بازار املاک چین بر بخش فولاد

Wenyu Yao در مورد بخش املاک اظهار کرد:

ضعیف شدن بخش املاک چین و شروع ساخت و سازهای جدید تحت فشار قابل توجهی قرار گرفته است، زیرا توسعه دهندگان عمده املاک به دلیل ایجاد کمپین کاهش سرمایه و بازپرداخت بدهی به رهبری دولت با مشکل مواجه شده اند.

در سپتامبر ۲۰۲۱، بحران بدهی در شرکت Evergrande که یکی از بزرگترین توسعه دهندگان املاک چین است، ظاهر شد. این بحران زمانی اتفاق افتاد که این گروه ضرب الاجل بازپرداخت وام خود را از دست داد. Evergrande میلیاردها دلار برای تامین مالی رشد خود در طول سال‌ ها وام گرفته است و در تلاش بود تا بازپرداخت بهره را حفظ کند اما کاهش فروش املاک در چین جریان نقدی این گروه را بدتر کرد.

پیامدهای بحران بدهی شرکت Evergrande تأثیر عمده ای بر اقتصاد چین خواهد داشت و می تواند منجر به فروپاشی بازار داخلی املاک شود. سهام و اوراق قرضه این گروه در صندوق‌ های سراسر آسیا گنجانده می ‌شود و هرگونه قصور در بازپرداخت وام از طرف شرکت Evergrande می‌تواند باعث ایجاد یک موج گسترده ‌تر شود که بانک ‌ها، تامین‌ کنندگان، خریداران مسکن و سرمایه ‌گذاران را تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان معامله گران اعلام کردند که تضعیف بازار املاک چین بر تولید داخلی فولاد فشار می آورد، زیرا فولاد در ساخت ساختمان ها و زیرساخت ها استفاده می شود. با این حال، با وجود نگرانی فزاینده در مورد سقوط احتمالی بازار املاک چین، سرمایه گذاری در این بخش همچنان به رشد خود ادامه داده است.

رشد سرمایه گذاری در بخش املاک هنوز ۱.۱ درصد سریع تر از رشد سرمایه گذاری دارایی های ثابت (FAI) است. همچنین در سال های آینده بیشتر بر روی تکمیل پروژه های خط لوله تمرکز خواهد شد.

علاوه بر این، بانک مرکزی چین در تاریخ ۶ دسامبر اعلام کرد که نسبت الزامات ذخیره در بانک ها را ۰.۵ درصد کاهش خواهد داد. انتظار می‌رود کاهش نرخ بهره از سرمایه ‌گذاری دارایی ‌های ثابت در زیرساخت ‌ها، حمل ‌و نقل و مخابرات حمایت کرده و باعث رشد اقتصادی شود.

علی‌رغم این اقدام کوتاه‌ مدت پولی که از رشد اقتصادی چین حمایت می ‌کند، Wenyu Yao فکر نمی ‌کند که بازار املاک چین به رونق گذشته املاک و مستغلات بازگردد زیرا در آن حدس و گمان‌ بسیاری وجود دارد.

Wenyu Yao در مورد توسعه بخش املاک چین تصریح کرد:

اولویت قرار دادن ثبات در بخش املاک و مستغلات از تقاضا پشتیبانی می ‌کند، اما این بدان معنا نیست که ما به رژیم قبلی برگردیم که در آن اموال توربو شارژ شده بود. سیاست‌ ها به گونه ای تنظیم شده که از سرایت سیستماتیک جلوگیری می کند اما انتظار نداریم که در بخش املاک چین تغییر قابل ‌توجهی به وجود آید.

* کاهش تولید فولاد چین با هدف کربن زدایی
فولادسازی یکی از آلاینده ترین صنایع است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، این بخش در حال حاضر بزرگترین مصرف ‌کننده صنعتی زغال ‌سنگ است که حدود ۷۵ درصد از تقاضای انرژی این صنعت را تامین می‌ کند. بخش فولاد از زغال سنگ برای تولید کک استفاده می کند که یک ماده خام اصلی از سنگ آهن است که در تولید فولاد استفاده می شود. علاوه بر این، فولادسازان نیز از زغال سنگ برای تولید برق کارخانه ها در فرآیند تولید استفاده می کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در این خصوص گفت:

بخش‌ های آهن و فولاد از نظر انتشار دی‌ اکسید کربن (CO2) در رتبه اول قرار دارند و از نظر مصرف انرژی رتبه دوم را به خود اختصاص داده اند.

طبق داده های منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی، بخش های آهن و فولاد به طور مستقیم سالانه ۲.۶ گیگا تن CO2 منتشر می کنند که ۷ درصد از کل انتشار جهانی از سیستم انرژی را تشکیل می دهد.

دولت چین “برنامه کاهش پیک کربن تا سال ۲۰۳۰” را در تاریخ ۲۴ اکتبر منتشر کرد. بر اساس این طرح، دولت سیاست ‌های صرفه ‌جویی در مصرف انرژی و کاهش کربن را در صنایع کلیدی خود و در بخش‌ های برق، فولاد، فلزات غیرآهنی، مصالح ساختمانی، پتروشیمی و شیمیایی اجرا خواهد کرد.

در پاسخ به سیاست کاهش انتشار کربن، کارخانه های فولاد چین تولید خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ کاهش دادند. در ماه نوامبر، تولید فولاد خام چین به ۶۹.۳۱ میلیون تن کاهش یافته که ۲۲ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۰ افت داشته است. این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند میزان تولید فولاد در چین از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ به ۹۴۶.۴ میلیون تن کاهش یافته که ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت کرده است.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱ حدود ۴.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۱۷۵۲.۵ میلیون تن در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۱ رسیده است. در این میان بررسی آمار نشان داد که کشور چین ۹۴۶.۴ میلیون تن از تولید جهانی فولاد را از ژانویه تا نوامبر امسال به خود اختصاص داده است.

با توجه به کنترل فصلی تولید گرمایش زمستانی و اقدامات کاهش آلودگی قبل از بازی‌های المپیک زمستانی، آژانس رتبه‌ بندی مالی Fitch Ratings انتظار دارد تولید فولاد چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تقریباً ۳۰ میلیون تن متریک (MMT) کاهش یابد.

چشم انداز متفاوت برای قیمت فولاد در سال ۲۰۲۲

علی رغم انتظارات گسترده بازار مبنی بر کاهش بیشتر تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۲، پیش بینی های تحلیل گران در مورد قیمت فولاد بسیار مثبت تر از هشت سال گذشته بود.

مدیرعامل TV Narendran و مدیر عامل Tata Steel که بزرگترین تولید کننده فولاد در هند است، در ماه نوامبر در گفت و گو با شبکه تلویزیونی CNBC اظهار کردند:

انتظار دارند متوسط ​​قیمت کویل نورد گرم فولادی در بلند مدت بیش از ۶۰۰ دلار در هر تن باشد که نسبت به هشت سال گذشته که برابر ۴۰۰ تا ۴۵۰ دلار در هر تن بود حدود ۴۱ درصد افزایش یافته است.

آژانس رتبه‌ بندی مالی Fitch Ratings انتظار دارد تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۲ کاهش تک رقمی داشته باشد در حالی که کل تولید بالای ۱ میلیارد تن باقی بماند. بنابراین پیش‌بینی می ‌شود که حجم پایین ‌تر ناشی از کندی بخش املاک عمدتاً با هزینه‌ های زیرساختی و تولید بیشتر جبران گردد.

همچنین آژانس رتبه‌ بندی مالی Fitch Ratings انتظار داشت که قیمت کویل نورد گرم فولادی از سال ۲۰۲۱ به میانگین ۷۵۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۲ و به میانگین ۵۳۵ دلار در هر تن طی سال های ۲۰۲۳-۲۰۲۵ کاهش یابد.

آژانس رتبه‌ بندی مالی Fitch Ratings نقل کرد:

در نهایت، ما انتظار داریم که ترکیبی از کاهش رشد مصرف فولاد در چین و افزایش حمایت گرایی در بازار جهانی فولاد که باعث تولید بیشتر در کشورهای آسیب دیده شده، بازار را شل کرده و قیمت ها را در میان مدت پایین آورد. در مقابل، تجزیه و تحلیل فنی انجام شده توسط MarketClub یک “روند نزولی قوی” را برای قراردادهای کویل نورد گرم فولادی مربوط به ماه آگوست ۲۰۲۲ نشان داد.

MarketClub در این مورد نوشت:

HRC.Q22 در یک روند نزولی قوی قرار دارد که احتمالاً ادامه خواهد داشت. باید توجه داشت که با حرکت نزولی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، HRC.Q22 همچنان به ریزش خود ادامه خواهد داد. معامله گران باید احتیاط کنند و زمان توقف معاملات را تعیین کنند.

بسیار مهم است که هنگام پیش‌بینی قیمت فولاد در نظر داشته باشید که پیش‌ بینی‌ های تحلیل گران ممکن است اشتباه باشد. پیش‌ بینی‌ های تحلیل گران مبتنی بر انجام یک مطالعه اساسی و فنی از عملکرد محصولات انجام می شود پس حتما توجه داشته باشید که کارایی گذشته ضمانتی برای نتایج آینده نیست.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.