جستجو

نبود ماشین آلات به روز توانسته بخش معدن را در سال های اخیر گرفتار کرده و به نوعی از دنیا عقب اندازد. این در حالی است که امروز بحران کمبود مواد اولیه می تواند گریبان گیر صنایع پایین دستی شود و مشکلات دیگری را در ادامه به همراه داشته باشد.


به گزارش معدن مدیا ،ورود ماشین آلات و تجهیزات به روز می تواند اکتشافات را به عمق برده و میزان ذخایر برداشتی را افزایش دهد.
محمد فاطمیان، رییس هیات‌ مدیره شرکت «معدنی و صنعتی چادرملو» در گفت و گو با «معدن مدیا» درباره این موضوع اظهار کرد:‌ متاسفانه در تامین ماشین آلات معدن در حوزه های اکتشافی کسری هایی داریم.
وی افزود: برای ورود به اکتشافات عمیق و نیمه عمیق لازم است تا از دانش روز و تکنولوژی های برتر استفاده کنیم. در این زمینه تعدادی از ماشین آلات پیشرفته مورد نیاز را وارد کرده ایم اما همچنان به دلیل حمایت از ساخت داخل و بومی سازی محدودیت هایی وجود دارد.
هرچند حمایت از ساخت داخل وابستگی به واردات را کم خواهد کرد اما در برخی موارد همچون ماشین آلات و تجهیزات معدنی که تولیدات به صورت انبوه نیست شاید تولید داخل چندان به صرفه نباشد، با این حال اگر شرکت های داخلی توان ساخت این تجهیزات را داشته باشند بدون شک هزینه آن از واردات کمتر خواهد بود.
فاطمیان در این باره تاکید کرد: خوشبختانه تصمیم گیری ها به صورتی است که با مهندسی معکوس ماشین آلات را ساخت داخل می کنیم. خوشبختانه واحد تحقیق و توسعه قوی ای را در شرکت چادرملو ساماندهی کرده ایم که می تواند مدیریت بومی سازی را به واسطه آن انجام داد.
در سال های اخیر و با تاکید بر استفاده از ظرفیت های داخلی و حرکت به سوی ساخت داخل، واحدهای تحقیق و توسعه بیش از سال های قبل مورد توجه واحدهای تولیدی قرار گرفته اند که خود می تواند در توسعه هرچه بیشتر بخش معدن با هزینه تمام شده کمتر موثر باشد.
در این بین اما همکاری هرچه بیشتر بخش معدن و شرکت های دانش بنیان می تواند به تحقق هرچه بیشتر بومی سازی کمک به سزایی کند. هرچند امروز بخش عمده ای از نیاز فعالان بخش معدن در حوزه تامین قطعات و تجهیزات از سوی شرکت های دانش بنیان تامین می شود اما لازم است در حوزه اکتشافات نیز بخش معدن خود را بیشتر به حوزه دانش بنیان ها و همکاری با دانشگاه ها نزدیک کند، در این صورت است که توسعه با سرعت و در شکل پایدار خود محقق خواهد شد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.