جستجو

مدیر علمی بخش زمین‌شناسی پهنه مطالعاتی خراسان‌جنوبی گفت: انتقال تجربیات زمین‌شناسان مجرب به نسل جدید و ارائه توانمندی فنی و علمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دو هدف تحقق یافته در پروژه خراسان‌جنوبی است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، “علیرضا کریمی‌باوندپور” با بیان این‌که این پروژه ما را به دو هدف بسیار بزرگ و آرزوی بسیاری از کارشناسان این سازمان نزدیک کرد، افزود: این پروژه توانست فاصله بزرگی که بین کارشناسان قدیمی و زمین‌شناسان جوان وجود داشت را پر کند.
به گفته وی، در پروژه پهنه مطالعاتی خراسان‌جنوبی توانستیم آموزش‌ها و تجربیات لازم را به نسل جوان زمین‌شناسان در همه مراکز زمین‌شناسی کشور منتقل کنیم و در حال حاضر می‌توانیم امیدوار باشیم که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در آینده می‌تواند با قدرت تمام و با کیفیت مطلوب، این کار را ادامه دهد.
این مسوول درباره دومین هدف و دستاورد بزرگ این پروژه، تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پهنه خراسان‌جنوبی نشان داد بسیار چابک‌تر و پر توان‌تر می‌تواند یک پروژه را با سطح کیفی بسیار خوب و در زمان مناسب به سرانجام برساند.
باوندپور ادامه‌داد: پروژه‌های گذشته حداقل ۱۸ ماه طول می‌کشید و زمان انتظار برای جواب‌های آزمایشگاهی ماه‌ها به طول می‌انجامید و نیز زمان داوری ۶ ماه تا یک سال بود؛ اما اکنون در خراسان‌جنوبی در یک دوره زمانی هشت ماهه همه این فعالیت‌ها در حال انجام دادن هستیم.
مدیر علمی بخش زمین‌شناسی پهنه مطالعاتی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: دستیابی به این هدف مهم نشان از قدرت و توان فنی و علمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دارد که می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست، پروژه‌ها را در زمان مناسب با سطح کیفی بسیار بهتر به سرانجام برساند.
ایجاد تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی خراسان‌جنوبی از ۲۵ مهر ماه سال ۱۴۰۰ با حضور کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سراسر ایران در پهنه بیرجند آغاز به کار کرد و فعالیت‌های مطالعاتی به منظور تهیه ۲۰ نقشه زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی به زودی پایان خواهد یافت.

برنامه‌ تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی درخصوص لزوم رسیدن به اقتصادی مستقل، بهره‌گیری مناسب از منابع طبیعی و انسانی کشور و توزیع عادلانه آن همچنین تاکید رییس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در ضرورت ایجاد تحول بنیادین در بخش علوم زمین و معدن کشور به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پیش‌رو در دستور کار قرار گرفته است.
بر همین اساس خراسان‌جنوبی به عنوان نخستین استان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی انتخاب شد و پس از ماه‌ها بررسی و تحلیل فنی در کمیته راهبردی مشترک معدنی با حضور مدیران و متخصصان این بخش‌ها، در نهایت چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه و بیش از 85 روستا در خراسان‌جنوبی را به عنوان اولین هدف اجرای این برنامه در سال ۱۴۰۰ معرفی و پس از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در 25 مهر ماه اقدامات اجرایی این طرح به طور رسمی آغاز شد که مساحتی افزون بر حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار می‌دهد.
بر همین اساس با پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعدد انجام شده، تیمی متشکل از ۱۸۰ نفر متخصصان زمین‌شناسی به استان خراسان‌جنوبی برای مدت یک سال عازم شدند تا در چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه اکتشافات وسیع را انجام دهند که هدف این طرح علاوه بر معرفی ظرفیت‌های معدنی استان، کمک به توسعه اکتشافات و نیز جلب و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های خصولتی و دولتی است که تحت نظارت کامل قرار دارند.
در این طرح تعداد ۶۰ ورقه نقشه زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، اکتشاف سیستماتیک چهار لایه‌ای شامل فلزی، غیرفلزی، کانی‌های قیمتی و عناصر استراتژیک تهیه خواهد شد.
از نتایج دیگر این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.
مدت زمان اجرای این طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده‌ که امید است با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و اختصاص بهینه منابع در بهترین حالت ممکن اجرا شود و نتایج موثر آن در اختیار استان خراسان جنوبی قرار گیرد.
آنچه از این طرح انتظار می‌رود این است که با اطلاع‌رسانی درست درخصوص فرصت‌های معدنی خراسان‌جنوبی از سرمایه‌گذاران اهل و دارای تخصص لازم برای حضور در این منطقه دعوت شود.
از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی تنوع ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است و این استان با دارا بودن ۶۹۸ معدن و ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.
ظرفیت‌های معدنی بکر و بی‌نظیر استان بر هیچ کس پوشیده نیست و براساس اسناد بالادستی و سندهای توسعه‌ای، بر حوزه معدن به عنوان یکی از مهمترین محورها و پیشران‌های اقتصادی و توسعه‌ای متمرکز شده‌ و چنانچه معادن به‌طور کامل مطالعه شده به بهره‌برداری برسند و از خام‌فروشی محصولات معدنی جلوگیری شود، به یقین ارزش افزوده ایجاد می‌شود و در اشتغالزایی و درآمدزایی استان متأثر خواهند بود.
البته مطالعاتی طی سال‌های گذشته بر پهنه‌های معدنی استان صورت گرفته و در حال حاضر ۷۰۰ پروانه معدنی در خراسان جنوبی صادر شده که ۲۳۰ مورد آن غیرفعال است و می‌توان گفت خراسان جنوبی در حال حاضر به اندازه واقعی از ذخایر معدنی خود برخوردار نیست و مجموعه‌های متولی امر اکتشافی و زمین‌شناسی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی و تخصصی خود به موضوع مطالعه، اکتشاف، بهره‌برداری و ایجاد واحدهای فرآوری ورود کرده و جهشی در این زمینه ایجاد کند.
این استان با توجه به ساختار زمین‌شناسی آن از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است که زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس، سرب و روی از مهمترین مواد معدنی در این استان پهناور هستند.
اما همه این ذخایر ارزشمند که با آنها به تنهایی می‌توان یک یا چند استان را اداره کرد و بخش زیادی از آن هنوز پنهان است، باید اکتشاف، استخراج و سپس در قالب صنایع معدنی، فرآوری شود تا ارزش افزوده و توسعه اقتصادی را در استان و کشور به همراه داشته باشد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.