جستجو

در بحبوحه کمبودهای ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، چین در حال تبدیل شدن به یک تأمین کننده بزرگ اسلب فولادی برای بازارهای جهانی است و منابع بازار تخمین زده اند که چین از زمان شروع جنگ در ۲۴ فوریه تقریباً ۳۰۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ تن اسلب به سایر نقاط جهان به ویژه به اروپا ارسال کرده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، منابع اعلام کردند که حداقل چهار فولادساز بزرگ چینی اسلب به اروپا فروخته اند که باعث سختی در عرضه اسلب داخلی و کویل نورد گرم شده و البته این امر یک اثر موج دار به زنجیره تامین در آسیا وارد کرده است.

در همین حال، خریداران اسلب فولادی با کمبود مواد مواجه هستند و پیشنهاداتی با قیمت ۹۵۰ تا ۹۸۰ دلار در هر تن در جنوب شرق آسیا دریافت می کنند. البته، آخرین معاملات اسلب فولادی بین ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن در اروپا شنیده شد و آخرین پیشنهادها ۱۰۵۰ دلار به ازای هر تن در اروپا بود.

علاوه بر این، فولادسازان بزرگ آسیای جنوب شرقی در اندونزی و مالزی نیز محموله های اسلب فولادی را به قیمت ۱۰۳۰ تا ۱۰۳۵ دلار در هر تن cfr به اروپا فروخته اند، این در حالی است که، در هفته منتهی به ۲۵ مارس قیمت پیشنهادی برای اسلب چینی ۸۳۰ – ۸۷۰ دلار به ازای هر تن فوب چین بود، در حالی که کویل نورد گرم (HRC) تولید شده توسط یکی از کارخانه های چینی صادرکننده اسلب حدود ۸۴۰ دلار در هر تن فوب عرضه شد.

شرایط صادرات اسلب فولادی چین قبل و بعد از جنگ اوکراین

یکی از تاجران چینی مدعی است که بازار اسلب صادراتی چین قبل و پس از جنگ اوکراین شرایط کاملاً متفاوتی را تجربه کرده است و در واقع این کشور قبل از جنگ اوکراین به سختی اسلب فولادی صادر می کرد.

داده های اداره کل گمرک چین نیز نشان می دهد که این کشور در سال ۲۰۲۱ تنها ۲.۳ تن اسلب فولادی (سیستم هماهنگ (HS) با کد ۷۲۰۷۱۲۰۰) صادر کرده، در حالی که در دو ماه اول سال ۲۰۲۲ هیچ صادراتی وجود نداشته است.

در همین حال، حجم بالای صادرات محصولات فولادی نیمه تمام مانند اسلب و بیلت نگرانی ها را در مورد اعمال تعرفه صادراتی چین بر آنها افزایش داده است.

در این شرایط، اوکراین و روسیه از عرضه محصولات به بازارهای جهانی به دلیل کاهش تولید یا توقف عملیات توسط فولادسازان به دلیل جنگ، یا تحمل محاصره بندری (که مسیرهای کشتیرانی به سایر نقاط جهان را بسته بود) خارج شده اند و خریداران نیز به دلیل تشدید تحریم ها علیه الیگارش های روسی و شرکت های آنها، نسبت به خرید اسلب روسی محتاط بوده اند.

افزایش تقاضای اسلب فولادی اروپایی

بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین، نورد کاران ورق سنگین اروپایی شروع به جستجوی منابع دال جایگزین کردند و معاملاتی نیز برای مواد آسیایی انجام شده و تقاضای اتحادیه اروپا برای اسلب فولادی در اواسط ماه مارس بیشتر شد.

در همین شرایط، تولیدکنندگان ورق نیز به دنبال رزرو اسلب وارداتی از چین، هند و برزیل برای جایگزینی مواد خام روسیه و اوکراین هستند.

فولادسازان در اروپای مرکزی بیشترین آسیب را از جنگ متحمل شده اند زیرا به شدت به تامین مواد خام از اوکراین و روسیه متکی بودند.

در همین حال، اروپای شمالی و ایتالیا نیز به دنبال محصولات فولادی نیمه تمام بوده اند و برخی قادر به دسترسی به مواد خام کافی از تامین کنندگان سنتی یا جایگزین نبودند و برخی دیگر رزرو از روسیه را متوقف کردند.

فعالان بازار در این زمینه بر این باورند که، اگرچه اسلب و مواد خام روسیه در اتحادیه اروپا تحت تحریم نیستند، تحریم های مالی همچنان پابرجا می باشند.

در همین حال، فولاد ویتکوویچ [در جمهوری چک] نیز به هیچ عنوان کافی نبوده و احتمال اینکه که اسلب‌ هایی را از Evraz [روسیه] دریافت کند بسیار پایین است، زیرا حتی اگر موارد مربوط به سوئیفت [پرداخت‌ ها] را بتوان حل کرد کارگران لهستانی کشتی‌ های روسی را در شرایط فعلی تخلیه نخواهند نمود.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.