جستجو

فعالان بازار میلگرد معتقدند با اینکه بسیاری بخش مسکن و ساخت و ساز را برای سرمایه گذاری و سود دهی ضعیف قلمداد می کنند اما ایجاد زیرساخت ها و انجام پروژه های عمرانی محرک اصلی تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، کنگره ملی چین (NPC) به وزارت دارایی اجازه داده است تا اوراق قرضه ویژه به ارزش ۲.۲ تریلیون یوان (۳۴۶.۷۲ میلیارد دلار) برای جمع آوری بودجه برای پروژه های زیربنایی در سال ۲۰۲۲ عرضه کند. این کنگره همچنین از وزارتخانه و دولت های محلی خواسته است که این اوراق را زودتر از سال های گذشته عرضه کنند.

در این راستا استان هنان در ۱۳ ژانویه ۳۸.۲ میلیارد یوان اوراق قرضه ویژه را برای مناقصه عمومی عرضه کرده است. ۱۰ استان دیگر نیز اعلام کرده اند که در چند هفته آینده مناقصه عمومی برای این اوراق را برگزار می کنند. مناقصه امسال زودتر از سال گذشته که در ماه مارس برگزار شد، انجام می شود.

جدای از این ها، دولت های محلی نیز اوراق قرضه عمومی را برای جمع آوری وجوه برای تسهیلات عمومی منتشر می کنند.

به عنوان مثال، استان ژجیانگ در شرق چین ۶۳۸.۶ میلیارد یوان را برای ۳۵۸ پروژه بزرگ در سال جاری اختصاص خواهد داد. شاندونگ، استان دیگری در شرق چین ۲۷۰ میلیارد یوان در ساخت زیرساخت های حمل و نقل سرمایه گذاری خواهد کرد.

یک تحلیلگر صنعتی در این خصوص گفت:

شروع هر چه زودتر تامین مالی زیرساخت ها منجر به فعالیت های ساختمانی زیاد در سه ماهه اول نسبت به سال های گذشته خواهد شد و از تقاضا برای فولاد ساختمانی از جمله میلگرد حمایت می کند.

بر اساس گزارشی تخمین زده می شود که سرمایه گذاری در زیرساخت ها در سال ۲۰۲۲ رشد سالانه ۶.۵ درصدی را تجربه کند. بر اساس گزارش اداره ملی آمار (NBS) این پیش بینی بسیار بالاتر از رشد سالانه ۰.۴ درصدی در سال ۲۰۲۱ است.

روند نزولی مسکن و تأثیر آن روی میلگرد

فعالان بازار بر این باورند که بازار مسکن در سال ۲۰۱۹ فروکش خواهد کرد.

ساخت و سازهای بخش مسکن در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۱.۹۹ میلیارد متر مربع بوده، که نسبت به ۲.۲۴ میلیارد متر مربع در سال ۲۰۲۰، ۱۱.۴ درصد کاهش داشته است. همچنین این رقم ۱.۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

بازار مسکن از تیر ماه سال گذشته با شروع موج جدید ساخت و سازها و کاهش قیمت ها شروع به کسادی کرده بود. در ماه نوامبر، قیمت خانه های نوساز در ۵۹ شهر بزرگ کاهش یافته است.

در این میان برخی از توسعه دهندگان برای بهبود جریان سرمایه خود در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ قیمت ها را کاهش دادند.

چالش های پیش رو با بدقولی شرکت های املاک

بحران نقدینگی در نتیجه اقدامات Evergrande به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های توسعه دهنده املاک چین پدیدار شد. عدم پرداخت بدهی های آن باعث شد تا محصولات مالی و صورت حساب های تجاری صادر شده توسط شرکت های مسکن به صورت دقیق بررسی شوند. این امر باعث تشدید جریان سرمایه برای شرکت های حوزه مسکن شد.

شرکت‌های مسکن از طریق قبوض بازرگانی که برای پیمانکاران صادر می‌شود، متعهد می‌شوند که بدهی خود را در مدت معینی که معمولاً بیش از شش ماه نیست، تسویه کنند.

یک تاجر میلگرد در شانگهای در این مورد گفت:

پیمانکاران قراردادهای تجاری را رد کردند و اصرار داشتند که شرکت های مسکن پول نقد بپردازند چراکه در غیر این صورت پیمانکاران شروع به کار نخواهند کرد.

این قبوض شرکت‌های مسکن را ملزم می‌کند که اعتبار خوبی داشته باشند، اما مشکلات مالی چند شرکت مسکن از جمله Evergrande منجر به از بین رفتن اعتماد شده است.

این امر باعث شد تقاضا برای میلگرد در ماه های اکتبر و نوامبر کاهش یابد، حتی اگر در مقطعی اوج مصرف میلگرد چین باشد.

این تحلیلگر صنعتی همچنین به «سه خط قرمز» که تأمین مالی سازندگان مسکن را محدود می کند، به عنوان عاملی که همچنان مانع از گسترش سریع آن ها می شود، اشاره کرد.

این تحلیلگر در ادامه افزود:

شرکت های مسکن بیشتر بر فروش خانه های موجود تمرکز خواهند کرد و در سرمایه گذاری در پروژه های جدید محتاط خواهند بود.

شرکت Huaxi Securities در سیچوان پیش بینی می کند سرمایه گذاری در توسعه مسکن در چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ به میزان ۲.۴ درصد کاهش یابد.

در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری‌های توسعه مسکن در مجموع به ۱۴.۷۶ تریلیون یوان رسید، که ۴.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.