جستجو

با توجه به اینکه کربن زدایی به عنوان اولویت اصلی در صنایع آهنی و غیرآهنی چین باقی مانده است، فولاد ضد زنگ به دلیل دوام و قابلیت بازیافت کامل به عنوان یک ماده پایدار که قرار است به تدریج در سال های آینده محبوبیت بیشتری پیدا کند، مورد توجه قرار خواهد گرفت.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، در حالی که انتظار می‌ رود کروم و نیکل با افزایش فشار کربن زدایی چین باعث رشد ظرفیت فولاد ضد زنگ در سال ۲۰۲۲ شوند، با وجود اهمیت تولید فولاد ضد زنگ همچنان عدم ثبات بر جو بازار این محصول با‌ ارزش حاکم است.

در همین حال منابع معتقدند، فرصت‌ تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ در کشور برای گسترش ظرفیت خود با توجه به این محبوبیت افزایش یافته، تقاضای تازه برای محصولات بالادستی مانند آهن خام، نیکل (NPI) و فروکروم را افزایش می‌ دهد.

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد (WSA)، میانگین انتشار دی اکسید کربن (CO2) از تولید فولاد حدود ۱.۸۵ تن CO2 به ازای هر تن فولاد تولید شده است در حالی که این کمیت برای فولاد ضد زنگ به طور میانگین ۲.۲۳ تن برای هر تن تولید می باشد.

علاوه بر این، معاون مدیر کل دفتر WSA در پکن، در کنفرانس صنعت ضد زنگ و آلیاژ ویژه چین در ماه اکتبر در این خصوص خاطر نشان کرد:

«با توجه به دوام فولاد ضد زنگ آشکارا این محصول دوستدار محیط زیست است». به عنوان مثال، برای دستیابی به یک چرخه عمر ۱۵۰ ساله برای یک قطعه ماشین آلات، انتشار CO2 برای هر تن فولاد ضد زنگ استفاده شده ۳.۳ تن خواهد بود، در حالی که برای یک تن فولاد کربنی ۴.۳ تن و برای یک تن آلیاژ آلومینیوم ۸.۵ تن می باشد.

ژونگ در ادامه سخنان خود اظهار کرد:

«علاوه بر این، فولاد ضد زنگ به دلیل دوام بیشتر می تواند هزینه چرخه عمر یک محصول را در مقایسه با سایر مواد تا ۳۰ درصد کاهش دهد».

افزایش ظرفیت فولاد ضد زنگ

برخی فعالان بازار معتقدند در حالی که تولید فولاد ضد زنگ در چین از فشار این کشور برای کربن زدایی سود می برد، بهبود اقتصادی پس از همه گیری، به ویژه در اروپا و ایالات متحده، ممکن است به افزایش قابل توجه تقاضا برای فولاد ضد زنگ نیز منجر شود که به نوبه خود چینی ها را تحریک و موجب صادرات این مواد خواهد شد.

در همین حال بر اساس ادعای ادارات دولتی صنعت و فناوری اطلاعات، در بحبوحه چشم انداز افزایشی تقاضا، تعدادی از کارخانه های فولاد ضد زنگ در چین قبلاً برنامه هایی را برای افزایش ظرفیت خود انجام داده اند و طبق داده های محلی، ظرفیت فولاد خام ضد زنگ این کشور در دو سال آینده حدود ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

جزئیات این امر به شرح ذیل است:

با افزایش تولید فولاد ضد زنگ، فعالان بازار عمدتاً نسبت به چشم انداز قیمت ها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، به ویژه در مقایسه با بالاترین سطح چند ساله در سپتامبر ۲۰۲۱ به دلیل کمبود عرضه ناشی از بحران برق در سراسر کشور بدبین هستند.

ارزیابی Fastmarkets نیز برای کویل نورد سرد از جنس فولاد ضد زنگ ۲ میلی متری گرید ۳۰۴ داخلی، مربوط به هفته قبل چین به طور متوسط ​​۱۷۶۳۴ یوان معادل ۲۷۶۴ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۱ بود که این قیمت بالاترین رق (زمانی که میانگین قیمت ۱۸۷۱۷ یوان در هر تن بود) از سال ۲۰۱۲ است.

به ادعای یکی از تحلیلگران صنعت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، تولید فولاد خام ضد زنگ [در چین] به دلیل کمبود منبع تغذیه و کربن زدایی در سطح پایین حدود ۲.۳ میلیون تن در مقایسه با سطح بالای ۲.۷ میلیون تن در ماه در نیمه اول سال بود.

با این حال کمبود برق در ماه نوامبر برطرف شد و چین به هدف خود مبنی بر عدم افزایش تولید سالانه فولاد در سال ۲۰۲۱ دست یافت، بنابراین فعالان بازار انتظار دارند تولید فولاد ضد زنگ به تدریج افزایش یابد که بر قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

یکی از تاجران فولاد ضد زنگ در شرق چین در این خصوص اظهار نمود:

«با وجود اینکه افزایش تولید، قیمت فولاد ضد زنگ را تحت فشار قرار خواهد داد این امر برای تامین کنندگان مواد خام خوب است».

عدم قطعیت ثبات بازار فولاد ضد زنگ

علیرغم خوش‌ بینی فراگیر برای رشد بلندمدت فولاد ضد زنگ، چندین عدم قطعیت بر جو بازار تأثیر داشت که یکی از آنها تأثیر فولاد ضد زنگ اندونزی است.

به گفته یکی از ارائه دهندگان اطلاعات صنعت محلی، تولید فولاد ضد زنگ در اندونزی در سال ۲۰۲۱ حدود ۴.۹۲ میلیون تن برآورد شده است و انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ به ۵.۷۰ میلیون تن افزایش یابد.

همچنین طبق داده‌ های موجود، اندونزی در سال گذشته به دلیل جذابیت قیمت ها، صادرات کویل نورد گرم ضد زنگ و محصولات نیمه تمام به چین را افزایش داده است.

در همین حال یکی از وارد کنندگان در شرق چین خاطر نشان کرد:

«واردات از اندونزی در سال ۲۰۲۲ همچنان فعال خواهد بود». به عنوان مثال، چین در یازده ماه اول سال ۲۰۲۱، ۱.۱۸ میلیون تن محصولات نیمه تمام (کد HS: 72189100، ۷۲۱۸۹۹۰۰) از اندونزی وارد کرد که بر اساس داده‌ های گمرک نسبت به ۷۶۵۱۱۷ تن در دوره مشابه سال ۲۰۲۰، ۵۴ درصد افزایش داشت.

در همین حال، برخی از شرکت‌ کنندگان بر این باورند که ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا بازارهای صعودی غربی به نفع بازار چین در بحبوحه همه‌ گیری جهانی کووید ۱۹ و محیط تورمی باشد.

یکی از منابع کارخانه فولاد ضد زنگ در توضیحاتی به Fastmarkets مدعی شده است که، قیمت NPI و فرو نیکل پیش بینی وضعیت بازار در سال ۲۰۲۲ را سخت کرده و کسی نمی‌ داند بهبود اقتصاد جهانی تحت نوع جدید Omicron [کووید – ۱۹] چقدر و به چه صورت خواهد بود و اینکه آیا برخی کشورها سیاست های پولی را برای مهار قیمت های بیش از حد اخیر کالاها به کار خواهند گرفت. تمامی موارد نام برده موجب تشدید نگرانی های مرتبط با انرژی در سراسر جهان خواهد شد.

همچنین این منبع کارخانه ای معتقد است، بازار فولاد ضد زنگ به همراه بازارهای NPI، فرو نیکل و فروکروم در سال ۲۰۲۱ عملکرد بسیار خوبی داشتند و رسیدن به بالاترین قیمت برای آنها به این راحتی نیست.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.