جستجو

صادرات در بخش معدن می تواند بر افزایش درآمد و تامین نقدینگی جهت توسعه فعالیت ها اثر گذار باشد. البته در سال های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت در مقابل خام فروشی ایستادگی کرد تا در نهایت محصولی با ارزش افزوده بیشتر به بازار های صادراتی رفته و ارزآوری بیشتری به همراه داشته باشد.


به گزارش معدن مدیا، صنعت گچ یکی از بخش های فعال در حوزه معدن است که با رکود در حوزه ساخت و ساز این بخش نیز با مشکلاتی همراه شد که فعالیت در بازارهای صادراتی که عمدتا کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند می تواند ناجی واحدهای تولید کننده باشد.
ابوالفضل اقبالیون عضو هیات مدیره انجمن گچ کشور و نماینده این انجمن در اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با «معدن مدیا» با اشاره به وضعیت صادرات این بخش بیان کرد:‌ به طور کلی در ارزیابی های صورت گرفته می توان گفت وضعیت صادرات نسبت به گذشته بهتر شده است. اما با این حال در صادرات با دو اشکال بزرگ همراه هستیم.
وی در تشریح این دو موضوع بیان کرد:‌ اولین مشکل در این بخش صادرات سنگ گچ به جای گچ است. این در حالی است که توانایی کارخانه های تولیدی افزایش پیدا کرده است.
اقبالیون در ادامه بیان کرد: صادرات گچ ارزش افزوده بشتری به همراه دارد، البته بنده مخالف صادرات سنگ نیستم اما می توانیم صادرات به کشورهای عربی را با ارزش افزوده بیشتری همراه کنیم.
وی همچنین مشکل دوم در این بخش را نبود تکنولوژی به روز دانست و گفت: متاسفانه واحدهای تولیدی از نبود تکنولوژی رنج می برند. البته این موضوع غیر ممکن نیست اما متاسفانه بانک ها ، صندوق توسعه و… همراهی لازم برای واردات تکنولوژی را ندارند.
عضو هیات مدیره انجمن گچ کشور تصریح کرد: صنعت گچ 40 سال است در جهت بهبود تکنولوژی خود کاری انجام نداده است اما برخی از کارخانه های این توانایی را دارند که به جای صادرات سنگ، مصنوعات گچی را صادرکنند اما خط تولید آنها را در اختیار ندارند. درواقع کشورهای عربی گچ یا سنگ گچ را خریده و خود در کارخانه ها تبدیل به مصنوعات گچی با ارزش افزوده فراوان می کنند.
اقبالیون همچنین افزود: کارخانه ها به دلیل نبود خط تولید محصولات دیگر و یا حتی عدم واردات تکنولوژی و بومی سازی آن به کمک مهندسی معکوس تنها یک محصول تولید می کنند، در نتیجه رقابت در بازار داخلی هم شدید می شود.
وی با اشاره به مقصدهای صادراتی گچ ایران، بیان کرد: در صورتی که بانک ها، صندوق توسعه ملی و… کمک کرده و ارائه تسهیلات به خوبی انجام شود، فعالان حوزه گچ این توانایی را دارند که ارزش افزوده بیشتری راه به همراه داشته باشند.

کشورهای عربی و هند مقصد صادراتی سنگ گچ ایران است. همچنین عمده صادرات گچ ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود که ارتقای تکنولوژی می تواند محصولاتی با ارزش افزوده بیشتری را راهی بازارهای بین المللی کند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.