جستجو

روز گذشته نسبت حجم کل معاملات به حجم کل عرضه‌ شمش در بورس کالا ۲۰ درصد بود و حجم معاملات روز به روز در حال کاهش است. همچنین تقاضای پایین در بازار سبب شده تا خرید شمش که پر فروش ترین محصول بورس کالاست با رکود نسبی همراه باشد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس، بورس کالای تهران در روز گذشته میزبان عرضه ۱۸۰ هزار و ۳۸۰ تن شمش بلوم بود که با احتساب معاملات مچینگ، ۳۶ هزار و ۷۴۰ تن شمش مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش بلوم در معاملات روز گذشته ۱۲۳۷۳ تومان به ازای هر کیلو بود و شمش ۱.۳ درصد کمتر از قیمت میانگین موزون هفته پیش مورد معامله قرار گرفت، با این حال حجم معاملات روز به روز در حال کاهش است و به نظر می رسد که این روند تا انتهای سال به همین روال ادامه پیدا کند.

* افت شدید ارزش معاملات بورس کالا و سردرگمی تولیدکنندگان

روز گذشته به لحاظ ارزشی، جمعا ۱۴۰۵ میلیارد تومان فولاد (شمش، اسلب و ورق) در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. وضعیت فعلی بازار فولاد در حالت نیمه تعطیل قرار گرفته است. نسبت به سه سال گذشته حجم معاملات به صورت میانگین ۲۰ درصد کاهش داشته است و این موضوع نشان می دهد که چرخ اقتصاد صنعتی در ایران با سرعت به مراتب کمتری در حال چرخیدن است. عدم تقاضا در بازار داخلی فولاد باعث اختلال در تامین منابع مالی شرکت‌ها شده است. شاهد موضوع عرضه‌های شمش در بورس کالای دیروز بود که اکثر فولاد سازان از تابلو بورس بدلیل نبود تقاضای خرید حذف شدند. میزان شمش عرضه شده بیش از ۱۸۰ هزار تن بود، میزان تقاضا ۸۹ هزار تن و حجم معامله هم بیش از ۳۶ هزار تن بود.

* بسته شدن راه های صادراتی برای زنجیره پایین دست فولاد

شاید استدلال این باشد که وقتی در بازار شاهد رکود هستیم بهترین رویکرد صادرات محسولات فولادی و ارز آوری است. اما مشکل اینجاست که تا چند روز دیگر و در تاریخ ۳۰ دی مجوز صادرات شرکت‌های فولادی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد. عملا راه های صادراتی به روی تولیدکنندگان شمش فولادی بسته خواهد شد و ما شاهد یک حجم بالایی از انبارگزینی ها در ساختار فولادی خواهیم بود.

وقتی خریداری در تالار بورس نیست، عرضه‌کنندگان باید بتوانند به همان میزان در بازار آزاد امکان فروش داشته باشند. اغلب سفارشات صادراتی آنالیز و گرید خاص خودش را دارد لذا در شرایط فعلی نیز نگهداری و انبارداری محصولات با هدف صادراتی برای تولیدکنندگان هزینه هایی را در بر خواهد داشت. از طرفی تعداد خریدهایی که به علت کاهش قیمت از سوی خریداران کنسل شده است، کم نبوده است. به همین دلیل وضعیت بازار فولاد برای تولید کننده اصلا مناسب نیست. برزخ فعلی نتیجه قیمت گذاری دستوری در سال های گذشته است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.