جستجو

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) خبر از رشد 74  درصدی سرمایه گذاری در حوزه اکتشافات می دهد. موضوعی که می تواند بر تمامی فعالیت های بخش معدن و به دنبال آن صنایع معدنی اثر گذار باشد.


به گزارش معدن مدیا، طی سال گذشته، 4 هزار و 722 میلیارد و 900 میلیون ریال توسط ایمیدرو و شرکت های تابعه سرمایه گذاری اکتشافی شد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 2 هزار و 711 میلیارد و 800 میلیون ریال بود. همچنین ایمیدرو و شرکت های تابعه طی 12 ماهه سال 1400، حدود 221 هزار و 600 متر حفاری اکتشافی انجام داد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 169 هزار و 800 متر بود.

اما در حالی رشد 74  درصدی سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف مطرح می شود که در سال های اخیر به دلیل برخی مشکلات موجود و مسائل مربوط به تحریم ها، تمایل بخش خصوصی برای فعالیت در این بخش کاهش یافته است. البته فراموش نکنیم که فعالیت های اکتشافی از ریسک بالایی برخوردار است و دولت باید برای کاهش این ریسک پیش قدم باشد.

در این زمینه وحید صائب فر کارشناس حوزه اکتشافات به «معدن مدیا» گفت: رشد 74  درصدی سرمایه گذاری در حوزه اکتشافات از سوی ایمیدرو خبر خوبی است اما باید دید مبنای این رشد به چه صورت محاسبه شده است.

وی ادامه داد: اگر مبنای این رشد قیمتی باشد نباید چندان از وقوع آن خوشحال بود چرا که هزینه های اکتشافی و تورم در سال 1400 نسبت به 1399 با افزایش بسیاری همراه بوده و اگر مبنا را قیمتی در نظر بگیریم بدون شک نشان از کاهش عملیات ها خواهد بود.

صائب فر با اشاره به مبنای حجمی، تصریح کرد: اگر در این رشد بحث ما رشد حجمی عملیات ها باشد ، بدون شک رشد 74  درصدی خبر خوبی برای بخش معدن خواهد بود و نشان از دو برابر شدن آن دارد.

این کارشناس اکتشافات بیان کرد: در 15 سال گذشته یعنی از دولت دوم احمدی نژاد به دلیل مسائلی همچون تحریم ها، سرمایه‌گذاری در این بخش با کاهش همراه شد. دولت هر ساله بودجه هایی را به عنوان پروژه های عمرانی مشخص می کرد که دو سازمان زمین شناسی و سازمان صمت استان ها نماینده این ردیف بودجه بودند.

وی افزود: اما با تشدید تحریم ها این بودجه عمرانی کم و حتی در برخی سال ها متوقف شد؛ به عنوان مثال در حال حاضر بودجه عمرانی سازمان زمین شناسی متوقف شده و باید از بودجه های غیر عمرانی در این بخش استفاده شود.

صائب فر همچنین بیان کرد: ایمیدرو به عنوان متولی بخش معدن برای استفاده از بودجه های غیر عمرانی شرایط بهتری دارد اما باید به این موضوع توجه کرد که آیا ایمیدرو می تواند در تمام کشور عملیات اکتشافی را انجام دهد؟ بدون شک پاسخ منفی خواهد بود اما می تواند بخشی کمی از عقب ماندگی سال های گذشته را جبران کند.

وی در پایان تاکید کرد: این رشد می تواند رشد خوبی باشد اما به شرطی که پروژه ها بیشتر و دولت نیز منابع مالی برای این پروژه ها را تامین کند.

انتهای پیام/

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.