جستجو

فولادسازان چینی پس از تقریباً شش ماه کاهش تولید، در ابتدای سال ۲۰۲۲ به تدریج تولید فولاد را از سر گرفتند که منجر به افزایش تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا شد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس، یکی از تاجران مستقر در سنگاپور معتقد است که بیشتر فولادسازان چینی از ابتدای ژانویه امسال تمرکز خود را بر بهینه سازی تولید فولاد معطوف کرده‌ اند و به نظر می‌ رسد اکثر کارخانه‌ ها به تدریج تولید فولاد خود را پس از یک دوره شش ماهه کاهش، از زمان اعمال محدودیت‌ های تولید فولاد توسط دولت چین در جولای ۲۰۲۱، افزایش داده‌ اند.

همچنین، با از سرگیری تدریجی تولید فولاد، کارخانجات شروع به مصرف ترکیبی از سنگ آهن با عیار پایین شامل فاین یاندی (YF)، فاین فوق ویژه (SSF)، فاین ترکیبی فورتسکیو (FBF)، فاین رودخانه روب (RRF) و فاین روی هیل (RHF) به همراه سنگ آهن فاین با عیار بالا و سنگ آهن فاین کاراجاس (IOCJ) نموده اند.

یکی از تحلیلگران صنعت در شانگهای در این زمینه خاطر نشان کرد:

«اکثر معاملات در بنادر چین (در ژانویه تاکنون) شامل YF ،SSF و IOCJ بوده‌ و برخی کارخانه‌ ها فعالانه به دنبال محموله‌ های IOCJ در بازار ثانویه بودند، در حالی که در نوامبر و دسامبر سال گذشته که تقاضا ضعیف‌ تر بود، همان محموله‌ های سنگ آهن با عیار بالا را عرضه کردند».

میانگین ماهانه شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن

در همین حال، میانگین ماهانه شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن ۶۵ درصد با مبدأ برزیل، Cfr کینگدائو تا چهارشنبه ۱۹ ژانویه ۱۵۳.۶۵ دلار در هر تن بود که ۲۱.۶۳ دلار (معادل ۱۶.۴ درصد) از میانگین ۱۳۲.۰۲ دلار در سال نسبت به دسامبر گذشته افزایش یافته است.

طبق این نمودار، یک مقدار پروکسی آربیتراژ ترکیبی بالاتر از صفر (خط بنفش) نشان می دهد که هزینه استفاده از آهن فاین ۶۲ درصد برای سینترایز، بالاتر از هزینه استفاده از مخلوط آهن فاین ۵۸ درصد گرید پایین و آهن فاین ۶۵ درصد گرید بالا است.

همچنین طبق این نمودار، آخرین مقدار پروکسی آربیتراژ ترکیبی نشان می‌ دهد که استفاده از مخلوط آهن فاین ۶۵ درصد با عیار بالا و آهن فاین ۵۸ درصد برای سینترایز کردن از لحاظ اقتصادی کارآمدتر از استفاده از آهن فاین ۶۲ درصد با گرید متوسط است و این یکی از عوامل حمایت از بازیابی پریمیوم آهن با گرید بالا در هفته های اخیر می باشد.

شاخص Fastmarkets برای پریمیوم آهن فاین

همچنین، یکی دیگر از عوامل موثر در استحکام پریمیوم درجه بالا، سطح خیلی کم ناخالصی‌ ها ناشی از قیمت بالای کک در چین است.

در همین راستا، شاخص Fastmarkets برای قیمت مصرف آلومینا (که با خط بنفش در نمودار بالا نشان داده شده است) به طور متوسط ​با تخفیف ۶.۲۸ دلار در هر تن (به ازای هر درصد آلومینا) در سال ۲۰۲۱، ۶۹.۴ درصد از نظر ارزش مطلق بیشتر از میانگین سالانه (تخفیف ۳.۸۲ دلاری در هر تن در سال ۲۰۲۰) است.

همچنین ارزیابی Fastmarkets، برای کک ۶۵ درصد CSR فوب چین، به طور متوسط ​​۵۱۱.۴۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۱ تخمین زده شد که ۷۱.۴ درصد بیشتر از میانگین سالانه (۲۹۸.۳۹ دلار در هر تن در سال قبل) است.

علاوه بر این، روند اخیر گسترش شاخص آهن فاین ۶۵/۶۲ درصد، در شاخص پریمیوم آهن فاین ۵۸ درصد با گرید بالا را نشان می‌ دهد و شاخص Fastmarkets برای پریمیوم آهن فاین ۵۸ درصد گرید بالا (خط خاکستری در نمودار بالا) طی سه ماه گذشته به شدت در حال افزایش بوده و از ۶ دلار در هر تن در اواسط نوامبر به ۲۸.۵۰ دلار در هر تن تا چهارشنبه ۱۹ ژانویه ۳۷۵ درصد افزایش یافت.

در همین حال، محدودیت‌ های مداوم پخت باعث تقاضای شدید برای مواد خام با شارژ مستقیم می‌ شود که در این زمینه یکی از تاجران مستقر در سنگاپور اظهار کرد:

«تقاضا برای مواد خام با شارژ مستقیم شامل لامپ و پلت سنگ آهن به دلیل محدودیت های متداوم سینترایز اعمال شده در کارخانه ها، در طول فصل زمستان برای پایین نگه داشتن سطح آلودگی هوا، در حال افزایش است».

علاوه بر این، شاخص Fastmarkets نیز برای پریمیوم لامپ سنگ معدن خشک ۶۳ درصد با مبدا استرالیا، cfr کینگدائو از چهارشنبه ۱۹ ژانویه میانگین ماهانه ۰.۲۷۰۰ دلار در هر واحد متریک (dmtu) را تجربه کرد که ۰.۱۱۸۳ دلار در هر dmtu یا ۷۸ درصد (از میانگین دسامبر ۰.۱۵۱۷ دلار) افزایش یافت.

همچنین، تاجری مستقر در هنگ کنک در این زمینه اعلام کرد:

«تقاضا [برای پلت سنگ آهن] در ماه دسامبر بسیار ضعیف بود و بیشتر معامله‌ گران حاضر به پرداخت هزینه‌ های اضافی برای رسیدگی به محموله‌ های مبدا هند نبودند (طبق بخشی از پروتکل ایمنی Covid – 19 که اوایل سال گذشته اعمال شد) و مشاهده می شود علیرغم هزینه های demurrage، معاملات ژانویه افزایش یافته است که نشان دهنده تمایل خریداران چینی می باشد».
در همین حال، میانگین ماهانه شاخص Fastmarkets برای سینترایز کوره بلند سنگ آهن ۶۵ درصد، cfr کینگدائو تا جمعه ۱۴ ژانویه ۲۰۷.۰۲ دلار در هر تن ارزیابی شد که ۲۲ دلار (معادل ۱۱.۹ درصد) نسبت به میانگین دسامبر (۱۸۵.۰۲ دلار در هر تن) افزایش یافته است.

اعمال محدودیت‌های سخت تر بر کارخانه ها

با توجه به شرایط اخیر، اکثر فعالان بازار پیش‌ بینی می‌ کنند که محدودیت‌ های پخت سخت‌ تری برای کارخانه‌ های واقع در نزدیکی محل برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پکن اعمال شود و احتمالاً از قیمت مواد خام با شارژ مستقیم حمایت خواهد شد.

همچنین باید گفت، در شانگهای جریان پلت سنگ آهن ردیف ۱ (پلت سنگ آهن با مبدا آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اسکاندیناوی و اروپا) به چین بسیار محدود بوده، بنابراین پریمیوم سینترایز احتمالا بالا خواهد ماند و انتظار می رود به سطوح بی سابقه برسد.

علاوه بر این، علیرغم اینکه پلت سنگ آهن درجه بالا بسیار مورد تقاضا است، تقاضای شدید کارخانه های اروپایی باعث شده که جریان محموله به چین محدود شود.

میانگین ماهانه شاخص Fastmarkets، برای پریمیوم پلت سنگ آهن ۶۵ درصد در چین، کینگدائو تا جمعه ۱۴ ژانویه ۵۴.۸۰ دلار در هر تن بود که ۲.۶۰ دلار در هر تن یا ۵ درصد نسبت به دسامبر (به طور متوسط ​​۵۲.۲۰ دلار در هر تن) افزایش داشت.

همچنین، میزان تمایل خرید برای کنسانتره سنگ آهن جهت سینترایز کردن احتمالاً قوی باقی می‌ ماند و برخی از فعالان بازار به شدت معتقدند که تقاضا برای کنسانتره سنگ آهن مورد استفاده برای سینترایز کردن نیز همچنان قوی خواهد بود و قیمت ها به احتمال زیاد در سه ماهه اول سال حمایت خواهند شد.

یکی از تحلیلگران مستقر در شیامن در این زمینه معتقد است که تقاضا برای کنسانتره آهن به طور کلی در طول دوره زمستان به دلیل عرضه محدود تولیدکنندگان داخلی چین افزایش می‌ یابد و تقاضا برای محموله های کنسانتره سنگ آهن از طریق دریا نیز خوب خواهد بود و سطح پریمیوم معمولاً بهبود می یابد.

تفاوت بین شاخص Fastmarkets برای کنسانتره سنگ آهن ۶۶ درصد و این شاخص برای آهن فاین ۶۵ درصد برزیلی، که با خط قرمز در نمودار زیر نشان داده شده است، از اواخر اکتبر ۲۰۲۱ و از جمعه ۱۴ ژانویه از منفی به مثبت تبدیل شده که در پریمیوم گسترده تر ۵.۹۶ دلار در هر تن باقی مانده است.

یکی از خریداران شمال چین معتقد است که تقاضای خوب برای کنسانتره فید پلت سنگ آهن به دلیل محدودیت‌ های سینترایز مداوم در طول دوره زمستان ادامه دارد، که احتمالاً این امر باعث خواهد شد برخی از فعالان بازار سطح پریمیوم خود را برای محموله کنسانتره فید پلت کوره بلند Minas Rio حدود ۳ تا ۴ دلار در هر تن در طول ماه بالاتر از شاخص شناور Fastmarkets برای پریمیوم سنگ آهن فاین ۶۵ درصد مبدا برزیل، cfr کینگدائو در ماه ژانویه بود که این نسبت به سطح پریمیوم قبلی ۱ – ۲ دلار در هر تن در دسامبر بهبود یافته است.

شاخص Fastmarkets، برای کنسانتره آهن ۶۶ درصد، cfr کینگدائو تا روز جمعه ۱۴ ژانویه به طور میانگین ۱۵۹.۴۵ دلار در هر تن بود که نسبت به میانگین ۱۳۸.۸۸ دلار در دسامبر ۲۰.۵۷ دلار در هر تن یا ۱۴.۸ درصد افزایش داشت.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.