جستجو

مسئولیت‌پذیری اجتماعی که اخیرا در شرکت‌ها مطرح شده، مورد استقبال قرار گرفته است. به‌خصوص اغلب دو عبارت در گفتمان شرکت‌ها بیان می‌شود: مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و محیط‌ زیست، دغدغه اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG). هر دو عبارت مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی کسب‌وکارها هستند. CSR که مخفف Corporate Social Responsibility است، روند کیفی انجام تعهدات اجتماعی کسب‌وکارها را پیگیری می‌کند و ESG که مخفف Environmental, Social and Corporate Governance است، به اندازه‌­گیری یا کمی­‌سازی این اقدامات اجتماعی، کمک می‌­کند.


به گزارش معدن مدیا و به نقل از فوربس (forbes) در اینجا سه دلیل را درباره اهمیت CSR و ESG در کسب­‌وکارها بیان می­‌کنیم تا در صورت نیاز، با ذکر این دلایل، نسبت به این موضوعات متقاعد شوید:

۱- مسائلی بیش از وجهه شرکت مطرح است

بعضی افراد CSR را مانند نقابی نازک می‌­­دانند که کسب‌­وکارها برای مقاصد برندسازی از آن استفاده می­‌کنند تا پیش روی مشتریان، جذاب دیده شوند. هرچند ساخت تصویر اجتماعی می‌­تواند به تمایز کسب­‌وکار شما از رقبا و افزایش وفاداری مشتری کمک کند، اما ارزش واقعی CSR در خود شرکت نمود می­‌یابد.

مسئولیت اجتماعی شرکت فرهنگ شرکت را تقویت می‌­کند تا کارمندان آن، اختیار انجام کارهای اجتماعی را داشته باشند و با مهرورزی و ذهنیت باز، پذیرای تنوع باشند. CSR برای کسب‌­وکارها مهم است، زیرا کارمندان می‌­توانند از کار در محیطی فراگیر بهره ببرند و به سوی کسب هدف اجتماعی ارزشمند، گام بردارند. این تمرکز فرهنگی و اجتماعی نه تنها مشکلات سلامتی که به دلیل شرایط کاری در نیروی کار ایجاد می‌­شود را کاهش می­‌دهد، بلکه می­‌تواند ابقاء کارمند، روحیه و بهره‌­وری او را نیز افزایش دهد.

یک روش برای شکل‌گیری فرهنگ پذیرای CSR در شرکت این است که عادت­‌های هدف‌محور را به کار گیریم. همان­طور که جیمز کلیر در کتاب «عادات اتمی» شرح می­‌دهد، تغییر رفتاری با تنظیم اهداف مشخص اتفاق می‌­افتد. چنین رویکردی در شرکت‌­ها نیز کاربرد دارد.

مثلا، تعیین ماموریت شرکت – ساخت محصولاتی که برای زندگی انسان ضروری و معنادار هستند – منجر به رشدی معین در بهره­‌وری و روحیه شرکت می­‌شود. به‌علاوه، فرهنگ مراقبتی در شرکت‌ها، با تعهدات­ نسبت به CSR تقویت می‌­شود، زیرا به شکلی رسمی، ماموریت اجتماعی ما را یادآوری می‌­کند. تعهد ما به مسئولیت‌­پذیری اجتماعی کارکنان‌­مان، به جذب و ابقای استعدادها نیز کمک، و روحیه تیمی را نیز تقویت می­‌کند. به این ترتیب، ارزش واقعی CSR مربوط به وجهه شرکت یا منافع آن برای جامعه نیست (هرچند ممکن است به این موارد نیز مرتبط باشد)، بلکه مربوط به ساخت فرهنگی قوی در شرکت است که تاثیر مثبتی بر کارمندان و کار ما دارد.

۲- اطمینانی مجدد برای شرکا و سرمایه­‌گذارانی است که به فعالیت بلندمدت علاقه‌­مند هستند

کسب­‌وکاری که از نظر اجتماعی آگاه و مسئولیت‌­پذیر است، برای شرکا و سرمایه­‌گذاران نیز جذاب است. این احساس منجر به افزایش گزارش‌­دهی درباره ESG می‌­شود و به ویژه به عنوان الزامی برای مبادلات سهام عمومی به کار می‌­رود.

هرچند CSR بر فرآیندهای داخلی و فرهنگ شرکت اثر می­‌گذارد، اما ESG مجموعه­‌ای قابل­ اندازه­‌گیری از طرح­‌های پیشنهادی است که شرکای خارجی و سرمایه‌­گذاران می‌­توانند برای ارزیابی خود از شرکت، آنها را نیز بررسی کنند. ESG شناسایی و کمی‌­سازی خطرات و فرصت‌­ها در شرکت را شرح می‌­دهد و اخلاق شرکت را نیز در معرض نمایش می­‌گذارد. این قبیل ملاحظات قابل اندازه‌­گیری، برای شرکا و سرمایه­‌گذاران خارجی و همچنین عوامل اجرایی شرکت مفید است تا در تصمیمات استراتژیک خود از آن استفاده کنند.

مثلا ESG کمک می‌­کند هر کسب‌­وکاری، موارد اتلاف سرمایه را شناسایی کند تا امکان بهینه‌­سازی فراهم شود، و نشان می‌­دهد شاخص‌­های کلیدی عملکرد در چه حوزه‌­هایی تنظیم می‌­شوند تا برای اندازه‌­گیری فرایندها یا سیاست‌­های شرکت و دستیابی به اهداف ­ESG به کار روند.

کسب­‌وکارهایی با معیارهای درست و کارآمد ­ESG، اقدامات ماندگارتری انجام می‌­دهند (از نظر انعطاف‌­پذیری تجاری و ملاحظات اجتماعی-زیست­‌محیطی)، از این رو احتمال دنبال کردن اهداف کوتاه‌­مدت توسط آنها کمتر است و احتمال موفقیت بلندمدت آنها بیشتر است. این قبیل ملاحظات جامع، تبدیل به سیگنال‌­هایی درباره نقاط قوت سازمانی و افق دید بلندمدت آن شده است که برای شرکا و سرمایه­‌گذارانی که نگران ریسک­‌ها هستند، جذاب است، و خبر خوبی برای کسب‌­وکارها نیز محسوب می­‌شود.

۳- شعور مالی به وجود می‌­آورد

همان­طور که در نکات قبل نیز شرح داده شد، کسب­‌وکاری که مسئولیت‌­پذیری اجتماعی را برای خود تعریف می‌­کند، شعور مالی را نیز برای خود ایجاد می‌­کند. موفقیت داخلی که CSR در روحیه و سودآوری شرکت به وجود می­‌آورد، محیط کاری می­‌سازد که برای انجام کار باکیفیت، مفید است. همراهی این محیط داخلی مناسب با ماموریت تجاری یا وجهه شرکت، برای مشتریان جذاب است و در این حالت، کسب‌­وکاری دارید که موقعیت خوبی برای رشد و توسعه پایدار دارد.

معیارهای ESG به اطمینان از این نکته کمک می‌­کند که فرایندهای داخلی شرکت، از نظر اجتماعی و زیست‌­محیطی، مناسب هستند. برنامه درست ESG با کاهش اتلاف منابع و بهینه­‌سازی تخصیص منابع، منجر به صرفه­‌جویی در هزینه­‌ها می‌­شود. برنامه ESG می‌­تواند با سیاست‌­های استخدامی منصفانه، به جذب و ابقای استعدادهای برتر کمک کند، بهره‌­وری شرکت را تقویت کند، و هزینه­‌های مربوط به نرخ‌­های بالای جابجایی کارکنان، و آموزش به آنها را کاهش دهد.

این مزایای کیفی (فرهنگی) و کمی (هزینه)، اهمیت ملاحظات اجتماعی در همه وجوه کسب‌­وکارها را شرح می‌­دهد. به عبارت دیگر، سبب می­‌شود کسب‌­وکارهای تجاری، مسئولیت اجتماعی بپذیرند.

مسئولیت اجتماعی، تعهدی سودمند است

ممکن است در نگاه اول، تعهد به انجام کارهای منصفانه اجتماعی و زیست‌­محیطی، کاری طاقت­‌فرسا به نظر برسد؛ به ویژه زمانی که بازگشت سرمایه آن برای شرکت‌­ها چندان مشخص نیست یا اندازه‌­گیری آن سخت است. اما اگر CSR و ESG به درستی اجرا شوند، اصول راهنما و سنجش­‌هایی تهیه می­‌کنند که سبب می­‌شود تعهدات اجتماعی، فرایندهای کارآمد باشند و منافع مستقیمی برای شرکت به ویژه در بلندمدت، تامین کنند. با توجه به مزایای تجاری و تفاوت‌­های اجتماعی معناداری که با انجام این اقدامات صورت می­‌گیرد، قطعا موقعیتی برد- برد فراهم می­‌شود.

منبع: وبلاگ موسسه مدیریت حامیان نواندیش افرا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.