جستجو

معاون سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: نسخه اولیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی پروژه خراسان جنوبی (پهنه بیرجند) به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در کمتر از هفت ماه تهیه شد.


به گزارش معدن مدیا ، جعفر عمرانی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این پروژه برای نخستین بار با طراحی لژاند (اطلاعات نقشه) یکپارچه، موفق به تولید نقشه‌هایی با شکل و قالب یک‌دست و یکنواخت شده است.

وی تصریح کرد: توسعه این روش و رعایت اصول آن منجر به ایجاد یک استاندارد در تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی می‌شود و ازاین‌پس قادر به تهیه و تولید نقشه‌هایی یکپارچه در سرتاسر ایران فارغ از موقعیت زمین‌شناسی آن خواهیم بود.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عنوان کرد: این موفقیت بزرگ را مرهون تلاش شبانه‌روزی تمامی کارشناسان و زمین‌شناسان زحمت‌کش و ناظران فنی این پروژه در کنار پشتیبانی همه‌جانبه تمامی مدیران و دست‌اندرکاران این سازمان هستیم.

عمرانی بابیان این‌که این نقشه‌ها در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم تهیه‌شده‌اند، یادآور شد: دقت داده‌های موجود در این نقشه‌ها بیش از این مقیاس است و تولید نقشه‌هایی با استاندارد یادشده درنهایت منجر به ایجاد بانک اطلاعاتی زمین‌شناسی در سرتاسر ایران خواهد شد که ازجمله ابزارهای بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت به شمار می‌رود.

به گفته معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این دستاورد مهم همچنین زیربنای تمامی مطالعات سطحی و زیرسطحی اکتشاف در ایران خواهد بود.

گفتنی است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای تحقق پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشافی در کشور درمجموع موفق به تهیه ۶۰ برگه در لایه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی یا سیستماتیک در پهنه خراسان‌جنوبی در کمتر از هفت ماه شده است.

منبع : شاتا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.