جستجو

حوزه اکتشاف به عنوان اصلی ترین و موثر ترین حلقه در بخش معدن در سال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفت که نتایج منفی برای این بخش و به ویژه صنایع معدنی به همراه داشت و امروز زنگ خطر کمبود مواد اولیه را به صدا درآورده است.


به گزارش معدن مدیا  ، از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۷۹۷ فقره پروانه اکتشاف صادر شد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۷۰۰ فقره)، ۱۳.۹ درصد رشد نشان می دهد.
همچنین، در ۹ ماهه امسال ۳۵۵ فقره گواهی کشف و ۳۸۰ فقره پروانه بهره برداری صادر شد که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته (۳۶۸ فقره گواهی کشف و ۴۶۲ فقره پروانه اکتشاف)، به ترتیب ۳.۵ درصد و ۱۷.۷ درصد کاهش یافت.
هرچند افزاش پروانه های اکتشافی اتفاقی مثبت است اما باید به این نکته اشاره داشت که زمانی نتیجه مثبت به دست می آید که فعالیت های منجر به صدور گواهی کشف شود.
وحید صائب فر فعال حوزه اکتشافات در گفت و گو با «معدن مدیا» با اشاره به انتشار این آمار اظهار کرد: افزایش پروانه های اکتشاف را باید اتفاق خوبی دانست که نشان می دهد توجه سرمایه گذاران به بخش معدن افزایش پیدا کرده زیرا شرایط و قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییری نکرده است. درواقع متقاضیان افزایش یافته اند اما باید دید در بخش صدور گواهی کشف هم این افزایش رخ داده است.
وی در ادامه تصریح کرد: نگاهی به آمار منتشر شده نشان می دهد که این میزان با کاهش همراه بوده است که باید در این زمینه آسیب شناسی صورت بگیرد.
به گفته صائب فر، افزایش گواهی کشف حاکی از اتفاقات مثبت است اما چندین دلیل باعث شده تا این روند کاهشی باشد.
این فعال حوزه اکتشافات با اشاره به دلایل اثر گذار، بیان کرد: اولین موضوع در این بخش ممانعت های دولتی است. به عنوان مثال برخی از این ممانعت ها باعث می شود گواهی تایید و اکتشافات انجام نشود. مهمترین مانع در این بخش هم شاید منابع طبیعی باشد که در نهایت مساحت کوچکی را در نظر می گیرد.
وی افزود: اما معارضان محلی نیز از دیگر مشکلاتی هستند که می توان آنهارا در کاهش گواهی های کشف اثر گذار دانست. متاسفانه گاهی این اختلافات بسیار زیاد شده و بر روند کار تاثیر منفی دارد.
هزینه های اکتشافی موضوع دیگری است که صائب فر به آن اشاره و گفت: متاسفانه افزایش هزینه های اکتشافی کار را بسیار سخت کرده استبه عنوان مثال هزینه های آنالیز و کارشناسی تقریبا 4 برابر شده که این موضوع می تواند فعال این حوزه را تحت فشار قرار دهد.
اما صائب فر مشکل دیگر را جزء مهمترین موضوعاتی دانست که می تواند بر کاهش گواهی کشف اثر گذار باشد. وی معتقد است، نبود کارشناس اکتشاف بسیار به این حوزه آسیب وارد می کند. به گفته این کارشناس حوزه اکتشاف، دانشگاه امروز کارشناس چاپ کرده و به بیرون عرضه می کند و همین موضوع اثرات مخربی به همراه خواهد داشت.
وی در پایان تاکید کرد، باید روزی از این آمارها خوشحال باشیم که گواهی کشف ها نیز افزایشی باشد.

منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.